Fejlesztő játékok a klasszikustól a drámásig

Fejlesztő játékok a klasszikustól a drámásig

Szinte lehetetlen megmondani, hányféle játék van a világon – és ezek közül hányféle, hogyan és mikor jelenik meg az iskolában. A TanTrend három különböző „játékiskolát” mutatott be (példákkal), amelyek más-más megközelítésben használják az egyes játéktípusokat – akár az iskola falai között is.

Hagyományos játék

Az egyik legrégebbi, világszerte elterjedt játéktípus a körjáték. (Annál is inkább, mivel egyes elméletek szerint eredete a mágikus körre, mások szerint az ösztönös, védelemkereső összekapaszkodásra vezethető vissza.) A nyolcvanas évek iskoláiban, az óraközi szünetekben még dívott néhány körjátéktípus (természetesen a lányok körében). Célja elsősorban az óra „fáradalmainak” kipihenése, a közös mozgás és lazítás volt.

Ennek „klasszikus” formája a Körben áll egy kislányka kezdetű dal és a hozzá tartozó játék volt, melynek során a játszók kört alakítottak és kézfogással körbejárva énekelték a következőket:

Körben áll egy kislányka,
Lássuk ki lesz a párja,
Kit szeret a legjobban,
Lássuk kivel fordul oly gyorsan.

Ezt követően a kör közepén álló párt választott magának, „táncba vitte”. Többnyire páros forgót járt vele, azaz mosókáztak (pórumoztak, túróztak, kerembózsáltak), vagyis keresztezve kezet fogtak és lábukat összevetve, felső testüket hátradöntve forogtak a dal ütemére. Eközben a többiek a következőket énekelték:

Ezt szereti legjobban
Ezzel fordul oly gyorsan
Vége, vége, vége
Mindennek vége a jókedvünknek.

Ezt követően a kiválasztott állt a kör közepére és a játék folytatódott tovább. Olykor az is előfordult, hogy a játszók egyéb, énekkönyvben látott dalokkal kísérleteztek (függetlenül attól, hogy ezek tartalmában nem volt szó párválasztásról és a néphagyomány szerint nem is tartozott hozzájuk játék). Ilyen módon bővült a játékrepertoár a Kis kutya nagy kutya nem ugat hiába vagy az A szennai lipisen-laposon kezdetű dalokkal.

Ugyancsak a nyolcvanas évekig „kitartott” a várkörjárás népszerűsége is. Elsősorban A gazda rétre megy… című dalnak köszönhetően. Ennek során a játszók kijelölnek egy „gazdát“, majd az ő kivételével kézfogással kört alkotnak, körbe járva énekelnek (eközben a gazda a körön kívül a többiekkel ellentétes irányban haladt körbe):

A gazda rétre megy,
A gazda rétre megy,
A gazda ki a rétre megy,
Ki a, ki a rétre megy.

A pocik vele megy,
A pocik vele megy,
A pocik ki a rétre megy,
Ki a, ki a rétre megy.

Az eredeti variáció szerint a gazda „előénekli” a második szakasz első sorát, amit a többiek ismételnek. A későbbiekben már a „gazda” fantáziáján múlt, ki megy még vele: bármilyen más állat- vagy növénynevet, netán tárgyat vagy személyt is említhetett. Amikor az ének tetszés szerint behelyettesíthető részéhez ér az ének, kiválik a körből az, aki mellett a gazda éppen elhaladt és megérintett, és kézfogással csatlakozik a gazdához, illetve a gazda mögött felsorakozott játékosokhoz. Aki utolsónak marad a körből, a játék ismétlésekor „gazdává válik.”

Drámás

Az 1970-es évektől Magyarországon is elterjedt drámapedagógia jelentős újítása volt, hogy a különböző – elsősorban dramatikus – játékoknak helyük, szerepük lehet az iskolában is. Annál is inkább, mivel a dramatikus eljárások alapvető nevelési célja az egész személyiség egészének harmonikus és differenciált fejlesztése.

A hazai drámapedagógia egyik legismertebb képviselője, Gabnai Katalin a következőképpen írt a drámapedagógia szerepéről:

„A drámajáték gazdagítja az oktatómunkát, a szabadidő eltöltését, viselkedési bátorságot, biztonságot nyújt a társadalmi élet sok területén (pályaválasztás, ügyintézés, családi, iskolai gondok stb.) a résztevők korának megfelelő fokon és formában, könnyed és természetes kapcsolatot teremt a nemek között, (…) valamelyes mértékben ellensúlyozza azt a passzivitást, amit a tömegkommunikációs eszközök akaratlanul is elősegítenek.”

A drámapedagógia ennek megfelelően számos játéktípust ismer az érzékszerveket finomító játékoktól az improvizációra épülőkig.

A cikk folytatásában a TanTrenden az egyik legnépszerűbb, koncentrációt fejlesztő játékot, valamint a “kooperatív” játéktípust mutatják be.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.