A testséma fejlesztése V.
Pszichológiai és pedagógiai vizsgálódások során a gyermekek jobb megismerésére különböző rajz-teszteket alkalmaznak a szakemberek. A vizsgálatok szerves része az emberrajz, amely jól mutatja annak az elérési szakasznak a jellemzőit, ahol a gyermek éppen tart és ahová eljutott.
További ötletek a vizuális testséma-fejlesztéshez
A testünk és az érzékszervek környezeti foglalkozás komplex feldolgozásához többféle vizuális megoldás is párosítható. Mindenki ismeri a csomagolópapírra fektetett gyerekek körberajzolásának és kifestésének játékát. Az így kapott képmásokra térbeli papírruha is barkácsolható, de felöltöztethetjük őket komplett jelmezekbe is. Ezek a hasonmás-bábok nagyban elősegítik, hogy a gyerekek szembesüljenek saját testükkel és annak lenyomatával.
A tükörben a gyerekek megfigyelhetik arcukat és a mimikák különböző használatával az arc részleteinek változásait. Ezek az alkotások sok vidámságot lophatnak hétköznapjainkba. A vidám, szomorú, mérges, bizonytalan, sírós, nevetős karakterek elkészítéséhez meg kell figyelni egymás arcát és saját érzéseikkel kiváltott arcvonásaikat.
Ötlet:
Óvodánkban, amikor ezt lefestettük, úgy gondoltuk, hogy egy bohócorrot ragasztunk a képre, ami emlékeztet a sok nevetésre.
A tanév során számtalan lehetőség nyílik a testséma játékos ábrázolására. Így készülhet huszár lován ülve, tavasztündér virágszoknyában. Vagy a ragasztott vonatba mozdonyvezető, a hajtogatott hajóba kapitány, a babakocsiba kisbaba, a várba katona, a vízbe búvár, az erdőbe törpe, a ház mellé óriás, a cirkuszba bohóc, a farsangi bálon királylány jelmezben, a rakéta mellé űrsétáló űrhajós.
Az élmények forrása elsősorban a gyerekekkel történő események, a közösen átélt dolgok. De a mesék, versek, dalok, bábdarabok is sok ötletet adhatnak.
A változatosságot a témák sokszínűsége mellett a felhasznált eszközökkel tudjuk biztosítani. Sokszor egy drótdarab, ami kissé kiemeli a térből a szereplőt, egy hajtás a papíron, ami megosztja a teret, vagy egy különleges papír is elindíthat új megoldásokat. És a sokféle rajzeszköz, ami a tapasztalatszerzés gazdag tárháza!
Mivel készítettünk emberformát óvodánkban ebben az évben?
Például
- olajpasztell krétával,
- akvarell és porpasztell ceruzával,
- tintába mártott bottal,
- vízfestékkel és ecsetkész festékkel papírra,
- akrilfestékkel falapra,
- selyemfestékkel bélésanyagra,
- textilfestékkel vászonra.
Emellett ember lett a gyertyacseppből és a betűformából, a papírfűzött foltból.
Ötlet, kreativitás, játék, ábrázolás. És megszületik a csoda: a virágszoknyás, mosolygó, palotája előtt álló királylány!
írta: Csapucha Klára
Forrás: ovonok.hu