NETimpressziók – Biztonságos Internet Program és Rögtönzött Szülői Értekezlet Kiskunhalason, avagy az online élet zűrzavarai

NETimpressziók – Biztonságos Internet Program és Rögtönzött Szülői Értekezlet Kiskunhalason, avagy az online élet zűrzavarai

„Kockul a gyerek…”- ez mára már elfogadott tevékenység, de hogy ennek mennyi veszélye van mentálisan és akár az idegrendszer érése szempontjából abba sokszor nem akarunk vagy tudunk belegondolni. Más generációk Ők, másként működik az agyuk, de a tanárok is hibásak lehetnek abban, hogy többen nem ismerik és/vagy nem  jól használják a netet, hisz a „google a barátunk” is tud lenni, ha közös órai munka keretében megtanítjuk azt,  hogy például a Pannónia Provinciákra is rá lehet keresni és utána beszélgetni róla…de kezelni kell az internetes zaklatásokat is, de hogyan?

A Telenor, a Momentán Társulat és a tanár blog szerkesztője Nádori Gergely összefogásából született, egy a középiskolásoknak szóló érzékenyítő-oktató program, mely keretében az online tér ciki és menő dolgairól, iratlan net-KRESZ szabályairól és a világhálón örökre nyomot hagyó „digitális lábnyomról” ,azaz a visszakereshető tartalmakról is szó esik. A Momentán Társulat életből vett imprói igen nagy népszerűségnek örvendenek – ahol megelevenednek a randizás, a barátságok, tanár-diák viszony finom rezdülései is. Így történt ez a napokban Kiskunhalason a Szilády Gimnáziumban is.

A digitális tanóra után került sor a Rögtönzött Szülői Értekezlet a Felelős Szülők Iskolája rendezésében, szervezésében, ahol ezekről már a gyerekek-szülő-tanár kombinójából álló nézőközönség előtt játszott a Momentán, Jocó bácsi (Balatoni József) az élmény alapú oktatás szóvivője ,Polus Enikő érzelem tanár és Balogh Lali, a kamasz. Zaklatásról, vállalható és kevésbé szimpi tanárkarakterekről és persze a suli összesről is játszottunk és kibeszéltük. A közönség rendezett és kérdezett, rendkívül nyitott volt.

 

Egy néző beszámolója az eseményről:

Digitális lábnyom

“Most akkor ez mi ez? Jelöljem be, lájkoljam? Az életem ott van a neten. Minden, de minden. Az is, milyen ételeket szeretek, az is hol voltam és kivel.  Mit jelöltem be, mi érdekel és hova megyek. Kivel vesztem össze, mi a véleményem, és ha ezt leírom, és ezt hány helyesírási hibával teszem. Ha anya felteszi a 10 hónapos pucér képemet, néhány év múlva az is ott marad, és ezen fognak röhögni a haverok. Én meg égek. Ráadásul jönnek ezek a hülyeségek, a reklámok, álcázott e-mailek, amire ha rákattintok a vinyónak annyi. És persze minden reklám olyan, ami engem érdekelhet. Nyerhetek ezt, játsszak amazt… Egyébként te láttál már olyat, aki nyert bármit is, amit lájkolással kellett játszani? Én még nem.”

Facebook

“Nem, nem olvastam el, hogy hány éves kortól lehet regisztrálni. Pedig el kellett volna. Talán…hm, 11 voltam? Ha jól tudom, 13 év alatt nem szabad. Azzal kellett kezdeni, hogy „Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, elmúltam 13 éves…” Asszem. De el sem olvastam, I agree és kész . Csak úgy mondom, hogy van olyan osztálytársam, aki a Facebookon most 20 éves. Frankón nincs több 12-nél.

És hogy őszinte legyek, az elején fogalmam sem volt arról, hogy ha hozzászólok valakihez, azt lehet privát chatben is, nem kell ott rögtön mindent kitálalni. Merthogy azt mindenki látja.”

Zárt és nyitott Facebook csoport, online zaklatás

Hogy vannak csoportok, azt már tudom.

Volt ez az „Utáljuk Katát” Facebook – csoport is, amit a Momentánosok eljátszottak. Nagy szám volt.  Tök jól megcsinálták, a mi osztályunkban is volt ilyen. Az előadás alatt majd megszakadtam, úgy röhögtem, de… Szegény Kata! Most úgy érzem, nem szeretnék beleolvadni, ha ilyen lenne a mi osztályunkban. Szeretnék kitűnni. Szeretném megmutatni, nem vagyok közömbös. És kilépni a csoportból. Merthogy a nyájjal együtt bégetni mégiscsak ciki.”

“Végigfutott az agyamon, hogy mit is jelent a humor. Mert Katát azért cikizték, bántották, mert szerintük ez vicces volt. Na, akkor most ezt tisztázzuk! A másikat kicikizni, nyilvánosan égetni NEM VICCCES!”

Jocó bá azt mondta, hogy ilyenkor beszélgetni kell. Mindenki, mindenkivel. Ha valaki haragszik a másikra, kicikizi, akkor valamilyen módon össze kell őket, kettőt ereszteni egy közös cél érdekében. Hogy egymásra legyenek utalva egy közös cél érdekében. Intő? Kit érdekel? Telik a tájékoztató, nagy kaland… Az biztos, hogy nem megoldás. De ha nem kattannak le a szerencsétlenről, akkor a rendőrséghez is lehet fordulni. Meg azt is mondta, hogy a srácok a FB-n bátrabban megkeresik őt, mint szemtől szembe. Nem árt, ha az ofő is tudja, mit jelent az FB, mert mi vagyunk a digitális nemzedék. Ő csak bevándorló, de attól még meg kellene tanulnia, mi is ez, és mire való. És akkor talán én is írnék neki, ha segítségre van szükségem, vagy valami olyan történt, amit tudnia kell. Mondjuk épp a face-en.

Uncsi a „bezzeg az én időmben!” szöveg.

Meg arról is beszélt, hogy még mindig vannak olyan tanárok, akik már az első csínytevésnél lepacsiznak, hogy megbuktatnak valakit, csak azért mert elkövetett valamilyen csínyt az iskolában. És hogy ezt ő elítéli. Na jó, én sem örülnék, ha reggel fogkrémmel kennék össze a kezem vagy hasonló, de ezért megvágni valakit? És itt megint csak óriásiak voltak a Momentánosok, mert eljátszottak négy tipikus tanárt. A szigorút, az idegbeteget, a lazát, a kreatívat. Na, szerencse, hogy nálunk kreatív és laza van csak. Mint Jocó bá. Tök jó fej lehet.

Egyébként beleszóltunk az előadásba. Beszélgettünk, hozzászóltunk. Mi alakítottuk a szituációkat, helyzetet, de mégis olyan volt, mintha ez tényleg szülői lett volna. Csak ott ugye szülők vannak, itt viszont gyerekek is részt vettek.

Pszichológia

Enikő néni  elmagyarázta, hogy a képek milyen hatással vannak ránk, gyerekekre. Meg hogy erre mi sokkal érzékenyebbek vagyunk. És hogy mennyire hatással van ránk a nagy többség hülyesége. Tömegpszichózist is emlegetett valaki… igen, ez a nyáj effektus.

Lali

Meg volt ott egy srác, egykorú lehetett velem.  Verselt, de tök jól, ő Jocó bá osztályába jár.

Szerencsés.”

A következő Rögtönzött Szülői Értekezletre november 4-én kerül sor, információk itt olvashatóak az eseményről.

Szerző: Tihanyi Rita- Tibenszky Moni Lisa

 

  • pedagógus, tanulásmódszertan oktató

Tihanyi Rita

Két felnőtt gyermek édesanyja vagyok, pedagógus, tanár, tanulástréner, gyermekagykontroll-oktató

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.