A testséma fejlesztése IV.
Pszichológiai és pedagógiai vizsgálódások során a gyermekek jobb megismerésére különböző rajz-teszteket alkalmaznak a szakemberek. A vizsgálatok szerves része az emberrajz, amely jól mutatja annak az elérési szakasznak a jellemzőit, ahol a gyermek éppen tart és ahová eljutott.
Nyomatok és rajzolás
Több foglalkozás összekapcsolásával kiteljesíthetjük az alkotási folyamatot. Például lufi nyomdával festünk be egy papírt, amire a száradás után őszi leveleket rajzolunk. A körbevágott levélforma lehet teremdísz, de készíthetünk belőle levélszoknyás Őszi tündért is. Ilyenkor segítheti a gyerekeket, ha különböző nagyságú köröket ajánlunk fejnek, mert az arányok megítélésének tanulását ezzel nagyban elősegíthetjük. Így részekből állítunk össze egész emberformát.
Ez pedig már egy igazi alkotó folyamat: a gyermek felhasználja a korábbi festett és kivágott levélformáját, ragaszt, rajzol, lyukaszt, kollázsképet állít össze. Az elkészült bábu emberforma, ami egyben egy új szempont szerinti testsémaépítést is jelent.
A részekből történő összeállítás számtalan lehetőséget kínál az emberi test elemeinek összeállítására, a szabad játékra. Miközben az év ünnepköreire készülünk, gondoljunk ezekre. Csak a sokadik játék után lesz látható, hogy a gyermekek alkotásaiban a kar egyre pontosabban illeszkedik a vállhoz, a lábak száma is helyes, lassan kialakulnak az arányok, és letisztul a testkép.
Néhány ötlet:
a) Télapó-festés
Igazi alkalom az emberalak ábrázolásához a Télapó látogatása!
Az ecsetkész festékek segítségével szép tiszta színekkel még a legkisebbek is tudnak dolgozni, mert ezek rövid száradási idővel rendelkeznek, és nem futnak olyan könnyen össze. Az ecset vastagsága, a festett vonal teltsége miatt könnyű látványosat alkotni, ami mindig nagy sikerélményt okoz a gyerekeknek. Magától kialakul a ruha, a kétdimenziós vonalakkal látszik a láb és kar vastagsága, a „nem átlátszó” ember.
b) Rajzolt Mikulás
A szépen lefestett Mikulás után megjelennek a rajzolt Mikulások is.
Mivel ösztönözhető ez? A gyönyörű mintás csomagolópapírokkal, amelyekből egy-egy elemet kivágnak és a papírra ragaszthatnak. Lehet ez karácsonyfa, mikulásszán csomagokkal vagy csak csillagok, ajándékdobozok.
A képalkotás a feladat, amit rajzukkal tesznek teljessé. A képeken látható, hogy a rajzolt emberalak, a Télapó tökéletes! A kép többi eleme nem mindig adekvát, mert az óvodás azt is rárajzolja, amit nagyon szeret, ami számára fontos: téli képbe virágokat. (De ebből megtudhatjuk, hogy például Viki finom kis lelkivilága rendben van, alkotása bár megsegített, de nem irányított!)
c) Kéz- és lábnyomda
A gyermek kéz- és lábnyoma fontos része a magáról alakuló képnek, és mindig nagy örömet is okoz az elkészítése. A legnagyobb értéke a visszajelzés, hogy: „így néz ki a kezem”, „ez én vagyok”. Megtanítja az ujjak számát és neveit, segítségével könnyen kialakul a kétdimenziós ujj megjelenése a gyermek szabadrajzain. Általában szívesen rajzolják körbe, díszítik ki az ujjak körvonalait szabadidőben is. Én gyakran szoktam játszani a gyerekekkel azt a játékot, amelyben a különböző ujjtartású kezet részekre felosztják, és mintákkal vagy színekkel egyedien betöltik, kiszínezik, egyszerű mintákkal díszítik a kis részeket.
d) Karácsonyváró angyalok
A karácsonyváró angyalok úgy születtek, hogy papírtányérra vékony rétegben festéket terítettünk, és ebbe mártották a tenyerüket. Erről a rétegről két nyomat is készülhetett. Megszámoltuk, megneveztük az ujjakat, megnéztük a tenyér mintázatait. Majd kreatív feladatként emberformát alakítottunk ki belőle. A kivágott fejforma segített az eligazodásban, a testforma felépítésében. A forma kiegészítéséhez felhasználtunk ragasztást, filctollnyomatokat és hozzá rajzolt elemeket is.
írta: Csapucha Klára
Forrás: ovonok.hu