Házi feladat, vagy…?

Házi feladat, vagy…?

A házi feladat egyike a családon belüli feszültségforrásoknak, hiszen az iskolából nem ritkán hat vagy hét tanóra után hazaérkező gyerek nem szívesen áll neki, miközben a szülőnek – aki persze sokszor maximálisan együtt érez a gyerekével – az a feladata, hogy rávegye a tanulásra – írja a csalad.hu.

A házi feladat persze nem csak magyar sajátosság, noha vannak szerencsés gyermekek, például a finnek, akiknél ez jóval kisebb hangsúlyt kap, és a gyerekek hozzáállása is hasonló a világon mindenhol. Nem meglepő módon, tesszük gyorsan hozzá.

házi pixa 2Miként egy amerikai (ex-)tanár írja, pedagógusi karrierje során néha elég sok házit adott fel az ötödikes-hatodikos gyerekeknek, akik persze gyakran tiltakoztak ellene. Nem úgy a szülők, akik a tanárral együtt attól tartottak, hogy házi feladat híján a gyerek lemarad a többiektől.

Amiben persze van valami, de érdemes lenne megfontolni – írja az amerikai tanár –, hogy csak felső tagozattól adjanak fel házit. Annál inkább, mert kutatások is megerősítették, hogy alsó tagozatban nem tesz jót a plusz délutáni tanulás.

Az egyik ilyen kutatás vezetője, Harris Cooper több évtizede tanulmányozza a házi feladatok hatásait és arra jutott, hogy az alsós gyerekeknél semmi bizonyíték nincs arra, hogy a házi bármilyen módon segítené az iskolai előmenetelt.

Arról nem beszélve, hogy az otthoni tanulás olyan tevékenységektől veszi el az időt, melyek sokkal jobban fejlesztik a gyerekek bizonyos képességeit, segítik szociális készségek elsajátítását – általában véve segítenek nekik boldogabb, kiegyensúlyozottabb felnőtté válni.

Lássunk tehát öt tippet arra, mi mást csinálhatnának a gyerekek a házi feladat helyett (vagy mellette, ha már egyszer a házi adott)!

 

  1. Beszélgessenek a szülőkkel

A házi feladat elvégzése gyakori feszültségforrás szülő és gyerek között, ami negatívan hathat a kapcsolatukra is. Ahelyett tehát, hogy a munkából fáradtan hazatért szülők nyaggatnák az iskolából fáradtan hazatért gyerekeket, sokkal hasznosabb lenne, ha a családok le tudnának ülni beszélgetni. A beszélgetés a legjobb módszer arra, hogy a gyerekek tanuljanak az őket körülvevő világról.

 

  1. Aludjanak

Az amerikai Országos Alvásalapítvány becslése szerint a gyerekek 25-30 százaléka nem alszik eleget, aminek komoly következményei lehetnek, például a gyenge koncentrálóképesség, viselkedési zavarok, tanulási nehézségek, elhízás és még sorolhatnánk. Akár egy kis (20 percnyi) plusz alvásnak is pozitív hatásai lehetnek a gyerekek jegyeire.

 

  1. Olvassanakházi pixa 1

A magunk részéről lelkes hívei vagyunk az olvasásnak, hisszük, hogy a sokat olvasó gyerek jobban teljesít az iskolában. Márpedig az olvasás szeretetét kis korban kell megalapozni, a házi feladat ettől is elveheti az időt.

 

  1. „Kockázatos” játékok

Természetesen nem olyan dolgokról van szó, melyek komolyan veszélyeztethetik a gyerek testi épségét, hanem például a fára mászásról. A gyereknek meg kell ismernie a saját korlátait, tisztába kell jönnie saját képességeivel, és meg kell tanulnia, mennyi a még megfelelő mértékű kockázat.

 

  1. Segítsenek otthon

Akár a vacsora elkészítésébe, a saját szobájuk rendben tartásába is besegíthetnek a gyerekek, annál is inkább, mert egy, a Minnesotai Egyetemen végzett kutatás szerint ez a későbbi sikerek egyik alapja. Ezzel ugyanis a gyerekek felelősségvállalást, empátiát tanulnak, miközben azt is elsajátítják, miként vigyázzanak magukra és a környezetükre.

 

A cikk forrása itt érhető el.

A képek forrása: pixabay.com

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Bankkártyás fizetés

Szolgáltató: CIB Bank Zrt.
cib_logo_30px

Elfogadott kártyák:
kartyalogok_30px

Vásárlói tájékoztató | GY.I.K.

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12