“Nálunk nem a pedagógus adja át az ismereteket, hanem a tanulók szerzik meg azt”

“Nálunk nem a pedagógus adja át az ismereteket, hanem a tanulók szerzik meg azt”

Új iskola szerveződik Veresegyházon

Rendszerpedagógia, projektoktatás és valódi élmények. Ezt ígéri a Veresegyházon szerveződő új iskola, a Future School, mely szülőklubja keretében február 8-án Balatoni Józseffel, alias  Jocó bácsival, a népszerű tetkós töritanárral is találkozhatnak az érdeklődők.  Jocó bácsi “Taníts szabadon, tanulj szabadon” címmel meghirdetett előadása tanulási tippekkel, jó gyakorlatokkal és a tanuláshoz és az élethez is szükséges humorral átitatott üzenete a szülőknek és a pedagógusoknak is szól. Legyen élmény a tanulás!

„Nincs rossz kérdés” – fogalmaz Balatoni József, alias Jocó bácsi az ország legnépszerűbb tetkós történelem tanára, aki az élményalapú oktatás híve. „Nem nekem kell kérdeznem, hanem a srácoknak. Ha esetleg nem tudom a választ, akkor megkeressük együtt, akár az interneten, akár történelmi emlékhelyeken, akár olyan játékos-tudományos felvetések, kisfilmek mentén, mint például a Da Vinci  TV csatorna filmjei. Sokkal könnyebb úgy tanulni és tanítani, ha mindannyian élvezzük. Kit ne érdekelne, hogy hol és mikor fedezték fel a csokoládét?… És igen innen is elkezdhetünk beszélni a nagy földrajzi felfedezésekről, ahogy nem rég egy vetélkedőn tettük. – mondja Balatoni József, történelem tanár.

 De nagyon szeretem és alkalmazom is a témahetek adta lehetőségeket,mert a diákokkal lehet projektmegbeszélést tartani, érzékenyíteni mondjuk egy kerekes székesek által működtetett kávézóba is. Hiszem, hogy a tanárnak kell, hogy legyenek érzelmei és azokat merje felvállalni, azt is, ha rossz napja van, azt is, ha épp egy hibbantnak tűnő ötletet szeretne kipróbálni a diákjaival és úgy tanulni. Nekem sok ilyen volt, a java része ma már legenda a diákjaim között.  Mert sok tudós is alátámasztotta már, a tanuláshoz kell a humor és a jó értelemben vett hülyeség is„ – foglal állást az innovatív pedagógiai módszereket kedvelő népszerű tanár, Jocó bácsi.

Az előadás házigazdái a leendő iskola, a Future Schoolt alapítói. A Szülők által szervezett új iskola módszereiről, terveiről beszélgettünk;

Milyen szerintetek a jó iskola, mi motivált Benneteket arra, hogy önálló intézményt , rendszert hozzatok létre?

A Future School Veresegyház csapata 2016-ban kezdett szerveződni, amikor néhány szülő, pedagógus és fejlesztő szakember egymásra talált abban az elhatározásban, hogy szükség lenne Budapest vonzáskörzetében is egy olyan iskola megalapítására, amelyik egyszerre ötvözi a hagyományos oktatás előnyeit az alternatív módszerekkel.

A szervezők felhívására sok szülő jelent meg az első workshopon, ahol együtt gondolkodva próbáltuk megtalálni a választ azokra a kérdésekre, hogy mi az, ami a jelenlegi közoktatási rendszerben reformokra szorul, és hogy hogyan képzelnénk el egy olyan iskolát, ami egyszerre szolgálja ki a gyerekek, szülők és tanárok igényeit is. Ez a közös gondolkodás olyan produktívnak bizonyult, hogy később több workshopot is szerveztünk, immár Veresegyházon. És most 2018 szeptemberében iskolaként elindulunk.

Mi, az iskolát szervező egyesület tagjai, egy olyan önkéntes csapat, közösség vagyunk, akik a saját szabad idejüket, tudásukat, szakmai ismereteiket teszik bele a szervezésbe, kiemelten az adott területen, ami hozzájuk tartozik (pénzügyi tervezés, épület és infrastruktúra, tanárszervezés, pedagógia, szülőszervezés, kommunikáció, marketing, IT) a szabad idejükből, elhivatottságból, hogy létrejöjjön egy olyan iskola ami a gyermekek számára hasonló kiemelkedő feltételeket nyújt itt Veresegyházon is, mint már sok más budapesti. A gyerekkor játékos felfedezőkészségét a tanulás részévé tenni, élménypedagógiával egy olyan rendszerszemléletű széleskörű tudást nyújtani, ami képessé teszi őket a jövőben is eligazodni és megoldani a felmerülő feladatokat, munkaköröket. Megőrizni és támogatni a kreativitást, a szociális készségeket, az érzelmi intelligenciát, a csoportmunkát, fejleszteni az egyéni  készségeket és differenciáltan oktatni. Azért szeretnénk ezt kiemelni, mert eljött az a pillanat, hogy már annyira közel az indulás és sok család követ minket, hogy ezek közül már nem mindenki látja ennek a Future School önkéntes munkán alapuló modelljét és néhány embertől azt érezzük, hogy csak klasszikus szolgáltatónak lát minket, ezt pedig nem szeretnénk. Egy tanár-gyerek-szülő hármasán alapuló közösséget építünk, ez iskolánk egyik célja.”  – fogalmaz, Parádi Judit, a Future School képviselője.

Miben tér el az iskolátok zászlajára tűzött rendszerpedagógia szemlélete az általánostól?

Az iskolák többségében frontális oktatás zajlik. Ez azt jelenti, hogy a tanár magyaráz, szemben a gyerekekkel. A Future School Általános Iskolában a frontális oktatást csak a szükséges helyzetekben alkalmazzunk. A tananyag megismerése és feldolgozása a tanárok és gyerekek együttműködésével valósul meg, bizonyos ismeretanyag, tantárgyak esetében projektmódszerrel.

A projektoktatás egy olyan tevékenység központú oktatási stratégia, ahol erről a hagyományos berendezkedésről, a diákok kooperatív csapatmunkájára kerül át a hangsúly. Nem a pedagógus adja át az ismereteket, hanem a tanulók szerzik meg azokat a projektek=tevékenységek során. Tanítás, ismeretátadás, ismeretfelhalmozás helyett a tanulás, az ismeretszerzés, és a képességfejlesztés kerül előtérbe.

Szöveges és jeggyel történő osztályozás is lesz (3. osztálytól mindkettő). De igazán informatív értékelésnek a szöveges értékelést tartjuk, így ezt a formát a 8. osztály végéig megtartjuk az osztályozás mellett. Összefüggő, a komplex személyiségfejlődésre reflektáló szöveges értékelési módszert alkalmazunk.

Minden hónap végén, a tanító rövid, szöveges értékelést ad a tanulóról a szülő számára, amely leginkább a társas és szociális kompetenciák fejlettségére irányul, kevéssé a kognitív képességekre reflektál.Emellett negyedévente kapják meg a szülők az összefüggő, komplex szöveges értékelést, amelyet személyes konzultáció is követ.

Iskolánkban elsősorban készségeket fejlesztünk. Kiemelt figyelmet fordítunk az alábbi készségek kezelésre: önismeret, önértékelés, érzelmi intelligencia, csapatmunka, kritikus gondolkodás, kommunikáció, kreativitás, idegennyelvi és digitális kompetencia. A gyerekek igényeihez igazodó napirendet alakítottunk ki, a tantermi elrendezés is ezekre az igényekre reflektál. Mi úgy gondoljuk, hogy az igazán informatív értékelés a szöveges értékelés, így ezt a formát a 8. osztály végéig megtartjuk az osztályozás mellett.

 

Kikből áll a tanári kar?

Álláshirdetést adtunk fel. Alsós tanítóink közül hárman már be is mutatkoztak a szülőknek januárban Gödöllőn. Van köztük Belgiumből hazatelepült tanár, tizenéves tapasztalattal rendelkező pedagógus, aki az iskola kedvéért tér vissza a pályára, melyet néhány éve hagyott ott, és több tíz éves tapasztalattal rendelkező tanítók, akik jelenlegi iskoláikban és kicsit másként tanítanak, mint az elvárt váltani szeretnének, hogy egy hasonló szemléletű iskolában dolgozhassanak, mint a miénk.

Mind nyitottak, nálunk szeretnének tanítani, pontosan ilyet kerestek és kölcsönösen  örültünk, hogy egymásra találtunk.

 

Hány osztályt és milyen létszámmal terveztek indítani?

 

Alsós osztályokat indítunk, jelenleg 1. 2. 3. és 4. osztályba várjuk a jelentkezőket. A jelentkezések alapján az látszik, hogy 3 osztályt fogunk tudni elindítani, 20 fő körüli létszámokkal.

Milyen szerepet szántok a szülőknek az újonnan induló iskolában? Közösségi munka, egyéb?

 

Az iskola nem vár el rendszeres önkéntes munkát, a Future School Általános Iskola azonban szoros kapcsolatot szeretne ápolni az ide járó diákok szüleivel. Az iskola oktatási programja, módszerei a diákokat is a kooperatív csapatmunkára, önálló döntéshozásra készítik fel, az erre való nevelésben a szülők együttműködésére is számítunk.

Iskolánk rendszeres kommunikációt tart fent a szülőkkel, időszakosan workshopot ill. önkéntes közösségi munkát szervez a tanárok és családok számára. Ezért hívunk meg számunkra is komoly értéket  közvetítő közéleti személyiségeket is, mint Jocó bácsit , aki élmény alapú oktatási szemlélete nagyon közel áll hozzánk.

 

Mi alapján veszitek fel a diákokat?

 A gyerekeket nem felvételiztetjük a szó hagyományos értelmében. A családokkal és a gyermekekkel is történik egy-egy kötetlen foglalkozás, beszélgetés. Szociális kézségeket, együttműködést nézünk.

Már ismerkedtünk a szülőkkel, mert nyári tábort is szerveztünk, szülő, gyerek találkozót szerveztünk, környékbeli rendezvényeken vettünk részt ahol bemutattuk az iskolát.

 

Miért épp Jocó bácsit hívtátok meg a szülői fórumra, a Taníts szabadon, tanulj szabadon című előadással?

 Úgy gondoljuk, hogy az a szemlélet, amit ő képvisel nagyon közel áll hozzánk, az előadást látta az egyik csapattagunk és az elmondása alapján biztosak voltunk benne, hogy szeretnénk ezeket a gondolatokat mi is személyesen meghallgatni és azokkal a szülőkkel, azzal a közösséggel megismertetni, akik körülöttünk szerveződtek, így let ez a mostani februári találkozónk témája.

 

Mindenkit szeretettel várnak az előadással , beszélgetéssel és könyv dediákálással egybekötött eseményen, február 8-án 18 órakor a Veresegyházi Innovációs Központ kamaratermében.

 

Információk az eseményről: itt

Az iskoláról: itt

Balatoni József, alias Jocó bácsiról: itt

Jocó bácsi világa fb: itt

 

 

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.