Kódolás kicsiknek? Így könnyebb!
Az ovisok már a digitális világba születnek bele, ezért nekik különösen fontos, hogy megismerjék a kódolás rejtelmeit – legalább annyira, mint a számok és a betűk világával. Az óvodáskori kódolást elősegítő feladatok olyan alapokat adhatnak a gyerekeknek, melyek szükségesek, hogy elkezdjenek olyan logikával gondolkozni, mint egy programozó.
BÁRKI (tényleg bárki) meg tud tanulni kódolni. A kódolás nem más, mint hogy olyan utasításokat adunk a számítógépnek, olyan nyelven, melyet az megért és egy adott eredményt hoz létre. Sokan azt gondoljuk, hogy felnőtteknek való, de ez nem így van.
2019. október 5-én kezdetét vette a Kódolás Hete. Ebből az alkalomból szeretnénk gyakorlatias tippeket adni, hogyan lehet a kódolást korcsoporttól függetlenül bevezetni a foglalkozások menetébe.
A Teach your kids code alapján a moderniskola.hu összegyűjtött 7 szórakoztató feladatot, melyekkel a kódolás egyszerűen bevezethetjük már óvodás korban is – ezekből mi most 3-at mutatunk nektek.
1. Menjünk kincskeresésre!
A kincskeresés számos olyan készséget fejleszt, melyet a programozók is használnak kódoláskor. A kincskereséshez használt utasítások és iránymutatások követése az algoritmusok alapjait tanítja meg a kicsiknek. Nem szükséges semmi különösebb előkészület a feladathoz. Helyezzük el a „kincseket” a szobában, és rajzoljunk egy térképet utasításokkal Például: 2 nagy lépés előre, 3 nagy lépés oldalra, mássz be az asztal alá, stb.
Ha hibáznak, vissza kell menniük és újra kell kezdeni – azaz debugolják a kódot (hibát keresnek).
2. Jussunk ki egy labirintusból!
Ez a gyakorlat a kicsik kitartását, stressztűrő képességüket fejleszti. Ha rossz irányba mennek, vissza kell menniük addig, amíg nem találnak egy működőképes útvonalat. Ha nehezíteni szeretnénk, kössük be az útkereső szemét! Így az egyikük a „számítógép”, aki követi a „programozó” utasításait. A programozó adja meg az irányokat (algoritmusok), hogy a számítógép kijusson a labirintusból.
3. Meséljünk el egy történetet!
A történetmesélés nagyszerűen fejleszti az ovisok kódolással kapcsolatos készségeit. Ha a történetet darabokra szedjük képekre, összekeverjük, a kicsiknek kell egy egésszé összeállítani. Így meg kell találniuk a képek közti logikát, melyik az első kép, hogy követik egymást logikus sorrendben, és el kell tudniuk mondani a történetet az elejétől a végéig. Ez nem más, mint a sorrendiség ismeretének elsajátítása.
A többi, inspiráló ötletért keresd fel a moderniskola.hu oldalát!