Sok előnye van a baba romboló korszakának

Sok előnye van a baba romboló korszakának

A babák destruktív, romboló játéka, meglehet, olykor kizárólag a szüleik bosszantására szolgáló tevékenykedésnek tűnik – mégis érdemes megengedőbben gondolni rá.


   A babák általában valamikor 4-8 hónapos koruk között kezdik észlelni, hogy tetteik hatással lehetnek a körülöttük található tárgyakra. Többnyire véletlenül fedezik ezt fel: például beleütközik a kezük egy játékba, amely ettől zörögni kezd – ami lenyűgöző jelenség a számukra, így újra és újra meg szeretnék tapasztalni, közben pedig fokról fokra, nagyon sok ismétléssel egyre jobban kiismerik működésének törvényszerűségeit. Innentől kezdődik az ételek szüntelen hajigálása, a játéktornyok összeomlasztása, a papírlapok szétszaggatása, vagy bármilyen elemeire szedhető építmény szétszerelése – írta a Babaszoba.

Nincs különbség

Fontos megjegyezni, hogy ebben a korban a babák még nem tesznek különbséget építés és rombolás között (illetve fel sem fogják ezeket a koncepciókat), hanem bármiféle előjel nélkül csupán cselekednek, cselekedeteikkel pedig szünet nélkül tanulnak a világról, amelybe beleszülettek.

Célok kitűzése

8-12 hónapos koruk között viszont már egyre inkább meghatározott céllal tesznek dolgokat: vagyis ekkor már meg tudják jósolni tetteik végkimenetelét, de legalábbis számítanak valamilyenfajta eredményre. Ebben a folyamatban is kulcsfontosságúak a rombolásos játékok, amelyek mindenekelőtt növelik a babák önbizalmát: az építés még jóval nehezebb, így számukra távolabbi feladat, a rombolás sikere viszont ugyanolyan lényeges, hiszen azt jelenti, hogy igenis véghez tudják vinni a terveiket.

Inkább terelgessük, csak ésszerű határokat szabjunk

Fontos tudni, hogy a destruktív játékok szinte mindig több képességüket fejlesztik egyszerre: látás, tapintás, finommotorika, következmények észlelése…

Sokkal többet teszünk gyermekünk fejlődéséért, ha a rombolásról való lenevelési kísérletek helyett ebben az időszakban inkább természetes kíváncsiságukra építünk, és együtt kísérletezünk vele: feldönthetjük például a tornyot egy puhább, halkabb felületen (szőnyegen), és valamilyen keményebb, zajosabb padlón is, hogy érzékelhesse a különbséget. Jó, ha hagyjuk, hogy véghezvigye ezeket a komplex érzelmek által vezérelt késztetéseit és közben tanuljon. Persze szabjunk ésszerű kereteket, például a vázákat nem dobáljuk a földre. Praktikus lehet, ha az ilyen játékokra kijelöljük a lakás egyik szegletét.

Az akarat érvényesítése

Másfél éves kor táján a rombolási folyamat intenzívebbé válhat, mert ekkor már gyermekeink szembeállítják akaratukat a miénkkel – a destruktív játék ugyanis jó alakalom arra, hogy szabadon és biztonságosan érvényre juttathassák az akaratukat, amire egyébként a babák mindennapjaiban, amelyekben szinte szünet nélkül szabályozzuk őket, kevés alkalom nyílik.

A teljes cikk további tanácsokkal a Babaszoba oldalán olvasható.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.