Testsémafejlesztés 5. – Testfogalom

Testsémafejlesztés 5. – Testfogalom

fejleszt_ j_t_kok bemutat_ja 006E játékgyűjteményben olyan fejlesztőjátékokat találunk, amelyek a 3-7 éves gyermekek fejlődését segítik, amelyek az épp aktuális szenzitív szakaszokra építve megelőzik, illetve korrigálják a képesség-, részképesség-hiányokat és/vagy azok kialakulását.

Ujj-játék

Eszközök:
A játék menete
A Süss fel nap című dalt énekelve a gyermek ökölbe szorított kezét lassan kinyitja a dal végére. (szem-kéz koordináció, testrészre koncentrálás, auditív-kinesztetikus keresztcsatornák)

Bábu vagy

Eszközök:
A játék menete
Az óvónő a gyerekekkel szemben áll, mozdulatokat mond és mutat, a gyerek utánozza: „Varázsló vagyok, és elvarázsollak. Egy bábu leszel, csak úgy tudsz mozogni, ahogy mondom. Emeld fel mindkét kezed a fejed fölé, és integess nekem. Tedd a két kezed csípőre, és ugorj terpeszbe. Ugorj még egyet, és zárd össze a lábad…” (testrészek ismerete, funkciója, első-hátsó, függőleges testzóna gyakorlása, verbális-vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák).

Gyűjtögető

Eszközök

  • szék
  • babzsák
  • szalag
  • papír zsebkendő

A játék menete
A teremben babzsákokat szórunk szét. A játéktér szélén néhány széket helyezünk el egymástól távol, ez lesz a játékosok háza. Jelre a gyerekek lábujjal felcsippentik a babzsákokat, és kezükbe véve egyenként a székükhöz futnak, és alá teszik. A játék akkor ér véget, ha a babzsák elfogyott. Az nyer, aki a legtöbb babzsákot gyűjti össze (futás, gyorsaság, testrészek funkciója, szem-láb koordináció, térpercepció).

Rajzoló láb

Eszközök

  • csomagolópapír
  • zsírkréta

A játék menete
A gyermek és az óvónő hanyatt fekszik a szőnyegen, lábukat behajlítva fölemelik. Az óvónő rámutat valamire a lábával, a gyermek beazonosítja, megnevezi, és ő is rámutat a lábával (testrészek funkciója, szem-láb koordináció, vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák, taktilis percepció, térpercepció).

Hajlítgató

Eszközök

  • hajlítható végtagú és nyakú figurák
  • hozzá tartozó lapozó

A játék menete
Kartonpapírból és miltonkapocsból emberfigurákat készítünk hajlítható végtagokkal és nyakkal. Készítünk egy füzetet, melynek lapjain körberajzoljuk a figurákat különböző testhelyzetben. Az óvónő mondja és mutatja a rajzon ábrázolt mozgásmintát, a gyermek utánozza (kinesztetikus percepció, testrészek funkciója, térpercepció, taktilis percepció, vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák).

A játéktér végén teljes szélességében vonalat ragasztunk, a padokat, asztalokat, zsámolyokat egymás előtt helyezzük el a játéktér elejétől a vonalig. Öt-hat gyermek a pálya elejére áll egymás mellé, ők lesznek a settenkedők. Egy gyermek a vonal elé áll, háttal a settenkedőknek. A settenkedők óvatosan elindulnak a figyelő felé az akadályokon át a megbeszélt mozgásformákkal (kúszás padon át, fel- és lelépés zsámolyra, csúszással átbújás asztal alatt stb.). Ha a figyelő hangot hall a settenkedők felől, tapssal jelzi, majd gyorsan megfordul. A settenkedők, ha meghallják a tapsot, szoborrá merevednek. Aki megmozdul, amikor a figyelő visszanéz, kiesik a játékból. Az a gyerek nyer, aki a leghamarabb átjut a figyelő vonalán (test helyzete a tárgyhoz viszonyítva, nagymozgások, téri-kinesztetikus keresztcsatornák, szem-kéz, szem-láb koordináció).

Írta: Kocsisné Juhász Éva
Forrás: ovonok.hu

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.