10 szabály a megosztásról, amit minden testvérnek tudni kell

10 szabály a megosztásról, amit minden testvérnek tudni kell

“Mindig azt gondolom, hogy mindenből kettőt kellene vennem – lamentálsz, miközben hallod a gyerekszobából a veszekedést. Igazából, ha kettő lenne mindenből, akkor is találnának valamit, amin lehetne veszekedni.” Sóhajtva kortyolod a kávédat és megpróbálod figyelmen kívül hagyni a gyerekszobából kijövő zajokat.”

Mit szólnál ahhoz, ha elfelejtenél mindent, amit megtanítottál a gyerekeknek a megosztásról és új lapokkal indulnátok? Milyen szabályokat vagy irányelveket alakítanál ki – tette fel a kérdést a Szülő 2.0 blog szerzője.

Ahelyett, hogy úgy tekintenénk erre a listára, mint, ami kivitelezhetetlen elvárásokat tartalmaz, tekintsük kiindulópontnak. Lehetőség arra, hogy egy másik szemszögből vizsgáljuk meg a megosztás fogalmát.

1. A megosztás egy lehetőség: Senkit ne kényszerítsünk a megosztásra. Ha erőltetjük a gyerekeknél az osztozkodást, az haragot és elkeseredést szülhet. Ehelyett a saját viselkedési mintáinkkal ösztönözzük arra, hogy kedvesek és empatikusak legyenek. Odafigyeléssel és türelemmel segítsük át őket az osztozkodás viszontagságain.

2. Adjunk szavakat a szájukba: Meg kell tanulniuk, hogyan kell kölcsönkérniük valamit, hogyan kell belépni egy már zajló játékba, hogyan kell udvariasan elutasítani a megosztást, hogyan kell még időt kérni, ha tovább szeretnének játszani egy kölcsönkért játékkal. Lassítsuk le a beszélgetéseket, adjunk a gyerekeknek időt, hogy megtanulhassák és gyakorolhassák ezeket a helyzeteket, mielőtt azt várnánk el tőlük, hogy tökéletesen cselekedjenek.

3. Határozzuk meg az „enyém” szó jelentését: Amikor a gyerekek azt állítják, hogy valami az „enyém”, akkor lehet, hogy csak azt próbálják megértetni, hogy „most ezt én használom” vagy „hamarosan használni fogom” vagy „félek, hogy el fogod törni”. Ahelyett, hogy egy hatalmi harcba ugranánk bele az igazi tulajdonossal, segítsünk a gyerekünknek más szavakkal kifejezni magát és az érzelmeit, segítsünk a megoldás megtalálásában.

4. Egyszer te jössz, aztán én: A gyerekeknek fontos tudniuk, hogy rengetegféle módon lehet felváltva játszani valamivel. Ha már elég széles az eszköztáruk, akkor együtt kitalálhatják a legjobb módszert. Stopper használata, időbeosztás készítése, az ugráslás számolása a trambulinon, vagy miután kiszínezte az egyik az eget, odaadja a kék ceruzát a másiknak. Temérdek lehetőség közül tudnak választani.

5. A különleges játékoknak különleges helyre van szükségük: Engedélyezni kell mindegyik gyereknek, hogy lehessen olyan játéka vagy tárgya, amit nem kell megosztania, illetve a saját belátása szerint döntheti el, hogy kivel osztja meg. Győződjünk meg róla, hogy a különlegesen féltett játékokat olyan helyen tudják tárolni a gyerekek, amit a másik nem piszkál, illetve nem játszik vele engedély nélkül.

A további tippek a Szülő 2.0 blogon olvashatók.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.