Mesélj Minden Nap – A valóság megértésében segítenek a mesék

D. Tóth Kriszta

Mesélj Minden Nap – A valóság megértésében segítenek a mesék

Interjú D. Tóth Kriszta meseíróval, műsorvezetővel

„A gyermekek világa nagyon logikus, éppen ezért sokszor megzavarja őket a valóság” – indokolta D. Tóth Kriszta, miért is tartja oly fontosnak a mesélést. A meseválasztásban ritkán játszanak szempontot a műfaji elemek, véleménye szerint ugyanolyan érdekes, izgalmas és tanulságos lehet egy tündérekről szóló történet, mint egy megtörtént eseményeken alapuló mese. Amire azonban nagyon ügyel, hogy mindig igényes szöveget válasszon. Szóba se kerülhetnek igénytelen, vagy magyartalan megfogalmazásokkal teli szövegek.

Miért csatlakozott a Mesélj Minden Nap programhoz?

Elsősorban azért, mert anyuka vagyok, így életem részét képzik a mesék. Ahogy Lola napról napra beszámol az óvodában történtekről, úgy én is mesékbe ágyazva számolok be a munkámról, a minket körülvevő világról. Illetve esténként meséket olvasok fel neki – míg a Híradóban dolgoztam, Lola rendszeresen fennmaradt hazaérkezésemig, hogy még 10-15 perc erejéig hallgasson engem, amint felolvasok neki. Emellett magam is foglalkozom meseírással.

Mennyire tartja hasznosnak a hasonló kezdeményezéseket?

A közönségtalálkozók, kampányok fontosak, de tudom, hogy pusztán azok segítségével nem lehet megkedveltetni az olvasást. Ugyanakkor elengedhetetlen eszköz arra, hogy ráébresszük a szülőket: a meseolvasás, a mesélés az egyik legjobb lehetőség arra, hogy megismertessék a gyermekeket az írott szóval. A mesék felolvasása ösztönzi arra a kicsiket, hogy később maguk is kezükbe vegyék a könyveket.

Azt tudjuk, a műveltség megszerzésének, a kikapcsolódásnak egy jelentős eszköze a könyv. De mit profitálhat belőlük egy gyermek?

A gyermekek világa nagyon logikus, éppen ezért sokszor megzavarja őket a valóság. Az összhang hiánya miatt kialakult szorongás feloldásában segíthetnek a mesék: az azokba rejtett tanulságok sokkal hatásosabb módszert képviselnek annál, mint amikor a fiatalokat magunk mellé rendelve igyekszünk jó tanácsokat osztani.

Adódott már olyan helyzet, amikor Lola „kérdéseire” egy mese révén tudta megadni a választ?

A lányommal történtek ugyan ritkán játszanak szerepet a meseválasztásban, előfordult már hasonló. Nálunk nagy a jövés-menés karácsonykor, tovább bonyolítja pedig a helyzetet, hogy férjem révén az angolszász hagyományokat is követjük. Lola éppen ezért gyakran kérdez rá, miért jön hozzánk a Mikulás kétszer egy évben: december 6-án és 25-én is. Egy általam írt mesével nyugtattam meg őt, melynek fő üzenete szerint az ünnep mindenhol szép, hiszen az együttlétről szól.

Milyen tapasztalatokat gyűjtött, miközben gyermekének mesélt? Van esetleg ezzel kapcsolatban különösen fontos emléke?

Például amikor óvodásként az egyik legjobb, 3,5-4 éves barátnője külföldre költözött, az hatalmas törést jelentett Lola életében, évek múltán is emlegette őt. Hogy segítsek neki a hiány feldolgozásában, írtam egy mesét, melyben a főszereplővel hasonló történik. Amikor annak végén a mesebeli Lola rájön, hogy levelek révén is tarthatják a kapcsolatot, lányom bólogatásából tudtam, hogy megértette a tanulságot. Ugyan ritkán látom ezt a közvetlen visszacsatolást, hiszen a nap nagy részét nem velem tölti, – ha a mesélés közben nem is mondja – kikerekedő szemein észreveszem, mikor fedezi fel saját magát a történetben, rezonál az elhangzottakra.

Milyen szempontok alapján választ meséket?

Az igényes szöveg a legfontosabb a számomra mind a magyar, mind – mivel a férjem angolul mesél Lolának – az angol nyelvű szövegek esetében. Már a könyvesboltban alaposan beleolvasok a később Lola elé kerülő kötetekbe. Nemcsak az utcán, hanem a nagyobb könyvesboltokban is találni ugyanis gyengébb minőséget: jó pár kötet tele van a helyesírási hibák mellett magyartalan kifejezésekkel. Tartalmi szempontból azonban igen széles skálán mozgunk: ugyanolyan érdekes, izgalmas és tanulságos lehet egy tündérekről szóló történet, mint egy megtörtént eseményeken alapuló mese.

Min dolgozik jelenleg?

Most fejeztem be a Bátor könyv szerkesztését, mely a Bátor Tábor Alapítvány támogatásával valósulhatott meg. Egész nyáron íródott a mesekönyv,többek között olyanok segítettek szerzőként az elkészítésében, mint Schell Judit, Lackfi János, vagy Geszti Péter.

www.meseljmindennap.hu – Év Honlapja díj 2011

www.lolamesek.hu

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.