Mozogj, hogy tanulhass! – megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás nélkül nincs hatékony tanulás

Mozogj, hogy tanulhass! – megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás nélkül nincs hatékony tanulás

Jó ideje tudjuk, hogy kisgyermekkorban a mozgás fejlődése elválaszthatatlan és elengedhetetlen részét képezi a gondolkodásfejlesztésnek. A jó hír pedig az, hogy a gyermekek ösztönösen szeretnek mozogni. Amint annak tudatára ébrednek, hogy kezüket és lábukat használva képesek a helyváltoztatásra, szülő legyen a talpán, aki lépést tud tartani izgága csemetéjével. Azonban az életkor előrehaladtával a gyermekeknek meg kell tanulniuk már az óvodától kezdve – de az iskolában mindenképp – egy helyben ülni, és hosszan koncentrálni a feladatokra, azonban ez nem megy ám ilyen egyszerűen. Kiemelten fontos megtalálni az átmenetet és a helyes arányt a napi 6, 7 vagy akár 8 alkalommal is végigült 45 perces órák és a megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás beiktatása között a gyermekek egészséges fejlődése érdekében. Többek között erre kínál biztonságos és vidám játékteret gyermekek számára az országban már 10 helyszínen megtalálható KÖLYÖKPARK Bababarát Játszóház és Fejlesztőközpont hálózat.

A legkisebbeknek a szenzomotoros intelligencia fejlesztésért

A gyermekek három éves korukig leginkább a mozgás segítségével szereznek ismereteket a világról és az őket körülvevő környezetről.  Az érzékszervi-mozgásos tanulás időszaka ez (szenzomotoros intelligencia), a cselekvésbe ágyazott gondolkodás ideje. A gyermek legfőbb tevékenysége a játék, és az érzékszervi – mozgásos tanulás is ezen keresztül nyilvánul meg. Nem véletlen, hogy 3 éves korig a gyermeki intelligencia legbiztosabb mérőeszköze éppen a gyermek mozgásfejlődésében rejlik. Különösen nagy jelentőséggel bír a mászás, ami a keresztező mozgások révén összehangolja a jobb és bal agyfélteke harmonikus működését, fejleszti az idegrendszert, ezzel is megalapozva és segítve a későbbi tanulási képességeket.

 

 

A gyerekek sokféle és gyakori mozgással tulajdonképpen ösztönösen fejlesztik saját magukat, felkészítik agyukat a későbbi tanulásra. A hintázó mozgás fejleszti a gyermek egyensúlyrendszerét, ezáltal erősíti az idegrendszert is, és mint tudjuk, az agy az idegrendszer igen fontos része, és sokat kell majd dolgoznia a későbbi tanulás során. (A témáról bővebb információk ebben a cikkben olvashatóak.) Szülőként kiemelten fontos, hogy adjunk gyermekünknek mindig elegendő lehetőséget és biztonságos teret a mozgáshoz ebben az időszakban.

 

 

A KÖLYÖKPARK éppen ezért a legkisebbek számára külön elkerített babajátszót alakított ki, kúszásra, mászásra és hintázásra hívogató elemekkel (mint pl. baba ringató, baba trambulin, baba gördeszka, vagy éppen a csepphinta). Biztonsággal tudnak már akár az egy évesek is játszani az elkerített játszótéren. A szülők számára pedig szakképzett dadus és kisgyermek gondozó ad tanácsot, de akár vigyáz is a gyerkőcökre. Ez kiváló lehetőség az aprók közösséghez szoktatásához, rövidebb időre önálló játék kialakításához, akár már a szülő nélkül egy biztonságos környezetben, megfelelő felügyelettel.

 

 

Ovis korban jöhet a szem-kéz, szem-láb koordináció, illetve az egyensúlyfejlesztés

Ahogyan pedig nőnek a csemeték, megtanulnak járni, egyensúlyozni, óvodás kortól kezdve a különböző nagymozgásos játékok és eszközök által fejleszthetjük tovább motorikus képességeiket (kondicionális-, koordinációs képességek, illetve az ízületi mozgékonyság), amik hozzásegítik őket az agyféltekék közötti gyorsabb átváltáshoz, a gyors idegpályák kialakításához, a gondolkodás gyorsaságának fejlesztéséhez. Gyermekünk életkorának és adottságainak megfelelő mennyiségű és minőségű mozgási lehetőség biztosításával sokat tehetünk azért, hogy pici gyerek korától megszerettessük vele a mozgást, helyes mozgáskoordináció alakuljon ki, mentálisan is fejlődjön, valamint ezáltal később az iskolában is jobb eredményeket érjen el.

 

 

A szervezet 0-12 éves kor között megy át a legnagyobb fejlődésen, a csontrendszer, ízületek, izmok hihetetlen képlékenyek ekkor. Ebben az időszakban horizontális és vertikális szakaszok váltják egymást, folyamatos változások mennek végbe a gyerekek szervezetében. Ebben az időszakban kiemelt szerepet kap a gyerekek fejlődésében, hogy az életkori sajátosságaiknak megfelelő mozgásformát és mozgásmennyiséget végezzenek.

A KÖLYÖKPARKOKBAN kialakított hatalmas fedett játszótéren (óriás mászórendszer, üveghíd, indiáncsapda, csúszdák, labdatenger, falmászás) számtalan dán (Gonge egyensúlyfejlesztő játék) és német (Quadro építőjáték), fejlesztőpedagógus által kialakított eszköz ad lehetőséget az önfeledt játékra, mely elengedhetetlen a gyerekek mentális, fizikai és érzelmi fejlődéséhez. Szakemberek szerint a magatartászavarok, tanulási problémák (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.), figyelemzavarok oka is lehet, hogy a gyerekek nem megfelelő mennyiségben vagy épp nem megfelelő eszközök használatával játszanak, sok esetben pont a szabad játékra nem jut idő, ami dr. Vekerdy Tamás pszichológus szerint napi több órában lenne optimális egy fejlődő gyermek számára.

 

 

Alternatív testnevelés órákkal, több mozgással a túlsúly és a videojátékok ellen

Ahogy a gyerekek bekerülnek az iskolába, hirtelen óriási lesz a változás, a korábbi szabad és kötetlen játékot, napi több óra mozgást felváltják a sokszor 45 perces órák, amiket végig kell ülni, majd ezt követően még egyéb szakkörök és otthoni házi feladat írás vár rájuk. Szabadidejükben pedig gyakran inkább a számítógépes játékokat választják a sportolás helyett, a mozgáshiány pedig idővel különböző problémák, betegségek kialakulásához vezethet, legyen szó túlsúlyról, mozgásszervi, ízületi panaszokról, a csigolyák közötti porckorongok károsodásáról, hátfájásról, gerincproblémákról, vagy éppen a mozgásszegény életmód következtében elszenvedett sérülésekről, melyek kockázata ilyenkor sokkal magasabb.

Szülőként az könnyen belátható, hogy a folyamatos túlterhelés és állandó különórára járás nem megfelelő út a gyerekek fejlesztése, fejlődése, kreatív kibontakozása szempontjából. Nem feltétlenül szükséges kötelező programokkal elhalmoznunk gyermekünk mindennapjait és táblázatszerűvé tennünk az iskolás éveiket. Hagyjuk meg nekik, hogy gyerekek legyenek. Számtalan lehetőségünk és eszközünk van arra, hogy gyermekünket olyan mozgásos tevékenységek irányába tereljük, amelyeket saját kedvtelésből, pusztán az aktivitás öröméért végez, közben pedig észrevétlenül mégis fejlődik. (A témáról bővebben itt olvashatsz.)

 

 

Fontosnak tartom kiemelni, hogy itt egyáltalán nem azon van a hangsúly, hogy élsportolót neveljünk a gyermekből, már heti 2-3 mozgással töltött óra vagy edzés is megfelelő ahhoz, hogy csemeténk megtapasztalja a mozgás örömét. A lényeg, hogy az egészség megőrzésére tegyük a hangsúlyt, a mozgást megszerettessük, és helyes mozgáskoordináció alakuljon ki.

Erre is kitűnő lehetőséget kínál a KÖLYÖKPARK Játszóház és Fejlesztőközpont a 2018/2019-es tanévre. A tudatos játszóház kiemelt figyelmet fordít az oktatási, fejlesztési intézményekkel való együttműködésre, ezért egyedi ajánlatokkal útján kíván a bölcsődékkel, óvodákkal és iskolákkal is együttműködni, alternatív testnevelés órákra hívva a gyerekeket, hiszen az esős, téli idő beálltával egyre kevesebb mozgásra alkalmas tér áll rendelkezésre, sajnos sok esetben, az intézményekben is. A szabad játékot könnyen megvalósítható alternatív testnevelés órák vagy akár egy beszélgetős, játékos osztályfőnöki óra is sokat segíthet a gyerekek napi mozgásmennyiségének és minőségének egyensúlyban tartásában, a figyelem élénkítésében a további koncentráció fenntartásában. Emellett persze minden játszóházban tartanak kedvezményes napokat, amikor akár 50% árengedményt is kaphatunk a belépő árából, de jó alternatíva lehet szülinapi bulik, vagy családi rendezvények megtartására is, hiszen a játékok súlyterhelése a felnőtteket is elbírja.  

 

 

Összegezve tehát, felelős szülőként és felnőttként fontos szerepünk van a gyerekek számára az életkori sajátosságaiknak megfelelő mozgásformák, alkalmas terek és eszközök biztosításában, ennek megteremtésében, hogy mind fizikálisan, mind mentálisan egészséges és boldog gyerekek váljanak belőlük, akiknek az életéből sosem hiányzik a szabad, önfeledt játék.

Képek forrása: ÁRKÁD Kölyökpark – Bababarát játszóház és fejlesztőközpont Facebook oldal

Szolnoki Kölyökpark – Bababarát játszóház és fejlesztőközpont

Vargacz Alexandra
  • Felelős Szülők Iskolája
  • ügyvezető

Vargacz Alexandra

sportszervező menedzser, online marketing szakember, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.