Homo informaticus – gyerekeink a virtuális iskolapadban

Homo informaticus – gyerekeink a virtuális iskolapadban

  Becsöngettek, de már rég…A tanév csak most kezdődött, de a virtuális képzés által hozott változások már javában zajlanak. A kréta ideje lejárt. A „homo informaticus” gyerkőcök információ-feldolgozó képességei meghaladják a Homo sapiensét (Mérő László), máshogy tanulnak, mást igényelnek. De mit? Milyen ingerek segítik Őket jól eltájékozódni a online-offline dimenziókban?Lehet-e élmény a tanulás?! Igen, a Da Vinci több mint 2500 látványos, tudományos filmjével és az oktató applikáció szolgáltatásaival, melyek most ingyenesen elérhetőek.

A ma gyereke az appok, a  google és a youtube világában szocializálódik. Itt oldja meg fordítóprogrammal a leckét, vagy keres megoldást egy-egy házi feladatra, legyen ez a mágnesesség, a geometria, a kémia témaköre, itt tudja meg, hogy miből készül a lávalámpa, de az állati „legekre” is itt keres rá. A Da Vinci Tv és a Da Vinci Kids applikációjában 2500 színes, játékos ismeretterjesztő film kelti életre a tudományt. A fejvadászok szerint az alkalmazott tudásé a jövő, amit megfelelő kontextusban, élethelyzetben kooperációval tudnak alkalmazni a jövő munkavállalói, ehhez viszont ennek megfelelően kell tanítani, terelgetni őket. Ez a pedagógusok és a szülők felelőssége is.

Általában aggódnak a szülők, ha a gyerek szeretne tévét nézni, vagy ha a tabletért, telefonért kuncsorog, pedig, ha megfelelő tartalmakat néznek rajtuk, akkor ezek a kütyük – persze időkorlátok közé szorítva – még a segítségükre is válhatnak a tanulásban. Ráadásul a szakemberek is egyöntetűen állítják, hogy a játszva tanulás többet ér, mint a biflázás. Ma a digitális oktatásé a jövő, mely bármikor, bárhol elérhető, olyan applikációk, amelyek akár nyelvtanulásra, akár a tudomány megismerésére, felfedezésére szolgálnak. A digitális oktatás a jövő tankönyve.

Tanulni együtt, játékosan

A digitális eszközök pedig nem tiltott, hanem épp üdvözölt szereplők az oktatásban, melyet számtalan külföldi jógyakorlat mutat, ezek közül is kiemelkedik a finn oktatási rendszer példája A finnek kollaboratív (együttműködő) tanulási modelljének zsenialitása abban rejlik, hogy senki nem kötődik a másikhoz, nincs alá-fölérendeltségi viszony, de mindenki mindenben segíthet a másiknak. Oktatásukban jelentős szerepet kap a digitális tér, azok előnyös használatára tanítják gyermekeiket. „Add gyermekednek a tudás, a kreativitás és a kíváncsiság hármas szuper-képességét – szól a Da Vinci Kids app jelmondata. A Da Vinci Kids app több órányi, gondosan összeválogatott, oktató szórakozást kínál a 6-12 éves gyerekek számára otthon és útközben egyaránt. Mindezt több mint 2500, díjnyertes tananyag-alapú videó segítségével.

A mai gyerekeknek azonnali sikerélmény kell

Modern oktatási rendszerben a gyerekek számtalanszor kapnak feladatot a megfelelő online felületeken, applikációkon. Akár egyedül is dolgoznak, olyan programokon, amik azonnali visszajelzést adnak a helyes vagy helytelen válaszaikról. A gamifikáció – vagy más néven játékosítás – a játékok és játékelemek alkalmazását jelenti az élet játékon kívüli területein, célja pedig, hogy az ott zajló folyamatokat érdekesebbé és eredményesebbé tegye. A virtuális térben a gyerekek azonnali visszajelzést kapnak cselekedeteikről, dicséretet, virtuális jutalmat a helyes vagy jó válaszokról, amit az életben sokszor nem tükröz vissza a tanár vagy a szülő sem, de az biztos, hogy nem annyiszor, mint kellene. Ezen jelenségről, ezek gépek használatáról Gyarmathy Éva,pszichológus igen fontos tanácsokat adott a felnőttek számára. A játék és a gépek okos használata mellett nélkülözhetetlen a szülő figyelme, értő figyelme, akár a digitális tartalmak közös felfedezése.

A Da Vinci Kids applikáció, mely a népszerű ismeretterjesztő TV-csatorna műsorait képezi le, játékos, érdekes, akár családi közös időtöltésre is kiválóan alkalmas, találhatunk benne olyan kvízjátékokat –  Észbontó címen- melyek visszautalnak a látott filmekre és azonnali visszajelzést adnak az adott válaszokra, például a mágnesekről szóló film után jöhet a Fizikvíz, vagy akár Focis kvíz vagy Föld kvíz…

A belső motiváció, kíváncsiság életben tartása

A gyerekek életre nevelésében, felkészítésében nagy szerepe van az önálló tanulásnak, a belső motiváció működésének. Ne csak a tanár, hanem a gyerek is kérdezhessen. A Da Vinci Kids applikáción futó videok kategóriákba – Okos ötletek, Inspiráló Művészet, Elképesztő Állatok , Hogyan működik? Matekvarázs, Testünk stb. – tömörítve mutatnak be más és más tudományágakat, területeken. Ezek hatására sok gyerek otthon kísérletezésbe kezd, tésztahídat épít és megéri a szakítószilárdság fogalmát,  utána olvasnak tényeknek, érdeklődni kezdenek tudományterületek, de akár itt bemutatott sportok iránt is. A szülő és a tanár dolga ehhez a megfelelő hátteret és tartalmat biztosítani és motiválni a gyermeket. Komplex gondolkodás, „out of the box” szemléletre van szükség az edukációs területeken is, nem csak a céges környezetben. A Da Vinci ezt képviseli – szülők, tanárok, gyerekek hármasa felé.

Elköteleződés a jövő oktatása mellett

Az őslények már kihaltak, de felidézhetőek. Történjen ez egy jó Da Vinci TV film nézésekor vagy épp a bármikor, bárhol használható okos applikáció a da vinci Kiss applikáció segítségével vagy épp a gyerekek számára különleges élményeket biztosító Da Vinci Kids pizsamapartikon.

Habsburg Ferdinánd, a Da Vinci Média tulajdonosa, alapítója, olyan komplex, fejlesztő, mégis élményús és érdekes edukációs tartalmat hozott létre, mely kiváló tanítást segítő program a tanároknak, bárhol, bármikor elérhető játékos ismeretterjesztő tartalom a gyerekeknek, és nem utolsó sorban jó eszköz a szülők kezében a családi élménygyűjtésre és a kisgyerekek számára biztonsággal használható, építő tartalomra

 

Habsburg Ferdinánd: „Nagy öröm, hogy Magyarországon közel két millió előfizetője van a Da Vinci Tv-nek. Augusztus végéig minden szolgáltatónál elérhető volt a csatorna, de sajnálatos módon mostantól az UPC Direct előfizetők a szolgáltató egyoldalú döntése okán elestek ettől a lehetőségtől. Ezért tartalmainkat most mindenki számára elérhetővé tesszük: egy hónapos, ingyenes, teljeskörű hozzáférést biztosítunk a Da Vinci Kids alkalmazáshoz androidos eszközökre, mely a következő kóddal aktiválható:  FSZI-DVK

 

 

Generációk harca – online –offline libikóka

Hat generáció él együtt, lehetnek még olyan tanárok is, akik a veteránok közé sorolhatóak, az Ő tudásuk, tapasztalatuk megbecsülendő érték, de a hozzáállás nem kor kérdése. A mai iskolások a Z és az alfageneráció tagjai, készségszinten használják a digitális kütyüket, teljesen más vizuális kultúrát fogyasztanak, képekkel, videókkal „élnek.” Ahhoz, hogy szót értsünk és közösen fedezzük fel az érdekességeket a világba, be kell ülnünk a libikókába és megtalálni az egyensúlyt. A Z és Y generációs tanároknak élményelemeket kell használniuk, ahhoz, hogy a mai gyerekek „rákattanjanak” a tananyagra, de fontos a szerepük az offline világban való eligazodásban is, hogy közösséget építsenek, ahol a gyerekek valódi szocializációja megvalósulhat a közösségi média nélkül is. A tanárok szerepe nagyon jelentős.  A tanárok tiszteletét vissza kell építeni és elismerni a munkájukat, nekik pedig lépést kell tartaniuk a korral és megtanulni a mai gyerekek nyelvén is tanítani.  A Da Vinci segít!

Inspiráló, motiváló pszichológiai környezet

„A gyerekek rendkívül kreatívak és szenzibilisek. Meg kell hallanunk Őket, nem amikor mi akarjuk, hanem akkor, amikor Ők akarnak közölni, kérdezni minket, nyilván tudom, hogy ez az iskolai közegben szabályozottabb, de a lehetőséget, amikor csak lehet, adjuk meg nekik. Vannak izgő-mozgóbb gyerkőcök, vannak, akik jobban komformizálhatóak, egy azonban biztos, mindegyiknek csillog a szeme, ha felfedezhet valamit, ha sikerül egy általa elgondolt terv. Az inspirációnyújtás felelőssége pedig a szülőknek, tanároknak egyaránt feladata. Ötletadásban két nagy kedvecem van a Da Vinci kínálatában Csináld magad okosságok sorozat és a művészeti inspirációjú Artzooka filmek  A Da Vinci Tv magyarországi nagyköveteként már számos oktatási, gyerek és családi eseményen volt alkalmam a  Da vinci Tv filmjei alapján kidolgozott látványos kísérletet bemutatni gyerekekkel, gyerekeknek. Lávalámpa készítés, robot kéz megalkotása, messze kilövellő elefántfogkrém kísérlete, avagy az elektromosság témakörébe tartozó Tesla-gömb bemutatása. Szeretik, élvezik, és büszkén mondják, „Én most akkor felfedező lettem?!” – igen és itt lehet valahol a szikra, a mag, amitől elindulhat a gyerek az úton, az Ő saját útján. A gyerekek kérdeznek és van olyan, amire nem tudom a választ, így utána együtt kereshetünk rá a neten, vagy az applikációban. Meg kell tanítanunk, kérdezni a gyerekeinket és arra is, hogy nem baj, ha hibáznak, hisz a legtöbb felfedezés, találmány egy félresikerült kísérlet eredménye.” – fogalmaz Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapítója és a Da Vinci Tv magyarországi nagykövete

Másként tanítani  – Elindult a tanév

Balatoni József, alias Jocó bácsi a budapesti Kontyfa utcai iskolában tanít történelmet, rendhagyó módon, ami működik. A tanév kezdés kapcsán kérdeztük: „Számtalan változást hoz az új tanév, átalakulások, új órarend, osztályváltozások, de az alapértékek, amik mellett mindig is „kardoskodok”az őszinte kommunikáció, az egymás tisztelet és a bizalom változatlan. Több száz gyereket tanítok, nagyon vegyes társadalmi rétegekből. Azt tapasztalom, hogy a legfontosabb, hogy a saját nyelvükön szólítsuk meg őket. Szeretek újítani, ezért sok egyéni ötletet is kipróbálok, sokszor vetítek a tanóra anyagához kapcsolódó filmet gondolatindítóként, előszeretettel használom a Da Vinci TV filmjeit, például a Csokoládé felfedezéséről, ami után igen könnyű a nagy földrajzi felfedezésekre átkapcsolni, vagy épp a Da Vinci Kids applikáción elérhető videókból adok fel házi feladatot. Leginkább a Történelmi találmányok tematikából használok videokat , de szeptembertől  elindul egy történelmi furcsaságokat bemutató sorozat is, a Történelem másképp ,ami nagyon izgalmasnak ígérkezik.

Számtalanszor használjuk az internet a tanórán, csoportokban keresnek rá kifejezésre, korszakok jellemzőire és együtt megbeszéljük. A Pannónia provinciák tananyagnál például a lediktált városok neveire Ők kerestek rá, gyűjtöttek információkat és így azonosítottuk be a településeket. Így épül be a legjobban, nem úgy, hogy „megnyomják” rajtam a virtuális play gombot és lenyomom a tananyagot. A legnagyobb megdöbbenésem akkor volt, amikor a srácoknak online beadandó házi feladatot adtam és mindenki határidőre elküldte a saját szerzeményét.

Új ötletek,új megközelítések és sok figyelem, amire szüksége van a diákoknak, ehhez tanárként újra és újra erőt kell gyűjteni és megújulni, ezzel a elgondolással indulok neki ennek a tanévnek.

Élmény alapú oktatás, szabadidő

„Régészet, őslények, vulkánkutatás – komoly fogalmak, melyek mögött játékos és vagány tartalmak húzódnak. Újra gondoltuk és kereteztük a minőségi szabadidő fogalmát, miként az ország számos pontján főként múzeumokkal karöltve tematikus Da Vinci pizsamapartikat rendezünk évek óta nagy sikerrel. Az egy éjszakás programon 7-13 éves gyerekek vesznek részt,akik rendhagyó kalandokban részesülnek, mint például az éjjeli lámpás túra a múzeumban, hálózsákban alvás, a  közös tanulás és felfedezés élménye. Minden esetben szakértő pedagógus kollégák tartanak foglalkozásokat a gyerekeknek egy-egy tematika köré építve, mint például a Királyréten a vulkánkutató pizsamaparti, a Nemzeti Múzeumban a régészkedés  vagy épp a Természettudományi Múzeumban az őslénykutatás. Ősszel pedig két új helyszínnel is jelentkezünk: a Petőfi Irodalmi Múzeumban és a Vármúzeumban is elindulnak az ottalvós bulik. Minőségi, különleges időtöltés, csapatosan, közösségben. Több szülinapot is tartottak már így, de osztálykirándulást is szerveztünk Da Vinci pizsamapartiként. A tudomány  nem elavult, csak a megfelelő eszközökkel kell tálalni. – mutatja be Merényi Tímea a Da Vinci Media magyarországi marketingvezetője a Da vinci Pizsamapartikat.

Gyerekek által fejlesztett tartalmak és fejlesztések

A jövőben még több játék lesz elérhető a Da vinci Kids applikáción, sőt a külföldi jó gyakorlatok alapján a hamarosan gyerekek által előállított tartalmak is láthatóak lesznek, hisz kit ne érdekelne,hogy miként lebeghet a mágnes segítségével egy filc, vagy épp milyen egy saját készítésű robot vagy hogyan kell építeni saját iránytűt?

Szerző: Tibenszky Moni Lisa

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.