Külföldi vagy itthoni továbbtanulás? – már a középiskolai évek alatt készülni kell, ha egy holland, osztrák vagy egy angol egyetemen szeretne továbbtanulni a diák
Minden szülőben és diákban is felmerül a gondolat – „Milyen jó lenne megpróbálni egy pár évet egy külföldi egyetemen tanulni…!” – a nyelvi kompetenciákon túl, a szociális nyitottság, a soft skillek más típusú fejlődése, fejlesztése, az innovatív egyetemi környezet, a versenyképes tudás és nem mellesleg a nemzetközi network kialakítása is az érvek mellett szerepelhet. De vajon mikor kell elkezdeni a felkészülést, milyen szempontokat kell figyelembe venni? Milyen anyagi vonzattal és egyéb kihívásokkal jár egy-egy külföldi egyetem megcélzása? Közel 16 ezer jelen pillanatban is külföldön tanuló magyar diák körében miért olyan népszerű Ausztria és miért előzhette meg a toplistán Hollandia Angliát a választott intézmények listájában? A több, mint 10 éve Magyarországon a külföldi tanulást előkészítő, képesség- és készségfejlesztéssel foglalkozó oktatóközpont, a professzionális Engame Akadémia aktuális helyzetjelentése a fenti kérdések kapcsán a következőkben olvasható.
Miközben az egyes nyugat európai országok kormányai továbbra is azt próbálják kitalálni, jó-e nekik a brexit következtében beözönlő diáksereg, a magyar diákok még mindig növekvő számban veszik az irányt nyugatnak, és még a lakhatási válság sem akadályozza meg őket abban, hogy a poszt brexit éra felsőoktatási üdvöskéjében, Hollandiában folytassák tanulmányaikat.
Az utóbbi két évben csökkenő ütemben de továbbra is folyamatosan, évi pár száz fővel nő a külföldön tanuló magyar diákok száma, a 2022/2023-as tanévben több, mint 16 ezer magyar diák tanult külföldi egyetemeken. Bár ez az összes felsőoktatásban tanuló magyar diáknak mindössze 7%-a, a legjobb középiskolákból továbbra sem ritka, hogy a végzős tanulók több, mint ötöde külföldi egyetemen folytatja tanulmányait. “A növekedés csökkenő ütemében vélhetően nagy szerepet játszik a hazai gazdasági helyzet, és a ezáltal a családok csökkenő rendelkezésre álló jövedelme is. Az Engame Akadémia diákjainál is többször fordul elő az elmúlt időszakban, hogy a korábbi tervekhez képest mégsem tudja a család megfinanszírozni a külföldi tanulmányokat.” – tette hozzá Nádas Rita, az Engame Akadémia oktatási vezetője.
A magyar diákok körében továbbra is változatlan az öt legnépszerűbb célország listája, a sorrend azonban nem a régi:
- Az első és második helyen továbbra is Ausztria (3633 diák) és Németország (2908 diák) szerepelnek, melyek az ingyenes képzések, a közelség és a – főleg Németországban – színvonalas egyetemek miatt töretlen népszerűségnek örvendenek a magyar diákok körében.
- Várható volt, hogy a harmadik helyet előbb-utóbb átveszi Hollandia az Egyesült Királyságtól, ez a 2022/2023-as tanévben meg is történt. Az előző tanévhez képest 23%-kal, 2433 főre nőtt a Hollandiában tanuló magyar diákok száma, ez az érték majdnem háromszorosa az öt évvel ezelőtti 853-nak. A megfizethető (évi 2314 euró) tandíj, a magas színvonalú oktatás (10 egyetem a világ legjobb 200 egyeteméből, pl.: Delft University of Technology vagy a University of Amsterdam) és a nagy számú angol nyelvű képzésválaszték tette a Brexit után nem csak a magyar, hanem az EU-s diákok kedvencévé. A nagy dömping következtében kialakuló lakhatási válságot új kollégiumok építésével próbálják kezelni, de a közelmúltban komolyan felmerült az angol nyelvű képzések számának korlátozása is. A korlátozást támogató kormány azonban júliusban megbukott, így az új kormány novemberi megalakulásáig legalább várni kell, hogy megtudjuk milyen irányban folytatódik a gondolkodás a témában, egy esetleges szigorítás pedig még később tud csak életbe lépni. A Hollandiába vágyó diákok így legalább egy kis időre fellélegezhetnek.
- A negyedik helyre visszacsúszott Egyesült Királyságban sok változás nincs, az ország felsőoktatása továbbra is a világ egyik legerősebbike (27 egyetem a top 200-ban) a Brexit óta megváltozott finanszírozási feltételek miatt mégis meredeken csökken a szigetországba jelentkező európai és egyben magyar diákok száma. Mivel alig jelentkeznek új diákok, éves szinten húsz százalék feletti mértékben csökken az ott tanuló magyarok száma. Amíg a feltételek nem javulnak, azon belül is amíg nem lesz újra elérhető a kedvezményes diákhitel, nem várható változás.
- Az ötödik helyre befutó Dániát illetően ugyan korábban okozott némi bizonytalanságot a kormány 2021-es döntése, miszerint csökkentik az angol nyelvű képzések számát, ám ezt a szigorítást most nemcsak visszavonták, de még nyitni is szeretnének, még több nemzetközi diákot fogadnának az oktatásban. Bár ezek új fejlemények, még nem látszanak a 2022/2023-as adatokon, vélhetően a következő évektől újra növekedésnek indul a skandináv országban tanuló magyar diákok száma.
A külföldi továbbtanulás korábban is komoly és hosszú felkészülést igényelt, ám az elmúlt évek tapasztalata alapján ez csak fokozódott. A nemzetközi felsőoktatási paletta továbbra is, sőt egyre inkább mozgásban van. Érdemes több opcióban gondolkodni, a változásokat szinte napi szinten követni kell, hiszen nemcsak a gazdasági helyzet változik, de mint látható, a nemzetek kormányai is komoly hatást gyakorolnak az elérhető képzések számát, tanítási nyelvét illetően – és akár egy-két év alatt is óriási változások történhetnek. “Ezekre a változásokra nekünk is reagálni kell, ezért az Engame Akadémia is bővítette a támogatott országok számát és immár 17 ország felsőoktatásában tudunk diákjaink teljes körű segítségére lenni.” – egészítette ki Nádas Rita.
Az Engame Akadémia saját diákjai és szüleik körében végzett, 2023 szeptemberi, nem reprezentatív online kutatására érkezett visszajelzések alapján a nagyon alapos felkészülés mellett az előzetes személyes benyomás megszerzésének fontosságát emelték ki a válaszadók, valamint azt, hogy a végső döntésben ne az ország, hanem a konkrét szak legyen a perdöntő.
Az Engame Akadémia 2022/23-as tanévben végzős hallgatói átlagosan fejenként három sikeres felvételi ajánlat közül választhattak, az összes beadott jelentkezésük 79%-a volt eredményes. “A diákjaink által választott országok és egyetemek továbbra igen színes képet mutatnak. Az Egyesült Államoktól kezdve (pl. Brown University), az Egyesült Királyságon át (pl. Oxford és Cambridge), Olaszországon (pl. Bocconi vagy University of Bologna) és Írországon át (pl. Trinity College Dublin) egészen Belgiumig (pl. KU Leuven) és Svájcig (pl. ETH Zürich) mindenfelé mennek. Minden évben vannak ritkábban választott célegyetemek is, mint például idén az International University of Monaco, vagy a University of Belgrade. A legnépszerűbb ország, Hollandia szinte minden top 200-ban lévő egyeteme képviselteti magát a diákjaink körében, mint például a Delft University of Technology, vagy a University of Amsterdam.” – meséli Nádas Rita.
Az Engame Akadémiáról:
Négyéves alternatív oktatási programjával és rövid képzéseivel 2010 óta nyújt iskola melletti kiegészítő képzést 14-19 éves diákoknak elsődlegesen a továbbtanulás, valamint a külföldi felvételikre való felkészítés érdekében. Az elmúlt évek során több mint 2000 fiatalt segített hozzá céljai megvalósításához a való életben hasznos készségek és a nyelvtudás fejlesztésével, valamint a pályaorientációt és a továbbtanulási döntést segítő programokkal. Ők a világ top 200 egyetemén tanultak tovább, a legtöbben az Egyesült Királyságban és Hollandiában, de mennek az Egyesült Államokba, Írországba, Dániába, Németországba, vagy éppen Abu-Dzabi és Dél-Korea legnívósabb felsőoktatási intézményeibe is.
További információk: www.engame.hu
Külföldi továbbtanulási e-book: https://engame.hu/ekonyvek/