Hogyan neveljünk kedvesebb és kevésbé anyagias gyereket?

Hogyan neveljünk kedvesebb és kevésbé anyagias gyereket?

Melyek azok a viselkedés típusok, amelyekkel gyermekünk is találkozik nap mint nap, és amelyek hatással vannak az anyagi értékrendjének alakulására?

Újfajta kutatási terület a viselkedési közgazdaságtan, ami azt kutatja, mi alapján ítéljük meg anyagi jólétünket, és ennek megfelelően pénzügyi kérdésekben hogyan cselekszünk. A koloknet.hu a Washington Post cikke alapján összeszedte, melyek az alapvető viselkedés típusok, amelyekkel gyermekünk is találkozik nap mint nap, és amelyek hatással vannak az anyagi értékrendjének alakulására.

Az én panaszom teljesen jogos

Amikor valaki anyagi kárt vagy bármilyen kellemetlenséget okoz nekünk, általában az ellenünk cselekvő személyiségében keressük a hibát. Amikor azonban mi okozunk kellemetlenséget másoknak, valamilyen külső hatást hibáztatunk a tettünkért. Ennek a hozzáállásnak a neve: alapvető oktulajdonítási hiba.

Hogyan tudnak a szülők segíteni ennek a tendenciának a javulásában? Amikor legközelebb valaki megvárakoztat minket például az üzlet pénztáránál, beszélgessünk a gyerekkel arról, hogy mi lehet az oka a késésnek. Lehet, hogy valakinek segít épp? Vagy csak rendkívül fáradt, mert hajnal óta dolgozik? A gyerekeknek meg kell tanulniuk, hogy önmagukon kívül másokra is gondoljanak.

A megszokások esete

A jóhoz könnyű hozzászokni. A kutatások szerint szinte bármihez, amit elég sűrűn megkapunk. Ezt élvezet megszokásnak nevezik. Lehet az élvezet tárgya napi egy szelet csoki, de ez az oka annak is, amiért Justin Bieber kocsikat halmoz fel.

Mit jelent ez a szülők és a gyerekek számára? Bármi, amit megtehetünk, vagy rendszeresen megkapunk, az életünk természetes részévé válik. Legyen az egy bizonyos csokoládé vagy egy divatmárka. De az is természetes lesz, ha nem csinálunk meg dolgokat. Viszont, ha a gyereknek minden nap rendbe kell tennie az ágyát, és megterítenie vacsora előtt, akkor ez is megszokott cselekedet lesz számára.

Nem ez a természetes

Ha a gyerekünk azt látja, hogy az osztályban mindenkinek a legújabb típusú telefonja van, azt fogja hinni, hogy ez a normális. Nem azért, mert elrontottunk valamit az értékítélete nevelésekor, hanem egyszerűen azért, mert minden egyes nap ugyanezt látja. Ez az elérhetőségi előítélet, ami azt jelenti, hogy valaminek, ami a környezetünkben sok ember számára elérhető, rendkívül nagy jelentőséget tulajdonítunk.

A legjobb, amit szülőként tehetünk, hogy megmutatjuk: másként is élnek emberek, és az anyagi javak csak egy apró szeletei az életnek. A szegényebb ismerőseink is boldogok, és drága eszközök nélkül is teljes életet élnek.

A cikk folytatása (A messzi rászoruló homályba vész; Az elismerés hatása) a koloknet.hu oldalon olvasható.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.