A homloklebeny terápia segít a figyelemzavaros gyerekeknek

A homloklebeny terápia segít a figyelemzavaros gyerekeknek

Hogyan működik a homloklebeny terápia? Miként segíti a figyelemzavaros, ADHD-s, autista gyerekeket a tréning?

Amikor azt tapasztaljuk, hogy az iskoláskorú gyermekünk otthon szétszórt, még az egyszerű feladatok megszervezése is gondot jelent számára, rugalmatlan, esetleg a tanító néni is arról számol be, hogy a gyerek nehezen alkalmazkodik az iskolai követelményekhez, nem figyel oda a tanórán, gondot jelent számára például a matematikai szöveges feladatokat értelmezése, akkor a homloklebeny terápia hatékony eszköz lehet.

A homloklebeny terápia bár 7-99 éves kor között alkalmazható, leginkább a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek szülei gondolnak rá megoldásként.

Sólyom Brigitta homloklebeny trénerrel beszélgetett a papasmamasmagazin.hu szerzője.

Kiknél hatékony?

– Olyan iskolás gyermekeknél segít, akiknek nem részképesség problémák miatt okoz gondot a tanulás, hanem a feladatok megtervezése, szervezése, korábbi ismeretekkel, tapasztalatokkal való összehasonlítás, több, automatikus tevékenység összehangolása, rugalmas, feladathoz adaptált gondolkodás hiánya nehezíti az előmenetelt – mondja Sólyom Brigitta.

Az autizmussal, illetve ADHD-val élő gyermekeknek képalkotó eljárással kimutathatóan alul működik a frontális lebenyük, ami nehezíti a társas kapcsolatokat, figyelemkoncentrációt, ingerületgátlás funkciókat, sztereotípiáktól való elrugaszkodást. Számukra – természetesen aktív együttműködés esetén – szintén hatékony segítség lehet. A homloklebeny terápia által gondolkodásuk rugalmasabbá, napirendjük tervezettebbé, kiszámíthatóvá, viselkedésük összeszedettebbé válhat – teszi hozzá.

GyerektornaHogyan működik?

– A homloklebeny terápia egy speciális mozgásterápia, mozgásos gyakorlatok segítségével ingereljük a frontális lebeny területét. A mozgással elsajátított, begyakorolt, több területet egyszerre aktiváló – beszéd, gondolkodás, kéz-láb-fej – gyakorlatok által tanulási helyzetben is aktiválódnak az általunk tréningezett készségek, amit aztán az élet egyéb területein is bekapcsolhatunk – magyarázza a szakember.

Miből áll egy fejlesztőfoglalkozás?

– A foglalkozások 60-90 percesek, ami lehet egyéni vagy csoportos – ez idő alatt először egyszerűbb, majd fokozatosan nehezedő mozgásos feladatokat végeztetünk a gyerekkel. A feladatok nehézsége nem a fizikailag megerőltető nehezítést takar, hanem ezek egymásra építését, majd két, három feladat egymásba olvasztását jelenti. Egy-egy feladattal körülbelül 10-15 percig foglalkozunk, ezt követően áttérünk a következőre.

Ez a terápia nem egy varázspálca! Heti egy alkalommal nem lehet csodát művelni, a rendszeres otthoni gyakorlásnak fontos szerepe van, a gyermek, illetve a család aktív közreműködése szükséges hozzá – emeli ki a tréner.

Kamaszoknál, felnőtteknél és időseknél is hatékony

Kamaszoknál, a hormonális változások hatására, illetve a frontális lebeny érési folyamata miatt (ez legkésőbb érő agyterület!) komoly nehézséget okoz a felvételire való felkészülés is. Ilyenkor a tantárgyi segítség mellett nagyon hasznos a homloklebeny terápia a koncentráció, tervezés-szervezés, valamint a megfelelő aktivitáshoz. A terápia hatására emelkedik az agy éberségi (arusal) szintje, ennek köszönhetően az információk felvétele, feldolgozása, felidézése is. Ezek a hatások, eredmények segítik a felnőtt ADHD-s pácienseket és a demencia folyamatát lassítani kívánókat is.

A teljes cikk és további információ a papasmamasmagazin oldalán.

  • pszichopedagógus

Sólyom Brigitta

Sólyom Brigitta vagyok, pszichopedagógus, vezető-oktató Alapozó terapeuta, Nild-terapeuta, Homloklebeny-terapeuta, a Csodakapu Alapítvány szakmai vezetője.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.