
Miért vágyakoznak a magyar sofőrök külföldre?
Vajon miért van az, hogy manapság egyre több magyar kamionsofőr dönt úgy, hogy inkább külföldön próbál szerencsét? Az itthoni fuvarozó cégek nagy erőkkel keresik a szakképzett járművezetőket, ám sokan mégis úgy érzik, nem itt találják meg a számításaikat.
Gondoltál már arra, mi lehet ennek az oka? Az egyik leggyakoribb panasz a megfelelő bérezés hiánya, valamint a munkakörülmények és a bürokratikus akadályok nehezedő súlya. Nézzük meg részletesebben, miért választanak sokan egy németországi vagy ausztriai céget a hazai vállalatok helyett, amikor külföldi sofőr állást keresnek.
Bérkülönbségek és munkahelyi kihívások
Magyarországon gyakorta előfordul, hogy a kamionosok alapfizetése nettó 177.000 és 300.000 forint között mozog, ami kiegészül különböző juttatásokkal. Ezeket gyakran adómentes formában biztosítják a munkáltatók, így a számok papíron sokszor kedvezőbben néznek ki, mint a valóságban.
Ám pont akkor szakad meg a füzér, amikor valaki megbetegszik. A betegállomány alatt járó összegből csak nehezen lehet megélni, ami igencsak elgondolkodtató lehet, ha valaki hosszabb időre esik ki a munkából.
Egy másik gyakorta visszatérő probléma, hogy sok cég levonja a sofőr béréből az esetleges károkat, például egy eltörött tükör árát. Miért van ez így? Mert a vállalatok inkább magas önrészt vállalnak be a biztosításoknál, csak hogy csökkentsék költségeiket, amit aztán a dolgozókkal fizettetnek meg.
Ilyen szituációk elképzelhetetlenek például Ausztriában vagy Németországban. Ott a sofőrök számos védelmi intézkedésben részesülhetnek, amelyek megóvják őket a pénzügyi nehézségektől.
Az adminisztráció és a bírságok terhei
Nemcsak a bérek és a juttatások okozhatnak fejtörést. Az adminisztrációs terhek is egyre inkább a sofőrök vállára nehezednek. Magyarországon a szabályok szigorú betartása mellett a bírságolás is egyfajta bevételi forrássá vált a hatóságok számára.
Sok esetben már a legapróbb hibák is szigorú pénzügyi szankciókat vonnak maguk után. Emiatt nemcsak fokozott stressz alakul ki, de anyagi veszteséget is okoz a dolgozóknak. Nem csoda, hogy sok magyar sofőr inkább külföldön keresi a boldogulást, ahol a munkakörülmények sokszor jóval kedvezőbbek.
Ausztriában, ahol egy sofőr akár 3500 eurót is kereshet havonta, gyakran van még 13. és 14. havi fizetés, valamint családi pótlék a gyerekek után. Németország sem marad el sokkal, ott is jelentős bérek várják a képzett sofőröket.
Hazánkban mindeközben a nemzetközi fuvarok napidíja jellemzően 34.000 és 40.000 forint között mozog, bár a nemzetközi fuvarokat lebonyolítók esetében ez néha elérheti az 50.000 forintot is. De még így is sokan érzik, hogy az itthoni lehetőségek korántsem versenyképesek.
A külföldi munkalehetőségek vonzereje
Nem meglepő, ha sok magyar sofőr inkább külföldön próbál szerencsét. De miért is van ez így? A külföldön dolgozó sofőrök számára nemcsak a magasabb fizetések jelentenek vonzerőt, hanem a jobb munkafeltételek és a szociális háló is. Ezek az előnyök olyan biztos alapot nyújtanak, amely vonzóbbá teszi a külföldi lehetőségeket.
szponzorált tartalom (X)