Moderálható érzések? ! -3. rész Érzelmi intelligencia a kapcsolatainkban

Moderálható érzések? ! -3. rész Érzelmi intelligencia a kapcsolatainkban

Írta: Polus Enikő,mentálhigiénés szakember

Soft LightSokféle kapcsolódási terület van az emberi élet folyamán. Mindegyiknél szükséges az érzelmi intelligencia. Ha egy kapcsolatot az érzékenység, harag, örömtelenség-  vagy felületesség jellemez, az leépíti az érzelmek mélyebb megélését, így a kapcsolat megszűnhet. A kapcsolatoknak időre, közös átélésekre és fejlődésre van szükség. Két kolléganőt egy közös projekt szinte baráttá formálhat, hiszen a tevékenységük következtében rengeteg érzésen keresztül mennek. Az érzések megélése segíti az érzelmek és az abból származó rendeződő érzelmi intelligenciát. Minél többféle érzettel találkozunk, annál színesebb érzelmi világ alakul köré. Minél fejlettebb és intelligensebb cselekedetet ragasztunk az érzelmekhez, annál jobban fejlődik az érzelmi intelligencia. Ha valaki egyszer átélte azt, hogy a gyermeke rákos lett, akkor onnantól kezdve a környezetében megjelenő hasonló élethelyzet érzeteket vált ki belőle és cselekedetre készteti. Ha az érzelmi intelligencia működik, akkor megkérdezi a másik felet, hogy hogyan segíthet. Ha ez a szint fejletlen, akkor gondolkodás nélkül cselekszik pusztán jó szándékból, de nem intelligensen.

Az érzelmek az átélésekben, a közösen eltöltött időben és élményekben gazdagodnak vagy szegényednek.  A rokonok egymás iránti érzelmi intelligenciáját nem feltétlen a rokoni szálak alakítják, hanem az ünnepek, élmények és egymás segítése. A közös programokon való részvétel, a beszélgetések, a sportolás, a segítségnyújtás és az önkéntes munka, a másik ember életében való részvétel, a közös gondolkodás, az együtt tanulás, az alkotási folyamatok, az ünnepek, a minőségi szórakozás, a hobbik, a szeretet kifejezése, a tisztelet gyakorlatias működése, a szokások  olyan pillanatokat tartogathatnak, amikben a kapcsolatoknak beépített érzelmi intelligencia fejlesztése megvalósulhat spontán módon is. Azonban ez ma már sok esetben nem elegendő, szükséges a kiegészítő tanulás ahhoz, hogy a mindennapokban beépíthető érzelmi intelligenciát tapasztalhassunk.

Luxusnak és butaságnak tartom  „nem foglalkozni”  a saját érzelmi intelligenciánkkal, felelőtlenség és emberi butaság „nem beépíteni” a gyakorlatba a megszerzett tudást. Amit megkapunk a kapcsolataink által, azzal sáfárkodnunk kell. Ahhoz, hogy jól sáfárkodjunk, szükségünk van önismeretre, önbecsülésre és olyan „szünetre intő időszakokra”, amikor a megszerzett önismeret a pihenésben képes beépülni a személyiségbe és a mindennapos gyakorlatias életbe! Gyakorlás – kudarc- újrakezdés- sikerélmény útján válik készséggé, majd képességgé!  Az érzelmi intelligencia területei még kutatások alatt vannak, de az eddigi kutatásokra már bátran merhetünk támaszkodni!

A cikksorozat előző írásai elérhetőek itt és itt

Kapcsolódó esemény: itt

Kép: www.philosophyofmoney.net

  • ME-Se-Kö Alapítvány
  • mentálhigiénés szakember

Polus Enikő

A Me-Se-Kö Mentálhigiénés Segítő Központ és MESEKŐ Alapítvány alapítója, ügyvezetője - ezek mellett elsősorban három gyermekem édesanyja.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.