A Hoverboard szakértői szemmel

A Hoverboard szakértői szemmel

“Gyorsan fejlődő világunkba látom jól illeszkedni a hoverboard-ot, amely minden szempontból igénybeveszi a vesztibuláris rendszert. Modern hi-tech eszköz, érdekes, változatosan alkalmazható, irányított foglalkozási kereteken belül, és a hétköznapokban. Alkalmazható tartásjavítás kiegészítő feladataihoz is.” A Hoverboard a terapeuta szemével.

Aki ismeri az iHover csapatát, tudja, küldetésünknek tekintjük, hogy a Hoverboardot minden aspektusából megmutassuk a világnak. Hogy rávilágítsunk, ez jóval több, mint egy trendi eszköz. Ezért felkértünk egy kiváló mozgásterapeutát, testnevelő tanárt, Bagyinszki Ádámot, hogy nézzen rá a Hoverboardra terapeuta szemmel. Ádám hetekig tesztelte gyerekekkel az eszközt. Tanulságos szakmai állásfoglalását itt olvashatjátok:

Figyelem, koncentráció, vesztibuláris rendszer, erőadagolás, finommotorika, szerialitás, kinesztézis. Csak néhány terület a teljesség igénye nélkül, melyeknek készségszintű megléte elengedhetetlen az ember életében.  Életkori sajátosságok, fejlődési szakaszok; fejlesztések, terápiák; statisztikák, megfigyelések, mind arra irányulnak, hogy a gyermek képességei automatizálódjanak, tudatos felidézés nélkül, spontán alkalmazhatóak legyenek bármely helyzetben. A készség, tanulás eredménye, nem spórolható meg a gyakorlás, rendszeres ismétlés.

Az ember fejlődési szakaszaiban vannak területek melyek optimálisan, életkori sajátosságként fejlődnek, azaz egy életszakaszban alakíthatóak megfelelően, tehát, ha kimarad, vagy hiányosan épül, részképesség zavarok kialakulása jelenhet meg később.  Ezt felismerve, kutatásokkal alátámasztva jelentek meg a mozgásfejlesztést preferáló terápiás tréningek, fejlesztőműhelyek, ahol irányítottan célozzák a részképesség hiányosságot kiváltó, mélyebben lévő probléma feltérképezését, majd helyrehozatalát.

Mozogni mindenkinek kell, létszükséglet, de öröm is lehet egyben. Koordinált mozgás, egyensúlyozó képesség, téri tájékozódás, esztétika, gyorsaság, ügyesség. Megfelelő mozgásfejlődés csak jól működő és jól fejlődő  vesztibuláris(egyensúlyi) rendszer alapján jöhet létre. A  jó mozgásfejlettség pedig, megalapozza és helyes irányba tereli a fizikai, értelmi és érzelmi fejlődést.  A vesztibuláris rendszer optimális fejlődése pozitívan befolyásolja más képességek fejlődését, helyes készségszintű beidegződését. Az egyensúlyi rendszer az egész testet érinti, a középfültől /ez a központ/, a gerincen át, a végtagokig. Képet ad az agynak a test helyzetéről, hol helyezkedünk el a térben.  A végtagjaink helyzetéről, mozgásáról. /kinesztézis/.  Fontos alapfeltétele a gyorsaságnak is. Motoros képességeink kiinduló rendszere.

Az egyensúlyozó képességről általában

Az egyensúly az a képesség (vesztibuláris képesség), amely lehetővé teszi, hogy testünket a kívánt helyzetben vagy mozgásban tudjuk tartani változó testhelyzetek és mozgások közben. Az egyensúlyozó képesség, bár az összkoordináció egyik összetevője, mégis az egyik legfontosabb motoros tulajdonságnak nevezhető, mivel nem megfelelő színvonala a mindennapos cselekvésünket is folyamatosan hátrányosan érinti. (Polgár Tibor–Szatmári Zoltán  A motoros képességek)

Az egyensúlyozó képesség fejlődését 3 részre osztják melynek első szakasza 4-8 éves kor közé tehető, itt csak lassú fejlődés figyelhető meg. Mégis nagyon fontos szakasza a fejlődésnek, ami ingerszegény környezetben, vagy hiányos mozgásminták mellett nem tud megfelelően fejlődni, működni.

Figyeljük meg milyen változatosan jelennek meg az egyensúlyi helyzetek.

Az egyensúly felosztása (Hirtz, Hotz, Gudrun, 2004)

STABILITÁSI: egy lábon, két lábon, stabil felületen közben, behatárolt területen, labilis felületen, külső zavaró tényezők után

HALADÁSI: stabil felületen, behatárolt felületen, labilis felületen, irány- és sebesség változtatással, ‘testhez kötött’ szereken

FORGÁSI: hosszanti tengely körül, szélességi tengely körül, mélységi tengely körül

REPÜLÉSI: rövid vagy hosszabb, (támasz nélküli), repülési fázisok

Az egyensúlyozó rendszer fejlesztése ma már elképzelhetetlen eszközök nélkül, így sok általánosságban használt terméket vontak be a fejlesztő munkába. Néhány példa: kismotor, futóbicikli, gördeszka, bolygókerekes deszka; billenő pad, fitt-labda stb..

Gyorsan fejlődő világunkba látom jól illeszkedni a hoverboard-ot, amely minden szempontból igénybeveszi a vesztibuláris rendszert. Modern hi-tech eszköz, érdekes, változatosan alkalmazható, irányított foglalkozási kereteken belül, és a hétköznapokban. Alkalmazása során a vázizomzat állandó tónusban van, folyamatos statikus izomműködést kíván, ide értve azokat a mélyen fekvő izomcsoportokat, melyeket ritkán használunk célirányosan. Rendszeres használata mellett automatizálódnak mozgásminták, dinamikus és statikus egyensúlyi helyzetek. Alkalmazható tartásjavítás kiegészítő feladataihoz is.

A cikk folytatása az iHover.hu oldalon olvasható, kattints IDE.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12