8 ok, amiért nem szabad kihagynod az esti mesét!
Miért kihagyhatatlan az esti mese gyerekkorban? Tudja-e a látott mese, a könyvből olvasott mesehallgatást helyettesíteni? Hogyan fejleszti az esti mese a gyerekeket?
Az izgalmas mesecsatornák, internet, okostelefonok világában adja magát a kényelmes helyzet, hogy a bölcsiből, oviból, suliból holtfáradtan hazaesve a lestrapált szülő pillanatnyi nyugalmat keresve bekapcsol egy mesefilmet. A nagy rohanásban éppen csak a lényeg marad el, hogy a gyerekkel minőségi időt töltsünk.
A nyugodt, összebújós esti mesélést semmi nem pótolhatja, mert óriási szerepe van a felolvasott vagy elmondott mesének gyerekkorban! Pedagógusok, pszichológusok, írók véleményét idézte a Babanet az esti mesehallgatás kapcsán.
- Hanula Erika pedagógus, író, blogger:
„Az esti mese a legalapabb alap. Aki elég mesét hallgat gyerekkorában, annak a képzelőereje megerősödik, a személyisége egészséges irányba fejlődik, az a feszültségeit a mese erejével tudja oldani, és a későbbiek folyamán könnyebben fog tudni tanulni”.
- Ranschburg Jenő gyermekpszichológus
„A jó tündérmese nemcsak a három-hétéves gyermek gondolkodásmódját tükrözi, de tartalmazza azokat a konfliktusokat is, amelyekkel ez a korosztály szinte törvényszerűen küszködik. A mese hőse – akár királyi családban nevelkedik, akár szegényember kunyhójában -, nem lehet más, csak a „legkisebb” gyermek, hiszen aki a mesét hallgatja, szintén a legkisebb a családban.A gyermek – azonosulva a kiszolgáltatott mesefigurákkal – a saját helyzetét, a saját sorsát éli át, és a mesehős diadalával átéli azt a felszabadító, nagyszerű élményt is, amit Arisztotelész óta katarzisnak nevezünk.”
- Dr. Donauer Nándor klinikai szakpszichológus, neuropszichológus:
„Ma már egyértelmű, hogy az élő mese hallgatása semmi máshoz nem hasonlítható mértékben fejleszti a később az olvasáshoz és tanuláshoz szükséges képességeket: a verbális kódolást, a figyelem fókuszálását vagy a „belső”, mentális kép létrehozásának a képességét.”„Az ölbe vont gyerek szinte észrevétlenül tanulja meg a fókuszált figyelmet mesehallgatás közben. Lebecsüljük a jelentőségét, pedig az élő szöveg megértése kulcsfontosságú lesz az iskolában. Óriási tévedés, hogy a mesefilm be tudja tölteni ugyanezt a szerepet, ugyanis teljesen máshogyan dolgozza fel az agy a látott és a hallott élményeket.”
- Rudolf Steiner, a Waldorf pedagógia alapítója:
„Találjatok ki ti magatok meséket! Nem baj, ha rosszabbak, gyengébbek, ha szerényebb a szókincsük. A gyerekek a ti segítségetekkel végzik el a belső munkát, miközben élvezik a ti kreativitásotokat is – számukra ez rendkívül vonzó, és leköti őket.”
A cikk folytatása további idézetekkel és érvekkel a Babanet oldalán olvasható.