Gyermekjogok az oktatásban

Gyermekjogok az oktatásban

Amikor a gyerekek jogairól beszélünk, „lelki füleimben” hallom az azonnali választ: -Jogok?! Jó lenne, ha tisztában lennének a kötelességeikkel! A reakció kissé agresszív felhangú, de ezt már hallottam ezelőtt is. Mielőtt azonban ezt boncolgatnánk, tisztáznunk kell, mit is jelentenek ezek a jogok. Sokkal egyszerűbbek, mint hinnénk.

GYERMEKEINKBEN A JÖVŐ címmel rendezte meg a Gyermekek Szövetsége november 20-án azt a konferenciát, amely a gyerekek jogairól szólt. Az esemény fővédnöke Dr. Herczegh Anita, a köztársasági elnök felesége volt. Az oktatási szekciót Dimanopulosz Andrea, a Németvölgyi Általános Iskola igazgatónője navigálta.

Jog a haladáshoz

Almási Gizellától, a Média Smart Hungary  Projektvezetőjétől megtudhattuk, hogy rendelkezésre áll már Magyarországon is a Médiatudor elnevezésre hallgató program, amely  Európa immár hét országában példa értékűen működik, segítve ezzel a tananyag elsajátítását. Talán furcsának tűnik, de joga van a diákságnak ahhoz is, hogy a tananyagot teljes mélységében megértse, és ehhez minden rendelkezésre álló eszközt megfelelő módon használjon. Mivel ez a program olyan oktatási segédanyagokat tartalmaz, amelyet a pedagógusok is tudnak alkalmazni, így a projektben közreműködők keresik a kapcsolatot a tanárokkal, közvetve segítve ezzel a diákok tanulmányainak elmélyítését. Általános tapasztalat hazánkban az is, hogy a tanárok a diákok után kullognak médiaértésben, erre lenne fontos képezni a pedagógusokat is. Ezzel párhuzamosan kimondott igazsággá vált az is, hogy nálunk a pedagógusok állnak a középpontban, ezért a „digitálisan” jól képzett tanár mindenképp óriási segítség lehet a készségek fejlesztésében, a gondolkodó, motivált generáció újraélesztésében.

Jog a könnyítéshez

Sok tanulási nehézséggel küzdő diák nincs tisztában az őt megillető jogokkal, illetve ha ismeri is ezeket   – lásd SNI-s gyerekek – , nem mer vagy tud e jogaival élni. Pedig megilleti őket indokolt esetben a hosszabb felkészülési idő, a szóbeli tanári magyarázat, vagy a könnyített feladatok. Praktizáló pedagógusként számtalanszor hallottam kollégáktól, amint rögtön megmagyarázták, nem ismerik el ezeknek a hiányosságoknak a létét, egyszerűen „buta” a gyerek. Ezzel a nézettel ideje szakítani!

Jog az élményhez!

Balatoni József, Jocó bácsi, a népszerű tetkós töritanár kiemelte, hogy itt az ideje annak, hogy a gyerekeké legyen a főszerep az oktatásban, és a pedagógiát az élménypedagógia magaslatára kell emelni. Joga van a gyereknek megtalálni az élményt a tananyagban, a mindennapi iskolai tevékenységben.  A digitális segédeszközöket – felmérések szerint nagyjából 30-40 milliárd forint értékű okoseszközt, beleértve természetesen a telefonokat is – reggelenként kikapcsoltatják, pedig az óriási lehetőségeket rejtenek, és kulcsok ahhoz, hogy a tanulás az iskolában izgalmasabbá, élményszerűbbé váljon. Megemlítette, hogy minden oktatási intézmény felett lebegtetik a KLIK ellenőrző felügyeletét, mint Damoklész kardját, és ez semmiképpen sincsen jó hatással sem a pedagógusokra, sem a gyerekekre, az általános munkahelyi közérzetről nem is szólva. Az oktatás nem kor és nem személyfüggő, lehet az órán játszva tanulni és tanítani.

 

Jog az újításokhoz

A tapasztalat sajnos jobbára az, hogy mindennemű újítás, reform beleütközhet ebbe a reakcióba: – így szoktuk.  Meg aztán: ha nekem bevált, akkor nekik miért ne? A haladás nem történhet a tekintélyelvűség, és a megszokás mezsgyéjén – fejtette ki az igazgatónő.

A jelenlévők kifejtették azt is, hogy nem időhöz kellene kötni pl. az írás és az olvasás megtanulását, alsóban a készségeket, felső tagozatban a tantárgyakhoz köthető fontos ismereteket kellene elsajátíttatni.

Jog a demokratikus bánásmódhoz

Kálló Dániel, a Független Diákparlament szóvivője nehezményezte, hogy a diákok nem vesznek részt jóformán semmilyen érdekegyeztetésen, pedig ők a demokráciát a gyakorlatban is megvalósítják – egymás között, ők azok, akik jogorvoslatért kiáltanak, megfogalmazzák a diákság hangját.

Egy hallgató szót kért, melyben kifejtette, hogy gyakran a tanárok a diákok jogorvoslati igényét szemtelenségnek tekinti, és szinte büntetik is, így ezzel a diákok nem mernek élni.

Jog a normális táplálkozáshoz

Bármennyire is furcsán hangzik, de a gyerekeknek joguk van ízletes, tápláló ételek fogyasztásához az étkezés normális időtartama biztosítása mellett! Amikor tehát ezt mind nem kapják meg, akkor az adott intézmény lábbal tiporja azokat a jogokat, amelyek minden gyereket megilletnek! Lőrinczné Táborfi Julianna, az Egészséges Táplálkozásért Egyesület elnöke érdekes összehasonlításról számolt be, megvizsgálta ugyanis, hogy milyen ellátásban részesülnek egy büntetésvégrehajtó intézetben a rabok, illetve milyenben az általános iskolások. A börtönben az elítélteket terített asztal várta, bőséges adagokkal, amelyeket tálcákra készítettek ki. Aki nem lakott jól, plusz adagot kérhetett, és természetesen elegendő időt is kaptak az ízletes ebéd elfogyasztásához. A vizsgált iskolában 20 perc állt rendelkezésre az ebéd elfogyasztására, az étlapon feltüntetett menü köszönőviszonyban sem állt a kivitelezett ebéddel, repetára pedig nem volt lehetőség.

Jog a partnerséghez

Dobos Orsolya, Alapítványi és Magániskolák Egyesülete alternatív tagozat vezetője megjegyezte, hogy az oktatásban nem a pedagógusnak kellene a középpontban állnia, hanem a diáknak, a tanulókat partnerként, nem alárendeltként kell(ene) kezelni. Dimanopulosz Andrea, szekcióvezető kiemelte, hogy a gyerekjogok alapvető kompetenciák, amelyeket nem köthetünk semmiféle feltételhez. Ám ezek a jogok is addig érhetnek, ameddig a mások jogait nem sértik. Költői kérdést idézett a jelenlévőkhöz: vajon minden pedagógus ennek tiszteletben tartásával végzi a munkáját az oktatási intézményekben? Miért nem függesztik ki sehol a gyerekek jogait? Igen, miért is?

Megfelelő kommunikációra van szükség pro és kontra, olyan ifjúság felnevelésére, akik kérdezni is tudnak, nem csak lexikális anyagot bebiflázni, majd néhány hét múlva elfelejteni. Akik tudják, milyen jogok illetik meg őket. Gondolkodó, tervező, kreatív, egészséges gyerekekre. Csak így lehet a jövőt rájuk bízni.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.