Hogyan fejleszti a gyerekeket, ha a természetben játszanak? – 5 játékötlet a szabadban
A természetben töltött idő nemcsak remek kikapcsolódás a család számára, de a testi-lelki egészség és a szoros családi kötelékek kialakításának is nagyszerű terepe.
Míg a természettel való kapcsolatteremtés generációkon át elkerülhetetlen és alapvető része volt a családok életének, addig napjainkban sokkal inkább egy tervezett program a nap vagy a hétvége folyamán. Ma már sokkal tudatosabb odafigyeléssel kell – sőt muszáj – életünk részévé tennünk a természetet – írta a mipszi.hu.
Ha a család együtt tud időt szánni a természet felfedezésére, akkor önmagukról is rengeteget tanulhatnak. A természet megannyi témát vet fel: születés, élet, elmúlás, a világban betöltött helyünk, gondoskodás, együttműködés, tisztelet. A szabadban töltött idő, az ott tapasztalt jelenségek spontán módon nyújtanak lehetőséget arra, hogy ezekkel a témákkal foglalkozhassunk. A gyerekek sokkal fogékonyabbak a tapasztalati tanulásra, szemben a verbális magyarázatokkal. A természetben pedig talán még inkább érvényesül Konfuciusz mondata: „Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; hagyd, hogy csináljam és megértem”. A természetes környezet millió lehetőséget biztosít a cselekedve tanulásra – főként, ha ebben a szülő is partner tud lenni.
Ráadásul a földdel, vízzel, napfénnyel való közvetlen kapcsolat valami mélyről jövő jóérzést indít el bennünk. A természetben eltöltött idő pedig nemcsak a lelkünkre van jó hatással, de bizonyítottan segít a testi egészség megőrzésében is.
Zöldvadászat
Tegyünk egy sétát a kertben, egy parkban, az erdőben vagy akár az utcán. Meséljük el, hogy épp kincsvadászaton vagyunk, a kincs pedig a zöld szín. Igyekezzünk a kicsikkel együtt minél több zöldet találni a természetben (falevél, fű, lóhere, stb.). Felhívhatjuk a figyelmét a zöld különböző árnyalataira és elmagyarázhatjuk, hogy a zöld szín hogyan segít a növényeknek, hogy energiát nyerjenek a napból, épp úgy, ahogy mi is energiát nyerünk, amikor eszünk.
Mit fejleszt? – koncentráció, megfigyelőképesség
Tócsaparti
Egy esős nap után keressünk egy tócsát, és vizsgáljuk meg közelebbről: egy bottal mérjük meg a mélységét, ugorjunk bele páros lábbal és a lehető leghangosabb csobbanással, dobáljunk bele különböző dolgokat (kavics, levél, toboz, stb.) és figyeljük meg, melyik mekkorát csobban, elmerül-e vagy sem, nézzük meg a tükörképünket a víz felszínén, és nézzük meg, mi történik, ha közben valamit a tócsába dobunk. Látogassuk meg a tócsát egy, két, három nappal később: változott a mérete, alakja?
Mit fejleszt? – felfedezőkedv, lelkesedés
Kavics bingó
Gyűjtsünk kavicsokat, de nem ám akármilyeneket! Legyen köztük egy éles, egy lapos, egy dundi, egy sima felszínű, egy érdes, egy egyszínű, egy sokszínű, egy apró és egy óriási. Kinek gyűlik össze elsőként a teljes készlet?
Mit fejleszt? – felfedezőkedv, megfigyelőképesség
A teljes cikk a további ötletekkel a mipszi.hu oldalon olvasható.