Told egy 350 fős zsákfalu a román határ közelében, ahol a lakosok a generációs mélyszegénység problémájával küzdenek. A közmunka mellett nincs egyéb munkalehetőség, ezért alapított itt társadalmi vállalkozást az Igazgyöngy Alapítvány még 2012-ben. Az alapítvány műhelyében készülő termékek a Szuno márkanevet kapták. Ez a romani szó magyar nyelven álmot jelent.
A vállalkozás célja, hogy esélyt és továbblépési lehetőséget biztosítson a falu lakosai számára úgy, hogy egyedi, kézműves termékeket készítenek, melyeket az Igazgyöngy Alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjainak rajzai díszítenek. A Szuno Facebook-oldala szerint “a gyerekrajzok adják a motívumait azoknak a hímzéseknek, melyet a gyerekek édesanyjai, lánytestvérei, nagymamái készítenek el, otthon, megtanulva a keresztszemes és gobleinhímzés öltéseit, kissé átírva, átszínezve a motívumokat saját érzéseik szerint. Olyan lányok és asszonyok tanulták ezt meg, akik eddig sosem hímeztek, kézimunkáztak. Az elkészült hímzéseket pach-work technikával gondolják tovább azok, akik varrni is megtanultak már a projektben. Az így elkészült táskák, neszesszerek, és gyerekszobákba való párnák, faliképek, takarók, bájos, gyermeki formavilágot mutató, sok esetben sajátos, roma dekorativitással ötvözött, kicsit „art brut” stílusú alkotások”.
A termékek értékesítéséből befolyt teljes összeget munkahelyteremtésre fordítják – közölte Marosváry Dorottya, a Szuno kommunikációs vezetője.
Az L. Ritók Nóra vezette Igazgyöngy Alapítvány aztán tavaly ősszel kezdett együttműködni a Decathlonnal, és megállapodtak egy a Szuno keretében készülő tornazsák-kollekció kidolgozásban. A sportszerkereskedő bevonta saját vásárlóit a döntésbe, és a táskákon található mintákat a vásárlók szavazták meg a cég közösségi média felületein, így összesen négyféle mintával kerülnek forgalomba a tornazsákok.
A termékek kézzel készülnek, tehát limitált a készletutánpótlásuk, ezért egyelőre csak 4 Decathlon üzletben lesznek elérhetőek: Budaörsön, Budapesten a Nyugati téren, illetve Győrben és Debrecenben.
A cég minden eladott hátizsákkal az alapítványt támogatja.