Tanulj szabadon, taníts szabadon…
A sikeres tanítási, tanulási folyamat egyik alappillére nem más, mint a szabadság. Ez a fogalom sokszor megfoghatatlan, mégis ha érezzük, akkor azonnal tudjuk, hogy igen, ez az. Hisz akkor minden sokkal egyszerűbb, sokkal könnyebb és gördülékenyebb. Sokszor nem is értékeljük igazán, milyen jó is szabadon lenni, egészen addig, amíg ezt esetleg valaki le nem korlátozza nekünk. Mert akkor viszont nagyon is megérezzük, a húsunkba vág, legyen ez a mozgás szabadsága, a tanulás feszessége és követelményei, vagy épp egy lelki törés, ami megakadályoz abban bennünket, hogy továbblépjünk. Igenis a lelki dolgok megakadályozhatják a kognitív továbblépést is, ezért ezzel is foglalkozni kell az iskolában és a családban is.
Hogyan lehet megvalósítani az iskolában a szabad tanítást? A képlet nem olyan nehéz: meg kell találnia a pedagógusnak azokat a módszereket, amelyben önazonos tud lenni, majd ebben kialakítani a saját technikáit. A lényeg az, hogy megkötések nélkül tudjon a pedagógus létezni a teremben. Persze, kellenek a keretek, de nem pontról pontra, percről percre megszabott keretek, hanem valami nagyon tág határokkal körbevett rendszer. Ezzel pedig bizalmat szavaz a rendszer a pedagógusnak abban, hogy mindig a legjobb tudása szerint, szakmailag felkészülten, a gyerekek érdekeit és fejlődését szem előtt tartva teszi a dolgát. Van még hova fejlődni ebben…
A szabad tanítás nélkülözhetetlen eleme a szabad tanulás biztosítása. Igen, nyugodtan lehet a gyerekek keretein is lazítani. Nem feltétlenül kell mindent előírni nekik, mindent készen adni a szájukba. Ha maguk keresik meg, fedezik fel az információkat, akkor sokkal hatékonyabban és könnyebben fognak tanulni, sikeresebbek lesznek ezen a téren. Én nagyon sokszor kérem a diákjaimat, hogy dolgozzanak csoportban, használják az okostelefonukat információgyűjtésre, és utána beszéljük meg, kérdezzenek. A kooperatív feladatok során szerzett ismeretek sokkal inkább életszerűvé válnak, jobban kontextusba illeszthetőek. Nem hiszek a 45 percig egyenes háttal, feszesen ülök a helyemen és jegyzetelek elvárásban, hisz én magam sem tudok 10 percél többet a fenekemen ülni, mozogjanak, játsszunk el egy háborús jelenetet, lehet barikádot építeni is a padokból. A tanulást, a befogadást megkönnyíti a mozgás, felfrissül az agy és jobban stimulálódik a jobb-bal agyfélteke, tehát könnyebben és vidámabban tanulunk.
A másik fontos eleme ennek pedig az, hogy a diákokat meghagyjuk gyereknek lenni, hagyjuk őket játszani. Hisz az állatvilágból kiindulva nincs jobb tanulási mód és stratégia, mint a játék. A tanórán pedig a mi feladatunk ezt biztosítani számukra. A kivitelezés nem könnyű, hisz sok plusz készülést igényel a pedagógus részéről, de higgyünk abban, hogy ezzel megkönnyítjük az ő dolgukat, hozzásegítjük őket a kibontakozásukhoz.
Természetesen otthon,a családban is kell egy kis kreativitás , jó trükk, ahhoz hogy a gyerkőcnek legyen kedve tanulni, ehhez íme néhány ízelítő tanács itt.
És hogyan lehet ezt kivitelezni és elérni? Tanulási tippekkel, attitűdökkel, szemléletformálással várom az érdeklődőket október 18-án a „Taníts szabadon, tanulj szabadon!” című előadásomon…
Szerző: Balatoni József, alias Jocó bácsi