Az interneten nem lehet elbújni!

Az interneten nem lehet elbújni!

Viki olyan… fura. Stréber! – súgnak össze az osztálytársnői. Bence félénk, a fiúk megdobálják krétával. Ezért Viki és Bence elkerüli a többiek társaságát az iskolában. De mi történik, ha a piszkálódást és zaklatást az interneten is folytatják.

Hová lehet akkor bújni? Ha Facebook-csoportban bántják, csúfolják őket? Többek között erről esett szó 300 diák társaságában a Telenor Házban szeptember 29-én a Telenor Biztonságos internetezés programjának keretében.

A Telenor Csoport munkatársai egy társadalmi témára fókuszáltak szeptember 29-én. Ezen a napon a „Be Smart, Use Heart!” program keretében 13 országban a Telenor 18 ezer munkatársa találkozott gyermekekkel, látogatott el iskolákba és szervezett digitális zaklatás megelőzését célzó foglalkozásokat. A Telenor Napon csaknem 300 diák gyűjt össze a Telenor Ház aulájában, hogy együtt játszanak, és járják körbe azokat a kérdéseket: mit tehetnek, ha valaki sértegetni, zaklatni kezdi őket az interneten? Milyen veszélyt rejthet egy ismeretlen forrásból letöltött file? Miért nem szabad megosztani személyes adatokat idegenekkel?

DSC_2176_kicsiA programot Ole-Bjorn Sjulstad, a Telenor vállalatfejlesztési vezérigazgató-helyettese nyitotta meg, majd dr. Solymár Károly Balázs infokommunikációért felelős helyettes államtitkár szólt az összegyűlt diákokhoz. Elárulta: nagy örömmel jött, hiszen a lánya is ülhetne itt, hallgatva a biztonságos internetről szóló előadásokat. Mint mondta: az internethasználat ma már nem különös vagy egyedi, hanem mindenkire jellemző, és ha valaki nem használja, vagy nem jól használja a technológiai eszközöket, akkor lemarad.

Ma a jólét elemi feltétele, hogy ezeket az eszközöket jóra és jól használhassa mindenki, ezért a kormány arra törekszik, hogy az iskolákban is megteremtsék a lehetőségeket az eredményes internethasználatra. Ez azonban csak az alapfeltétele a digitális oktatásnak– tette hozzá. Fontos, hogy ne arról szóljon az oktatás, hogy a tanár beszél a táblánál, és a diákok a pad alatt interneteznek. Tegyék a gyerekek az asztalra a telefont és használják az oktatásban. Ha minden diák szereti a modern eszközöket, miért ne alkalmazzák azokat a tanórákon, izgalmasabbá, interaktívabbá téve a tanulást? – tette fel a kérdést a helyettes államtitkár. Válaszában pedig kijelentette: az iskola legfontosabb terepe a digitális kompetenciafejlesztésnek. Aki ezt a tanórán nem tanulja meg, később nagyon nehéz lesz bepótolnia, hiszen ma már minden egyes munkahelyen használni kell ezeket az eszközöket, technikákat. A Telenor azonban segít, és a biztonságos internethasználatra tanítja a diákokat.

A rendezvényen részt vett Danks Emese, az UNICEF ügyvezető igazgatója is, aki a diákokhoz szólva elmondta: mindannyijuk jogaiért harcolnak, hiszen nekik minden egyes napon a gyerekek az elsők és a legfontosabbak. Hozott magával egy videót is az Ébresztő-óra programról, amely az UNICEF Magyar Bizottság és a Telenor Magyarország együttműködésében valósul meg. Célja, hogy játékos, interaktív foglalkozásokkal érzékennyé tegye a tanulókat a világ többi helyén élő, rosszabb körülmények közé született gyerekek iránt.

DSC_2207_kicsiMit gondolnak magukról a fiatalok?

A gyerekekhez szólt Prievara Tibor angoltanár és könyvszerző is, aki azzal a történettel indított, hogy egyik órán megkérte a diákjait: írjanak neki egy SMS-t. Természetesen úgy, hogy ő azt nem veszi észre. Az első öt percben máris 15 SMS érkezett, majd újabb képeket, szelfiket is küldtek magukról. Ez is bizonyítja, a diákok gond nélkül használják a telefonjukat a tanórán anélkül, hogy a tanár azt észrevenné. Csakhogy a folyamatos internethasználat gondokat is okozhat, és veszélyes is lehet. Ugyanis míg régebben a nyilvános megalázás nem került ki az iskolából, addig ma egy videóval, fotóval több ezer emberhez is eljuttathatják a bántalmazók a megalázó szituációt. Ezért nagyon fontos, hogyan vagyunk jelen az interneten, és hogyan kommunikálunk ott – hívta fel a diákok figyelmét a tanár.

A konfliktusok, bennünk zajló dilemmák és félelmek feldolgozására kiváló terep lehet a színjátszás és a dráma. A Momentán társulat éppen azért volt ott a Telenor Házban, hogy játszva, képzelt szerepekbe helyezkedve vizsgálják meg 300 diákkal: mi történik, ha valakit az interneten zaklatnak. Mit él meg? Mi lesz a barátaival? Kihez fordulhat? Bünteti-e ezt a törvény? A résztvevő gyerekek nem csak megfigyelő, hanem aktív alakítói is voltak a történetnek. Segíthették tanácsaikkal a karaktereket és véleményt mondhattak tetteikről. Ők gondolták ki az alap szituációt is: Bence esetét, akit kizárt az osztálya egy zárt Facebook-csoportból, amelyben őt figurázták ki és alázták meg minden lehetséges formában. Bence a tanárokhoz fordult segítségül, ám ezzel árulóvá is vált. Mit szólt ehhez a bántalmazó diák? Mit az osztálytársak? Milyen szerep jutott arra a tanulóra, aki csak megfigyelője volt a történéseknek, mégsem segített Bencén? Ezeket a kérdéseket taglalták, ám nem előadás, hanem játék formájában.

Amit ma kiposztolok, azzal holnap is egyetértek?

A drámát pedig újabb játékok követték, ezúttal már kiscsoportos foglalkozások keretében. A Telenor munkatársai 12 fős csapatokat invitáltak együttgondolkodásra. A diákok kvízben próbálhatták ki tudásukat, miközben az is kiderült: eddig sajnos csak két országban van törvény a digitális zaklatás ellen – ez pedig Svédország és Franciaország. Kiszámolhatták a saját digitális lábnyomukat is aszerint, hogy hány közösségi oldalra regisztráltak, mennyit posztolnak és mit osztanak meg. Végül kinyomozták Prievara Tibor digitális lábnyoma alapján, hogy mivel foglalkozik, mit szeret és kik a barátai. Mindebből a diákok azt is megtudhatták: amit kiposztolnak, annak nyoma marad, és üzenetet hordoz mások számára. A Telenor munkatársai arra biztatták a gyereket, tegyék fel mindig magukban a kérdést: amit ma kiposztolok, azzal holnap is egyetértenék? Mert bár a szó elszáll, az írás ott marad. Amit nem akarunk megosztani több száz és ezer emberrel, azt ne tegyük fel.

Mindezt nem csak azok a gyerekek tudhatták meg, akik a Telenor Házba látogattak. A rendezvénnyel párhuzamosan a Telenor segítségével 34 iskolában csaknem 3500 gyermek ismerkedhetett a digitális zaklatás elleni küzdelem fortélyaival, míg az UNICEF Magyar Bizottság részvételével 100 további fiatal részesülhetett gyermekjogi felvilágosító oktatásban az Ébresztő-Óra keretein belül.

A foglalkozást pedig ebéd, majd koncert zárta, ahol Király Viktorral találkozhattak a gyerekek.

forrás: edupress.hu

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.