Móka, kacagás és tanulás = Activity
Írta: Barkóczi Edit
Amikor egy normál, vagy átlag feletti értelmi képességekkel rendelkező gyerek hagyományos oktatási metódus során nem tud megtanulni írni, vagy olvasni, a szülők értetlenül állnak a probléma előtt. Elképzelhető, hogy a szükséges alapfunkciók valamelyike fejletlen. Az írás elsajátítása és alkalmazása élettani fejlettséghez és pszichológiai érettséghez kötött.
Az írásképesség tudatosan kialakított készségek fejlesztésével, majd ezek automatizált használatával alakul ki. Az íráskészséghez nélkülözhetetlen a látóközpont, a hallásközpont és a beszédközpont összehangolt működése.
Ezeket a területeket is fejlesztik a Piatnik kínálatában különböző korosztály számára megtalálható Activity© játékok. Az Activity játékok hihetetlen szórakozást nyújtanak a család minden tagjának, de azt kevesen tudják, hogy komplex készségfejlesztő-játékként preventív céllal is alkalmazhatók akár óvodában, akár iskolai foglalkozásokon, de fiatalok és felnőttek kommunikációs –és rajzkészségének javítására is kiváló!
Az Activity során a játékosok csapatokat alkotnak. Körönként választanak egy előadó játékost, aki felhúz egy kártyát, majd a kártyán álló feladatot a megadott módon előadja.
Az előadás módjai: rajzolás, mutogatás, szavakkal körülírás.
A rajzolás
A rajzolás az írást megelőző grafikai tevékenység. Azt csak később tanulja meg a gyermek, hogy a rajzolt vonalak információk átadására is alkalmasak.
Hogyan fejlődik gyermekünk rajzkészsége?
Az első évek a lendületrajzokról és arról az örömről szólnak, hogy a ceruza nyomot hagy a papíron. Itt még a gyermek keze vezeti a szemét a papíron. Ezt váltja fel a legkreatívabb „rajzkor” amikor a gyermek úgy rajzolja le a dolgokat, ahogyan sajátos világában, fantáziájában látja. Ezután következnek a tudatos, realisztikus szemléletalapú rajzok, amik során már a gyermek szeme vezeti a kezét. Ez vezet a felnőttkori rajzokhoz, amik sok felnőttnek okoznak szorongást. Mivel a felnőttek olyan precízen szeretnék lerajzolni a dolgokat, ahogyan látják, ami nem mindenkinek sikerül és így frusztrációt okoz.
A mutogatás
A tanulási zavarok viselkedésjelei lehetnek az egyensúlyzavar, a rossz térbeli orientáció vagy a rossz térérzékelés. Az iskolai beválás alapkövetelménye, hogy a gyermek tudja koncentrálni és irányítani figyelmét és a mozgását.
Az „activityzés” során ezek a területek játszva, vidáman fejlődnek. Az előadó az olvasott feladatot leképezi egy mozdulatsorra, amit csapattársai megpróbálnak értelmezni. Számukra a mozdulat gondolattá alakítása szintén egy bonyolult folyamat.
A szavakkal körülírás
Fejleszti a gyermekek verbális kommunikációját és a hallási figyelmet, ami a látás mellett a legfontosabb érzékelés. A szóbeli és írásbeli nyelv értelmezése befolyásolja a gyermek tanuláshoz való viszonyát, a gyermek játékba foglalva ismeri meg anyanyelvét.
Az „activityzés” fejleszti a beszédmegértést és a beszédprodukciót. A játék közben a beszédgátlásokkal küzdők is oldódnak.
Miért az Activity?
Mert amikor a játékos feladatok lerajzolásával foglalatoskodik, észrevétlen, játszva fejlődik rajzképessége, hiszen a feladat megoldására koncentrál és nem a rajzolásra. Oldódik a rajzolással szembeni gátlása.
A gyermeknek a játék során olyan mozdulatokat kell elvégeznie, amik nem a hétköznapi életének részei, tehát nem rögzült sémák, hanem játékos formájú feladatok.
A szavakkal körülírás segíti az ösztönös nyelvi ismeretek rendszerezését és alkalmazását.
A csapatok az Activity játék során átélik társas hatékonyságukat, a közös cél elérésének érzését. A játékon belüli tanulás a leghatékonyabb tanulási forma.