Így kell jól biztatni a gyereket

Így kell jól biztatni a gyereket

A szülők, tanárok és egyéb mentorok bátorító, pozitív szavaitól a kisebb gyerekek és a kamaszkorúak is képesek megtáltosodni. A biztatás ráadásul egy hosszú távú befektetés, sokszor évek múlva térül meg.

Olyan sokszor hallunk a pozitív megerősítés fontosságáról, hogy azt hisszük, már mindent tudunk róla. Pedig nem csak úgy van ám, hogy dicsérgetjük a gyereket, aztán majd egyszer csak sikeres és boldog felnőtt lesz. Marilyn Price-Mitchell fejlesztő pszichológus, kutató és coach munkatársaival azért hozta létre a Roots of Action című blogot, hogy a pozitív gyereknevelésről tudományos alapon írjon – írta a Dívány.

Price-Mitchell tudományos kutatásai alapján kidolgozta és iránytűnek nevezte el azt a modellt, amely nyolc képesség kifejlesztésén alapszik. Ezek a következők: empátia, kíváncsiság, szociális készség, rugalmasság, öntudatosság, integritás, találékonyság és kreativitás.

Price-Mitchell és a Roots of Action szerint ha ezt a nyolc területetet célzottan fejlesztjük, akkor a gyerekek megismerik önmagukat és azt is megtanulják, hogyan segítik a sikerüket a fenti képességek, készségek. Persze rengeteg pozitív dolgot mondhatunk a gyereknek, például hiszek benned, büszke vagyok rád, fontos vagy, de képzeljük el, mennyivel erősebb hatása van, ha ezeket hozzákapcsoljuk a gyerek személyiségéhez. 6 tipp következik a hatékony dicsérethez.

1. Legyél őszinte!

A gyerekek azonnal kiszúrják, ha valaki nem őszinte. Megérzik, ha csak azért dicsérikk őket, hogy ne legyenek csalódottak valami miatt, így ez a fajta biztatás a visszájára is fordulhat, még rosszabbul érezhetik magukat miatta. A biztatás és a dicséret legyen tehát őszinte és következetes.

2. Az út a fontos

Ha bátorítás közben inkább erre koncentrálsz a képességeik helyett, azzal a gondolkodásmódjukat is alakítod. Azok a gyerekek, akik kaptak visszajelzést arról is, hogy mennyire jó, hogy annyi energiát fektettek egy témába, abból azt tanulják majd meg, hogy a sikerhez fontos erőfeszítést is tenni. Ezzel azt is megértik, hogy képesek javítani és fejleszteni a képességeiket. Ráadásul így a kudarcot is megtanulják rugalmasan kezelni.

3. Közös munka

A Roots of Action szerint az olyan megjegyzések, mint a “szép munka” vagy a “nagyon okos vagy” nem segít abban a gyerekeknek, hogy megtudják, hogyan jutottak el odáig, hogy szép munkát végeztek. Ezért azt javasolják, hogy írjuk körül ezt is, például így: “azt is értékelem, ahogyan együttműködtél az osztálytársaiddal, a rugalmasságod segített a közös végeredmény létrehozásában.”

A felsorolás folytatása (kerüld az összehasonlítást; ne dicsérd túl; a dicséret ne függjön semmitől), valamint a teljes cikk a Dívány oldalán olvasható.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.