Készségfejlesztés és boldogságra “programozás” nyaralással

Készségfejlesztés és boldogságra “programozás” nyaralással

Íme a tudományos bizonyítása annak, hogy a családi vakáció boldogabbá és okosabbá teszi gyermekedet.

Felnőttként mindig számoljuk a szabadságig hátralévő napokat, várjuk a hetet, amikor feltölthetjük az „aksit.” A nyaralás ugyanakkor a gyerekek számára is gyümölcsöző lehet. A szülők ilyenkor nem a munkára, hanem a játékra koncentrálnak, így felbecsülhetetlen ajándékot, az időt tudják nyújtani gyermekeiknek.

Apa, anya, homokvárak építése, tollasozás a parton, lovaglás a hullámokon. Mindez csak egyszerű szórakozásnak tűnik, ugyanakkor „kötődés-játék” is egyben, ami létfontosságú kapcsolataink gondozásához. A kötődés-játék növeli az önbecsülést, illetve ilyen üzeneteket közvetít gyerekünknek: „Teljes figyelmet szentelek neked. Örömömet lelem benned. Boldog vagyok, hogy veled lehetek.”

A családi vakációk még nagyobb jelentőséget nyernek, ha összevetjük őket az otthoni hétköznapokkal. Számtalan család életét keseríti meg a stressz. Íme néhány kijózanító statisztika:

  • A szülők 65 százaléka saját bevallása szerint csupán alkalmanként játszik gyermekeivel.
  • Hatból egy apuka azt mondja, nem tudja, hogyan kell játszani a gyermekeivel, és egy harmaduk azt mondja, hogy egyszerűen nincs idő a játékra (szülői-játék felmérés, Playmobil UK).
  • A szülő és a gyermek közötti beszélgetések kétharmada napi rutinról szól (Elizabeth Buie, TES).
  • A gyermekeknek csak egynegyedére igaz, hogy hetente többször beszélnek a szülőkkel valamely fontos kérdésről (Child of Our Time).
  • Aggódunk a fizikai egészségünkkel kapcsolatban, de éppen ugyanannyira kellene törődnünk a családon belüli kapcsolatok egészségével is. Természetesen a kutatások azt mutatják, hogy a kapcsolatok épsége elengedhetetlen a fizikai egészséghez (Holt-Lunstad és mások, 2015).

Az agy fejlődése

Kevéssé ismert, hogy a vakációk a gyermekek fejlődését is elősegítik. Ez azért van így, mert családi nyaraláskor két, az agyban genetikailag gyökerező rendszert „edz” a limbikus terület mélyén, amely területek fejlesztése, stimulálása nem egykönnyen végezhető otthon. E két rendszer a PLAY (játék) rendszer és a SEEKING (felfedező) rendszer (Panksepp 2016).

Az agy játék-rendszerét használjuk, amikor a gyermek lábát a homokba temetjük, csiklandozzuk őket a medence melletti medencében, vagy a hátunkra vesszük őket. Az agy SEEKING rendszerét mindig működésbe hozzuk, ha közösen indulunk felfedezőtúrára akár az erdőbe, a strandra, vagy a település egy rejtett gyöngyszeme felé.

Ezeket az agyi rendszereket Jaak Panksepp, a Washington Egyetem világhírű idegtudós professzora fedezte fel. Miután a családi üdülési élmények aktiválják ezeket a rendszereket a szülők és a gyermekek agyában, jóllétért felelős neurokémiai anyagok termelődnek, például opioidok, oxitocin és a dopamin. Panksepp a “természet ajándékát” nevezi ezeket. Csökkentik a stresszt és aktiválják a szeretetteljes melegség, nagylelkűség érzéseinket egymás felé, és azt a meggyőződést táplálják, hogy minden jól van a világon. E rendszerek anti-stressz hatása révén tehát a családtagok érzelmileg töltődnek.

„Választhatunk olyan tevékenységeket, amelyek felszabadítják a saját belső orvosi szekrényünkben tárolt oxitocint. Ez a csodálatos gyógyító anyag bennünk van, és csak azt kell megtanulnunk, hogy milyen sokféle módon tudjuk hasznosítani” – magyarázza Panksepp.

Az egészben az a csodálatos, hogy ezek a rendszerek olyanok, mint az izmok: minél többet használod őket, annál inkább a személyiséged részévé válnak. Vagy ahogy Bruce Perry idegtudós mondja: „Az érzelmi állapotokból személyiségvonások lesznek.” (Kerstin Uvnas-Moberg, Neuroscientist).

Tehát ha a gyerkőcöt nyaralni viszed, ösztönzöd benne a kíváncsiság késztetéseit (felfedező rendszer), ezt a létfontosságú erőforrást az élethez, és a játékhoz való kedvet, képességet (játék-rendszer). Felnőttkorban ez olyan képességekhez kapcsolódik, amelyek elengedhetetlenek például a sikeres vállalkozás számára.

Az agy játék- és felfedezés-rendszereinek tényleges és gyakori használata (ahogyan az a családi nyaraláskor történik) elősegíti az agy növekedését és érését a frontális lebeny területén, mely a kognitív működésért, a társadalmi intelligenciáért és az akár élethosszig tartó tudatos, célvezérelt viselkedésmódért felel. (Panksepp, 2015; Burgdorf et al., 2010).

A koncentrációs készségek fejlesztése

De mi a helyzet a szabadban töltött idővel, ami a családi nyaralások egyik legfontosabb eleme? A kutatások azt mutatják, hogy a gyermekek figyelme és koncentrációja észrevehetően javult, miután a természetben csupán 20 percet eltöltöttek. A zöldben való játék ugyanolyan hatékonynak vagy hatékonyabbnak bizonyult, mint az ADHD-vel kezelt gyermekek megszokott gyógyszerei.

Bizonyíték van arra is, hogy a zöld környezetben tett séta nyugtatja a testet, csökkenti a vérnyomást és a stresszhormon szintjét, sőt a koleszterint is – így a szülők és a nagyszülők számára is előnyös. (Roe és mások, 2013).

Van kapcsolat a vakáció és az IQ között?

Az ingerdús környezet olyan új tapasztalatokat kínál, amelyek a társadalmi, fizikai, kognitív és érzékszervi kölcsönhatások kombinálásában erősek (Hannan 2014). Képzeljük el: a család a medencében; közös séta az erdőn; együtt megérintjük a lágy szélben ringatózó hosszú, magas füvet; érezzük a pörkölődő pillecukor illatát tábortűz körül; együtt melegszünk a napsütésben, a finom homokot érezve a lábujjak között… Nietzsche ezt mondta: „Minden jó dologban van valami lustaság; úgy nyugszik, mint a tehenek a mezőn.”

Az ingergazdag környezet a frontális lebenyre hatva növeli a stresszszabályozást, fejleszti a figyelmet, a koncentrációt, a jó tervezési- és tanulási képességet, valamint elősegíti a fizikai és mentális egészség javulását. Az ilyen környezetben kiváltott agyi működések a gyermekeknél magasabb IQ-hoz is kapcsolódnak (Gunnell 2005). Szóval, töltsetek időt együtt, közösen felfedezve új dolgokat, és okosabbá teheted a gyermekeidet.

„Befektetés a gyermekünk agyába”
Tehát, ha azzal a dilemmával küzdesz, hogy vajon tabletet vásárolj a gyerkőcnek, vagy családi pihenésre menjetek, fontold meg a kettő kapcsolatokra, kötődésre és az agy fejlődésére gyakorolt mélyre ható hatásait. A kettő nem egy ligában versenyez!

A cikk szerzője Dr. Margot Sunderland, gyermekpszichológus.

A cikk és a képek forrása a The Telegraph oldala: http://www.telegraph.co.uk/travel/family-holidays/the-science-behind-how-holidays-make-your-child-happier-and-smarter/

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12