8 ok, amiért nem szabad kihagynod az esti mesét!

8 ok, amiért nem szabad kihagynod az esti mesét!

Miért kihagyhatatlan az esti mese gyerekkorban? Tudja-e a látott mese, a könyvből olvasott mesehallgatást helyettesíteni? Hogyan fejleszti az esti mese a gyerekeket?

Az izgalmas mesecsatornák, internet, okostelefonok világában adja magát a kényelmes helyzet, hogy a bölcsiből, oviból, suliból holtfáradtan hazaesve a lestrapált szülő pillanatnyi nyugalmat keresve bekapcsol egy mesefilmet. A nagy rohanásban éppen  csak a lényeg marad el, hogy a gyerekkel minőségi időt töltsünk.

A nyugodt, összebújós esti mesélést semmi nem pótolhatja, mert óriási szerepe van a felolvasott vagy elmondott mesének gyerekkorban! Pedagógusok, pszichológusok, írók véleményét idézte a Babanet az esti mesehallgatás kapcsán.

  1. Hanula Erika pedagógus, író, blogger:
    „Az esti mese a legalapabb alap. Aki elég mesét hallgat gyerekkorában, annak a képzelőereje megerősödik, a személyisége egészséges irányba fejlődik, az a feszültségeit a mese erejével tudja oldani, és a későbbiek folyamán könnyebben fog tudni tanulni”.
  1. Ranschburg Jenő gyermekpszichológus
    „A jó tündérmese nemcsak a három-hétéves gyermek gondolkodásmódját tükrözi, de tartalmazza azokat a konfliktusokat is, amelyekkel ez a korosztály szinte törvényszerűen küszködik. A mese hőse – akár királyi családban nevelkedik, akár szegényember kunyhójában -, nem lehet más, csak a „legkisebb” gyermek, hiszen aki a mesét hallgatja, szintén a legkisebb a családban.

    A gyermek – azonosulva a kiszolgáltatott mesefigurákkal – a saját helyzetét, a saját sorsát éli át, és a mesehős diadalával átéli azt a felszabadító, nagyszerű élményt is, amit Arisztotelész óta katarzisnak nevezünk.”

  2. Dr. Donauer Nándor klinikai szakpszichológus, neuropszichológus:
    „Ma már egyértelmű, hogy az élő mese hallgatása semmi máshoz nem hasonlítható mértékben fejleszti a később az olvasáshoz és tanuláshoz szükséges képességeket: a verbális kódolást, a figyelem fókuszálását vagy a „belső”, mentális kép létrehozásának a képességét.”

    „Az ölbe vont gyerek szinte észrevétlenül tanulja meg a fókuszált figyelmet mesehallgatás közben. Lebecsüljük a jelentőségét, pedig az élő szöveg megértése kulcsfontosságú lesz az iskolában. Óriási tévedés, hogy a mesefilm be tudja tölteni ugyanezt a szerepet, ugyanis teljesen máshogyan dolgozza fel az agy a látott és a hallott élményeket.”

  3. Rudolf Steiner, a Waldorf pedagógia alapítója:
    „Találjatok ki ti magatok meséket! Nem baj, ha rosszabbak, gyengébbek, ha szerényebb a szókincsük. A gyerekek a ti segítségetekkel végzik el a belső munkát, miközben élvezik a ti kreativitásotokat is – számukra ez rendkívül vonzó, és leköti őket.”

A cikk folytatása további idézetekkel és érvekkel a Babanet oldalán olvasható.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.