Segítség szorzótábla-tanuláshoz
Az egész élet ritmusokból áll. Ezekben élünk, ezekhez alkalmazkodunk, a sokszor ismétlődő ritmusokat megtanuljuk, rögzítjük. Ezek szerint élünk. Ha mondókát mondunk egy kicsi gyereknek, mindig ritmizáljuk, mert az megnyugtató, sőt kacagtató. Ez a módszer beválhat a szorzótáblánál is. A Tanulás játék oldal cikke.
Ugye, aki ismeri a mondókát, az mutogatással, ritmusos mozgással kíséri azt. És még felnőtt korában is tudja. Sőt, előbb indul a kezünk, utána szólalunk meg. Pontosan úgy, mintha kisgyereknek mondanánk.
Az óvodás kisgyerek bármelyik szót eltapsolja, (szótagolja) mert, ez is olyan ritmus, amit az anyaméhből hozunk magunkkal.
Az iskolában sokkal könnyebb azokat a verseket megtanulni, aminek lüktetése van:
Bóbita, bóbita táncol,
tá ti-ti, tá ti-ti tá tá
Vagy később Petőfi Szeptember végén verse is ritmizálva vésődik be a tudatunkba. Érdekes, hogy az így bevésett tudás, a ritmussal elő is hívható.
A következő mondókát is szinte mindenki kívülről tudja, de most a számolás sorrendje segít előhívni a mondókát. Ezt hívjuk szaknyelven szerialitásnak.
A szorzótáblák bevésésével is ez a helyzet. Ha segítségül hívjuk testünk lüktetését vagy egyéb lüktetést, mozgást,akkor könnyebben jegyezzük meg, majd a mozgás segítségével a bevitt tudás is felidézhető.
Mindenki hallott már arról, hogy régen a számtan óra elején az osztály kórusban mondta, kissé elnyújtva, ma is felidézhető különös beszéddallam kíséretével a szorzótáblát. (Unalomig)
Egyszer öt az öt,
Kétszer öt az tíz,
stb.
Igen ma is emlékszünk, meg is mosolyogjuk, hogy ez már a régmúlt, sőt elavult módszer. Csakhogy mindenki tudta, és még ma is tudja a szorzótáblát. Sose panaszkodtak az anyukák, hogy ennek a gyereknek sajnos nem megy a szorzótábla.