Gondolkodásfejlesztés

Gondolkodásfejlesztés

Sokszor felismerjük, mire volna szüksége gyermekeinknek, tanítványainknak a növekedéshez, fejlődéshez, de bizonytalanok vagyunk a megfelelő eszközök kiválasztása terén. Nem mindig tudjuk a legjobb módszert rögtön játékos formába is ültetve “előhúzni a kalapból”, úgyhogy íme néhány ötlet annak, aki a gondolkodásfejlesztéshez keres izgalmas utakat.

I.) Analógiás gondolkodás fejlesztése

A taníthatóság feltétele a szabálykövetés, s az önálló szabályfelismerés, szabályalkotás képességének fejlesztése.
Megléte az iskolaérettség egyik alapkritériuma.
Analóg gondolkodás nélkül nincs gyakoroltatás, nincs bevésődés.
Az olvasás tanítása és a matematika tanítása elképzelhetetlen nélküle.
Az iskolára készülő óvodások számára különösen ajánlom az analóg gondolkodás játékos fejlesztését. 

 

Fejezd be a gondolatom!

Eszköz: labda

A játékvezető eldobja a labdát, s azt mondja: Fejezd, be a gondolatom!

 Kicsiknek ajánlom/ 4-5 éveseknek

–          A fagylaltot nyaljuk, az almát….

–          A levest kanállal esszük, a tésztát…

–          Nappal világos van, éjszaka…

–          Az óriás magas, a törpe…

–          A nagymama öreg, az unoka….

–          Télen hideg van, nyáron…

–          A kakas kukorékol, az egér….

–          A kutyának négy lába van a csirkének…

–          A kutya ugat, a macska…

–          A kiabálás hangos, a suttogás…

–          Az ég kék, a fű…

–          A fogunkkal rágunk, az orrunkkal…

–          Télen a fejünkre sapkát teszünk, a kezünkre…

–          A hajó a vízen visz minket, a repülőgép a…

–          Télen hideg van, nyáron…

–          A tollal írunk, az ecsettel…

–          Az eper piros, a citrom…

–          A méz édes, a citrom….

–          A televíziót látjuk is, halljuk is, a rádiót…

–          A kutyának szőre van a madárnak….

–          A csiga lassú, a nyuszi…

–          A cukor édes az ecet…

–          A szerda nap, az augusztus…

–          A toll könnyű, a szikla…

–          A nyuszi gyáva az oroszlán…

–          Csütörtök után jön a péntek, július után…

–          Szerda előtt van a kedd, szeptember…

–          Az embernek háza van, a madárnak…

Ezt a játékot érdemes többször is eljátszani, s így az ellentétpárok gyakorlására is alkalmas! 
Ketten is játszhatjuk, akár otthoni sütés-főzés, vagy utazás és várakozás közben.

Nagyoknak ajánlom/ 5-7éveseknek

A hiányzó fogalmat kell megkeresni!

–             A siker öröm, a kudarc…

–             Örömmel tölt el a siker, bánattal a…

–             Egy ember személy sok ember együtt…

–             A halnak víz kell az élethez, az embernek…

–             Lent van a padló, fent…

–             Az óra ketyeg a csengő…

–             A banán nem egyenes, hanem…

–             A parketta nem matt, hanem…

–             Lent van a pince fenn a…

–             Mindennek van kezdete és..

–             A könyv papírból készül, a ruha…

–             A hős jutalmat érdemel az áruló…

–             A gyurma puha a kő…

–             Hangos a kiabálás, halk a…

–             A dobnak van verője, a hegedűnek…

–             A kocka szögletes, a labda…

–             A mi utcánk keskeny, a főutca az…

–             Az igyekvő diák az nem lusta, hanem…

–             A rózsa szára vékony a fa törzse…

–             Kutya a puli, kígyó a…

 

II.   Az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése.

A magasabb szintű gondolkodási funkciók közül az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése nagyon fontos. Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez.

A tanulási zavarral küzdő gyermekek fejlesztésében nagyon fontos szerepe van. A korrekciós – korrepetáló foglalkozások akkor igazán hatásosak, ha az olvasási képesség, a számolási készség fejlesztése mellett e gondolkodási funkciókat is fejlesztjük.

 

Barkóba játék

Eszköz: –

A játékvezető azt mondja gondoltam valamire, ami él.

A gyerekek kérdezik:

– Állat? Igen.
– Erdőben él? Nem.
– Háziállat?  Igen.  
– Négy lába van? Nem.
– Kotkodácsol? Igen.
– Tudom, a tyúk az!

Találgatni nem szabad! Pl.: róka vagy kutya,?

Kezdetben játszhatjuk úgy, hogy együtt próbálják kitalálni, majd később legyen egy – egy gyerek a vállalkozó.

Ha már jól megy, akkor a válaszadó szerepét is átadhatjuk a gyerekeknek.

 

Találd ki, hogy ki vagyok!

Eszköz: papíron a játékosok neve/jele

Játszó gyermekek jelét/nevét felírjuk egy papírra. Választunk egy gyermeket, aki a válaszadó, és egy másikat gyermeket, aki a kérdező szerepét játssza el. A válaszadó kihúzza annak a gyereknek a nevét, akit a kérdezőnek ki kell találnia.

Találgatni nem szabad, csak kérdezni (fiú, lány), külső- és belső tulajdonságai is kérdezhet. Esetleg mérhetjük az időt, figyelhetjük a feltett kérdések számát.

 

Igaz vagy hamis?

Eszköz: –

A játékvezető különféle állításokat mond. A gyerekeknek jól meg kell figyelni meg jól, amit mond. El kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis

Pld.: Nyáron esik a hó. Nyáron nem esik a hó.  Nem nyáron esik a hó.

Kisebb gyerekeknek ajánlom:

–          Nyáron esik hó.

–          A nyári szünetben hógolyózz velem!

–          Iskola után jön az óvoda.

–          Az este van előbb, nem a reggel.

–          Télen eshet az eső.

–          Reggel sötét van.

–          A grafitceruzámból kifogyott a tinta.

–          Egy zsiráf kisebb, mint egy kutya.

–          Egy felnőtt öregebb, mint egy gyerek.

–          Egy versenyautó gyorsabb, mint egy roller.

–          Egy narancs savanyúbb, mint egy citrom.

–          A gyík hosszabb, mint egy kígyó.

–          Az ívó víz sokkal tisztább, mint a sár.

–          Elrepülnek a fecskék tavasszal Afrikába.

–          Ősszel lehullnak a fákról a levelek.

–          Egy elefánt nagyobb, mint egy bogár.

–          Az óra hosszabb, mint a perc.

–          Az éjszaka világosabb, mint a nappal.

–          Nappal világosabb van, mint éjszaka.

–          Egy héten hét nap van.

–          Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lábamon.

–          Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint két lábamon.

–          Este a hold süt és nem a nap.

–          A bogár nem nagyobb, mint a ló.

 

Ezek a “tagadások” nagyon jól fejlesztik a gyermekeket.

–                Ősszel az iskola nem kezdődik el!

–                Télen soha nem esik a hó!

–                A Karácsony nem nyáron van!

–                A Mikulás nem télen hozza az ajándékot!

–                A fecskék tavasszal nem repülnek el Afrikába!

–                A fecskék nem ősszel repülnek el Afrikába!

–                Nyáron nem esik az eső!

–                A hó nem nyáron esik!

–                A nap este nem süt!

–                A hold nem éjszaka világít!

–                Amikor délelőtt van, akkor nem süt (nem világít) a nap!

–                Nem a nap világít délelőtt!

–                Nem este van, amikor süt a nap!

–                Karácsonykor nem kell iskolába menni.

–                Amikor nem megyünk iskolába, akkor lehet, hogy Karácsony van.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.