Pozitív viselkedés kialakulását segítő játékok
Nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni a kisgyermekek pozitív viselkedésének kialakítására. Ehhez egyszerű játékokat alkalmazok – írta Bábeczki Mónika óvodapedagógus a Családinet oldalán.
Hiszem és tudom, hogy ezek hozzájárulnak az emberi értékek kialakulásához, mint például: felelősség, együttműködés, tisztelet, őszinteség, türelem, empátia. Ennek folyamatában nem a gyermeket változtatom meg, hanem elősegítem, hogy a viselkedése pozitívvá alakuljon. Elsajátítják a hatékony fegyelmet, megtanulnak pozitív döntéseket hozni, kialakul problémamegoldó képességük és megtanulják az emberi értékeket és felelősséget. Ezzel mindannyian nagyban hozzájárulunk ahhoz, hogy egy sikeres, céltudatos, de a pozitív emberi értékek segítségével érvényesülő felnőtt váljon a ma még óvodás gyermekből. Pár nagyon egyszerű játékot írok le, melyeket a gyerekek nagyon szeretnek és hatékonyak is.
1. Hogy vagy ma? – Hogy érzed magad most?
Smile játék. Kisebbeknek előre elkészítem színes papírból, a nagyobbak saját maguk elkészíthetik akár papírból, rajzolás, színezés, festéssel, vagy kis kövekre, Kinder tojás belső műanyag dobozra.
Játék menete:
Gyerekek érkezés után, vagy a reggeli beszélgető kör előtt a kis kosárban elhelyezett smile jelekből kiválasztják azt a jelet, ahogyan érzik magukat. Beszélnek érzéseikről, én pedig további kérdésekkel biztatom őket: pl Miért vagy szomorú? Hogyan segíthetnénk neked? A megoldásban együtt veszünk részt a többi gyerekkel. Pl megöleljük, megsimogatjuk, különböző ötleteket adunk.
Mire tanít? Empátia
Megtapasztalják önmagukon és másokon, hogy milyen amikor fájdalmas érzéseik vannak, illetve amikor boldogok. Ezen keresztül meg tanulják tisztelni saját és mások érzéseit és másokkal kedvesen, tisztelettudóan bánni.
2. Kereső, avagy hideg-meleg
Játék menete:
Egy gyereket kiküldök a csoportból és a többiek eldugnak egy labdát. Mikor bejön a kereső gyermek, a többiek hangosan hideg – meleg – langyos szavakkal biztatják a keresőt, míg meg nem találja a labdát. Ha megtalálta, akkor megtapsoljuk és megöleljük.
Mire tanít? Együttműködés
Megtanulják, hogyan biztassák egymást versengés nélkül és, hogyan segítsenek egymásnak különböző környezetben.
3. Mondd az igazat
Játék menete:
Körbeülünk a szőnyegen
. Egy kis labdát gurítok valakinek aki elkapja. Én kezdem a mondatot:
„Boldog voltam amikor…” Akinél a labda van, felidéz egy élményét és befejezi a mondatot. Én is részt veszek a játékban és válaszolok ezekre a mondatokra. Ha a gyermek őszintén elmondta az élményét akkor tovább gurítja valakinek a labdát. Addig játsszuk, míg mindenkire sor kerül. Játszhatjuk, pl „ Féltem, amikor…”, „ Meglepődtem, amikor….” Minden érzésen végig mehetünk.
Mire tanít? Őszinteség, bátorság, bizalom.
Lehetőséget adunk a gyerekeknek, hogy az érzéseikről őszintén beszéljenek. Megtanulják, hogy akár negatív, akár pozitív érzéseik vannak, arról őszintén beszéljenek. Ehhez bátorságra és bizalomra is szükség van, így azt is alakítjuk vele.
4. A) Én a kémlelő
Játék menete:
Egy gyermeket választok, aki csak a szemével választ ki egy tárgyat a csoportszobában. A többiek a szőnyegen ülnek, a kémlelő pedig középen ül. Ezt mondja: pl. „Én kémlelek a szememmel valamit ami zöld.” A többiek megpróbálják kitalálni mi lehet az a tárgy, pl. fa, Lacika pólója… Aki legelőször kitalálta az lesz a következő kémlelő.
Mire tanít? Türelem
Arra tanítom vele őket, hogy udvariasan meghallgassák egymást és kivárják, amíg rájuk kerül a sor.
4. B) Találd ki
Ez is jól fejleszti a türelmet. Gondolok egy szóra. Kimondom a kezdő részletét. Pl Telefon, amiből kimondom, hogy tel… A gyerekeknek kell kitalálni mi az a szó. Ha kitalálta akkor ő mond egy szó részletet.
Ezek a játékok arra is alkalmasak, ha valahova utazunk, vagy várakozni kell.
5. Szabad?
Játék menete:
Szembe állnak velem a gyerekek egy vonalba. Egyszerre 6 gyerekkel játszom. Mondom, hogy „Zsanika ugorj kettőt előre”. Ő megkérdezi, hogy „szabad?”. Válaszolom, hogy igen, vagy nem. Ha igen, akkor mielőtt 2-őt ugrik előre megköszöni, hogy „köszönöm”. Ha elfelejti megköszönni, vagy az engedély nélkül indul el, akkor helyben kell maradnia, vagy vissza kell térni a kiindulópontra. Egyforma esélyt adok minden gyermeknek, hogy oda érjen hozzám. A végén megtapsoljuk magunkat és egymást is. A mozgás sor nagyon változatos lehet és fontos, hogy mielőtt elkezdjük a játékot, elmondom a játékszabályt, így elkerüljük a félreértéseket.
Mire tanít? Tisztelet
Nem elég mondani a gyerekeknek a tiszteletet, hanem meg kell tanítani rá őket. Ez a játék játékosan tanítja őket erre. Lehet játszani más szavakkal is pl „kérem”…
A cikk folytatása további öt játékkal a Családinet oldalán.