Adj neki történeteket!

Adj neki történeteket!

A legtöbb, amit a gyerekeknek adhatunk, hogy történetei legyenek: élmények, melyekből felépülhet a személyisége, melyekre emlékezhet, és melyek által meghatározhatja, „elmesélheti” saját magát. Ha épp nem szereplői vagyunk, akkor hallgatjuk a sztorikat: mindenki szereti a meséket, és ezért rajong a legtöbb gyerek a történelemért is. Ezért ha jól tálaljuk, gyermekünk a történelem eseményeitől a saját történetéig juthat, mert tanulhat belőlük. Ráadásul önmaga élettörténetét sosem érzi majd jelentéktelennek, hiszen tudja, hogy ő is otthon van a világban.

Ha az ember tudatosítja, hogy az élete történetek láncolata, könnyebb lesz elfogadnia a változásokat is, és megfelelő önbecsüléssel azt is elkerülheti, hogy teljes mértékben kicsússzon a kezéből az irányítás, és „mellékszereplővé” váljon a saját életében. De hogyan érjük el, hogy a gyermekünk történetekben gondolkodjon, és megőrizze természetes érdeklődését a dolgok háttere, története, működése és múltja iránt?

  1. Adjunk lehetőséget saját történet megélésére! Töltsünk együtt minél több időt és szerezzünk minél több közös élményt, majd valamilyen formában dolgozzuk fel azokat. Legyen akár rajzolás, beszélgetés, közös naplóírás, fotók rendezgetése, közös telefonálás és élménybeszámoló a nagyszülőknek, valamilyen módon megmutathatjuk gyermekünknek, hogy helyezze kontextusba azt, ami vele történt, és hogyan rendezheti történetté az emlékeit, élményeit.
  2. Meséljünk, amennyit csak tudunk! Életkornak megfelelően lehet ez akár esti mese, a napunk összegzése a családi vacsoránál, közös családfa-készítés vagy akár viccmesélés, lényeg az, hogy osszuk meg gyerekünkkel a saját történeteinket! Ezzel közelebb is kerülünk egymáshoz érzelmileg, másrészt ő is könnyebben megnyílik majd felénk.
  3. Fedezzük fel közösen a hétköznapi dolgok történetét! Nem lehet mindenki történészprofesszor, sem régész vagy antropológus, de azért azt valljuk be, hogy az emberek többségét érdekli a dolgok eredete. Ha gyermekünk megkérdezi például, hogy került a helyére a Lánchíd, mióta fociznak az emberek, és járt-e már valaki a Holdon, akár saját meglévő tudásunk alapján is válaszolhatunk, ha viszont mélyebb az érdeklődés, akkor irány a segédeszközök! Elvégre mire való a történelemtankönyv, a lexikon, a múzeum és az internet?
  4. Miután a megszerzett információt történetbe helyeztük, kössük össze valamilyen élménnyel, szórakozással! Ez márpedig a legfontosabb – éppen azért, mert bizonyított, hogy akkor rögzülnek a legstabilabban az új ismeretek, ha valamilyen élménnyel támogatjuk meg azokat. Egyértelmű, hogy az élményszerűen átélt történeteket újra és újra elmeséljük! Nyilván nem tudjuk a gyakorlatban illusztrálni, milyen is volt mondjuk a holdraszállás, de épp ebben sietnek segítségünkre a szórakoztató történelmi témájú filmek, videók, műsorok.

A Da Vinci Kids applikációban az Elképesztő történelem kategórián belül rengeteg érdekfeszítő kisfilm található, melyek az emberiség életének legizgalmasabb történeteit mutatják be röviden, érthetően és szórakoztatóan a gyerekeknek. Ezek a videók tökéletesen beilleszthetők az iskolai történelemórák menetébe, de otthoni családi filmezésre is kiválóan alkalmasak – épp az élményszerűségük miatt. Tudtátok-e például, hogy amennyi téglát felhasználtak a kínai nagy fal építéséhez, annyiból meg lehetne építeni egy 5 méter magas, 1 méter széles falat, ami végigfut az egész bolygón? Vagy, hogy az első hajóábrázolások több mint hatezer évesek? A Hahó, világ című műsor epizódjai az emberiség történelmének kulcsmozzanatait járják körül, megtudhatjuk, hogy hódította meg az ember a holdat, hogyan épült a kínai nagy fal, vagy épp honnan ered az olimpiai játékok hagyománya. A népszerű Egyszer volt, hol nem volt… sorozat Felfedezők című epizódjaiban a kiemelkedő történelmi személyiségek sorsfordító útjairól tudhatunk meg többet (Nagy Sándor, Vörös Erik, Marco Polo, stb.), Az ötlet című epizódok pedig a hétköznapi tárgyaink eredetéről mesélnek, úgymint Gutenberg és a könyvnyomtatás, Ford és az autó, vagy Stephenson és a gőzmozdony.

A Da Vinci Kids applikáció ingyenesen letölthető a Google Play Áruházból, valamint az AppStore-ból.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12