Ezt próbáld ki, ha rossz alvó a gyermeked!

Ezt próbáld ki, ha rossz alvó a gyermeked!

A gyereknevelés legváratlanabb és fizikailag/szellemileg talán legnehezebb része az alvásmegvonás. Főleg, ha az évekig tart. Ha nem alszotok, akkor az egész nap is egyfajta ködfelhőben telik, türelmetlen vagy, a gyerek nyűgös és évek telnek el túlélő üzemmódban, amely az egész családra hatással van. A jó hír, az hogy ennek nem kell így lennie.

Az én tapasztalatom szerint, ha egy baba 6-9 hónapos koráig végig rossz alvó volt (nehezen alszik el és sokszor ébred éjszaka), már lehet gyanakodni, de ha eltelt másfél év, biztos, hogy nem a gyakran okolt szopizás vagy fogzás áll a háttérben (egy este fájdalomcsillapítóval végérvényesen tisztázhatja ezt a gyanút). Egy 2-3-5 éves gyerek esetében pedig főleg. Ne törődjünk bele – írta a Családinet szerzője.

Az első lépés ellenőrizni, hogy nem húzódik-e meg valamilyen fizikai ok a háttérben. Ilyenek lehetnek:

  • az allergiák,
  • ételérzékenységek okozta hasfájás (az anyatejjel is átmegy!),
  • a reflux,
  • a vas-, magnézium-, B12-, vagy melatonin hiány,
  • de akár az alvási apnoe,
  • vagy epilepszia is.

Ezeken szerencsére lehet segíteni egy kivizsgálással, a gyermekorvos bevonásával.

Ha a fizikai okokat kizártuk, a legvalószínűbb magyarázat az idegrendszer éretlensége, amely idővel magától is érik, de szerencsére nem kell 15-20-30 hónapot, 3-5-15 évet várnunk a kipihentség érzésére, mert mi magunk is sok mindent tehetünk:

A jó éjszaka a lecsengéssel kezdődik

Régóta hallgatjuk, hogy milyen fontos az esti rutin, de a nehezen elalvó, vagy rosszul alvó gyerekek esetében ez nem elég, egy lépéssel tovább kell mennünk és ki kell alakítanunk a saját relaxációs technikánkat:

  • Egy kis hintázás elalvás előtt csodákat tehet, a ritmusos mozgás, a ringatás érzésével és a hinta szenzoros integrációt segítő hatásának köszönhetően.
  • Pótolja a magnéziumot és megnyugtat a keserűsós meleg fürdő (bőrön át is felszívódik). A keserűsó gyógyszertárban vény nélkül beszerezhető.
  • Mélynyomásos masszázs: a gyermek hátát és lábát masszírozzuk elsősorban, mindig egy irányba haladva, folyamatos nyomást kifejtve.
  • Lábmasszázs levendula vagy vetiver illóolajjal (1,5 dl kókuszolajhoz 2-3 csepp jó minőségű illóolajat keverjünk el).

Természetes, gyógyszermentes megoldások

  • Kisebb melatoninhiány, vagy nagyfokú melatonin rajongás esetén adhatunk meggylét a gyermeknek lefekvés előtt, mivel a meggy- és cseresznyelé természetes melatonin forrás.
  • Sokan ajánlják a teljes sötétséget éjszaka, de szorongás és felületes álom esetén sokat segít az éjszakai (narancs színű!) fény használata.
  • Az elalvás és nyugodt éjszaka természetes sztárja nyugaton a súlyozott takaró. Az enyhe, személyre szabott súly ugyanis a Mély Nyomás Technikát használja (DTPS, grounding), amely az egész testen át ható enyhe nyomás következtében támogatja a szerotonin és a melatonin termelést, nyugtat, ellazít és segít fókuszálni.
    A technológia hatásosságát nem csak az elmúlt évek használói, de tudományos kutatások is alátámasztják.
  • Sokaknak segít a kuckósítás.

A cikk folytatása további tanácsokkal a Családinet oldalon olvasható.

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.