"Olvass Velem!" – 2. rész

"Olvass Velem!" – 2. rész

A Móra Kiadó cikksorozata

Olvass Velem! – 1.rész itt érhető el

szerző: Békési Zsuzsa

olvasogyerek_moraillusztrGyakorlati tanácsok szülőknek

–        Olvass a gyermekednek! Ez az a tanács, amit nem tudunk elégszer leírni és eléggé hangsúlyozni. Egy nap 24 órából áll, ami időnként nagyon kevésnek tűnik, ám naponta 15-20 percnyi közös olvasás nem vesz el olyan sokat belőle, mint amennyit adhat – mindkettőtöknek. Ez egy szép és örömteli közös időtöltés lehet, hogy talán az egyetlen ilyen, ami belefér a napba, és amikor pár percre Te is kizárhatod a gondokat, problémákat… Egyik  kicsi gyerek sem felelős a mi időhiánnyal átmosott életformánkért. Egy életre szóló ajándékot adhatsz neki ezzel a szokással.

–        Ha nem szeretsz, vagy nincs időd olvasni, kezdd el magazinokkal, rövid újságcikkekkel! Fontos, hogy a gyermeked lássa, Te is olvasol, a magad örömére – akkor is, ha eleinte naponta csupán 2 percig teszed ezt.

–        Beszélj hozzá! A gyerekek körüli beszéd, a nyelv gazdagsága és változatossága, legfőképpen a közvetlenül hozzá való beszélés hatalmas mértékben befolyásolja a későbbi képességeit. Ne aggódj amiatt, hogy nem ért még mindent! Az egyetlen módja, hogy majdan megértse a dolgokat az az, hogy segítünk neki megérteni. Egyedül nem fog menni neki, csak jóval később és csak akkor, ha az önálló tanulás biztos alapokra épül. Ezeket az alapokat közösen kell megépítenetek.

Tudományos háttér

Sok szülő nem tudja pontosan, hogyan válnak olvasóvá a gyermekek. A legtöbb felnőtt nem emlékszik arra, hogy ő hogyan tanult meg írni és olvasni, arra pedig még annyira sem, hogy mi tette ezt a fejlődési folyamatot fontossá és érdekessé. A felnőttek gyakran gondolják úgy, hogy az olvasástanulás kisiskolás-korban veszi kezdetét, a tanító néni dolga, hogy írni-olvasni tanítsa a gyermekeket. Azt feltételezik sokan, hogy a betűk megismerése és azok szavak szintjén történő felhasználása  a kulcs az olvasástanulásnál. Nem tudják, hogy az olvasás és írás komplex kognitív és érzelmi képességeket igényel, amelyek milliónyi tapasztalaton alapulnak és integrálják a gondolkodás, az érzések és a kommunikáció különböző szintjeit.

Sokak számára meglepő a tény, hogy az út az olvasás ismerete és szeretete felé csecsemőkorban kezdődik. Mégis ez az igazság. Az elmúlt 20 évben nagyon sokat tudtunk meg arról, hogyan fejlődnek és hogyan tanulnak a gyerekek. Az összes kutatási eredmény nagyon erős kapcsolatot mutat a korai tanulási élmények és a későbbi tanulási képességek között. A gyermekek tanulásra készen jönnek a világra, és egyiküket sem kell erőltetni, hogy tanuljon, hiszen a fejlődésüknek ez a feltétele és velük született az igény az új dolgok megismerésére. Néhány év leforgása alatt a kisgyermekek megtanulnak szeretni és megtanulják milyen, ha szeretik őket, megtanulják kategorizálni és használni a különböző tárgyakat, megtanulnak eligazodni és mozogni a térben, hihetetlen gyorsasággal tanulják meg anyanyelvüket és még milliónyi más dolgot ami a világban való eligazodást segíti elő.

Ám egyik gyermek sem egyedül teszi mindezt. Családtagok és más segítők állnak mellettük és támogatják, bátorítják őket, lehetőséget teremtenek számukra a tanuláshoz, és osztoznak a felfedezés és a fejlődés örömeiben. A beszéd ismerete és fontos szociális képességek az olvasás és írás gyökerei. Az olvasási sikerek egyik legfontosabb összetevője a szeretetteljes kapcsolat a szülőkkel és gondozókkal. Olyan kapcsolat ez,  ami segíti a gyermek tanulási folyamatait, elősegíti és bátorítja a kommunikáció gyakorását, és engedi, hogy a gyermek biztonságos, érdekes, és izgalmas helynek találja a világot, amelynek ő maga is fontos és szerethető része.

Egy másik nagyon fontos összetevő a megfelelő nyelvi gazdagság. Az írás és olvasás könnyű elsajátításához szükséges egyfajta formális nyelvi ismeret, megfelelő szókincs, a valóság történéseinek szóbeli kifejezésének képessége, komplex mondatszerkezetek megértése és használata, és ez csak néhány előfeltétel. Tehát az írás és olvasás elsajátításához a gyermeknek gazdag tapasztalatokra van szüksége a beszélt és az írott nyelvvel kapcsolatban egyaránt. Mivel az olvasástanulás nem olyan természetesen végbemenő folyamat, mint amilyen a beszélt nyelv tanulása általában, nem elég csupán a gazdag nyelvi környezet és a szeretetteljes kapcsolatok megléte, habár ezek fontos előfeltételei; itt szisztematikus tanításra és tanulásra is szükség van. Célzott tevékenységek fognak olvasó gyermeket nevelni, és néhányaknál ez egy egyszerű és könnyű folyamat, másoknál hosszabb ideig tart, ám mindegyiküknek szüksége van valamilyen tudatos tanításra.

Mindannyian sokkal többet teszünk betűk és szavak felismerésénél, amikor olvasunk. Megfigyelések szerint már meglepően fiatal gyermekek is tudják: nem elég az, ha el tudja olvasni a szöveget. Képesnek kell lenniük felvenni a történet fonalát és követni azt, ismeretlen szavak jelentésére következtetni a kontextus alapján, információkat feldolgozni és elraktározni, „beleélni” magukat a történésekbe ami sokszor erős érzelmi reakciókkal jár együtt, olyanokkal mint az izgalom, a lelkesedés, az empátia, a félelem vagy a meglepetés. Az olvasás sokkal több, mint szimbólumok ismerete és értelmezése és a szöveg megértése. Szükségszerűen össze kell kapcsolni a hallottakat vagy olvasottakat a meglévő tudással és korábbi tapasztalatokkal, megérteni a szöveg mögötti jelentést, koncepciókat és összefüggéseket, fel kell tudni ismerni mintázatokat. Mindez feltétele és egyben katalizátora a folyamatos tanulásnak.

A szenzitív periódus, ami az olvasástanulásra legfogékonyabb időszak, relatíve rövid. Habár bármikor megtanulhat valaki írni és olvasni, a statisztikák szerint ha egy gyermek nem ír és olvas problémák nélkül harmadik osztályos korára, nagy eséllyel iskolai nehézségekkel küzd majd és kibukik az iskolarendszerből a középiskola befejezése előtt. Ebből is láthatjuk, miért fontos idejekorán foglalkozni ezzel a kérdéssel. Az olvasás az egyik legfontosabb összetevője a folyamatos és fenntartható sikereknek a tanulásban.

kép: hu.westbook.rs

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.