Mik a fejlődésközpontú szemlélet előnyei?

Mik a fejlődésközpontú szemlélet előnyei?

Dr. Carol Dweck elmélete szerint két sajátos szemléletmóddal tekintünk magunkra. Az egyik, hogy a képességeik megváltoztathatatlanok, a másik szerint inkább az erőfeszítés számít, és így a képességeink alakulhatnak. A TanTrend cikke.

Az iskolában minden a fejlődést hivatott szolgálni. A pedagógusok célja, hogy a tanulás folyamata által a diákok egyre inkább megismerjék és kibontakoztassák a bennük lévő képességeket. Ez a tanárok és tanulók kölcsönhatásában jön létre, amit jelentősen befolyásolnak olyan pszichés sajátosságok, amiket fontos tudatosítanunk magunkban.

Mi alapján szűrjük az információkat?

Az ember értelemkereső lény, önmagáról és a világról egy olyan kognitív rendszer mentén gondolkodik, ami még születésétől fogva alakul benne. Ez átszövi az egész személyiséget, a legbelsőbb vonásoktól a felszíni attitűdökig. Ahogy értelmezzük magunkat és a világot, különböző értelmezési kereteket, szemléletmódokat hozunk létre, amik meghatározzák azokat az összefüggéseket, amiket feltételezünk a dolgok működése mögött. A megismerés jellemzője, hogy a megalkotott előzetes koncepció mentén szűri az információkat a környezetből, ezért azokat, melyek ellent mondanak elméletünknek, kevésbe vesszük számításba.

Ez a jellegzetesség abból a szempontból fontos, hogy különböző értelmezési keretek mentén gondolkodunk a képességeinkről is, illetve arról, hogy azok mekkora mértékben megváltoztathatóak.

Rögzült és fejlődés fókuszú szemlélet

Dr. Carol Dweck iskolások körében végzett kutatásai alapján két sajátos szemléletmódot, értelmezési keretet írt le. (Ebben a videóban maga a kutató foglalja össze tapasztalatait.)

A rögzült (fixed mindset) szemléletmódú fiatalok úgy gondolnak saját képességeikre, hogy azok adottak, olyan tulajdonságok, amik nem megváltoztathatók. Jellemzően kudarckerülők: ha választható a kihívás szintje, inkább azzal kezdenek foglalkozni, ami során biztos a siker, kevésbé választják a nehezebb feladatokat. A hiba számukra visszajelzés arra, hogy valamit nem képesek megoldani. Elsősorban a külső elvárásoknak való megfelelésre törekednek.

A fejlődés fókuszú szemléletmódú (growth mindset) diákok számára nagyobb fontossággal bír az erőfeszítés, aminek segítségével képességeik fejleszthetők, megváltoztathatóak. Számukra inspiráló a kihívás, és a hibázás kevésbé töri le lelkesedésüket. A tanulást folyamatként definiálják, amiben különböző állomások vannak.

Az agy plaszticitása

A kutatások azt igazolták, hogy a fejlődés fókuszú szemléletet vallók hosszútávon nagyobb eredményeket képesek elérni, belső tanulási motivációjuk könnyebben fent marad. Ennek tudományos hátterében az agy plaszticitása áll. Az agyi kapcsolatok képesek bizonyos keretek között alkalmazkodni a környezeti hatásokhoz.

Hogyan hozhatják ki a magukból a gyerekek a legjobbat? Hogyan értékelhetik a saját teljesítményüket? Kiderül a cikk folytatásából a TanTrend oldalán.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.