Fejlesszük a gyermekünk koncentrációs képességét!
Sok gyermek nem tud koncentrálni, kellő mértékben figyelni. Enyhébb esetekben a képességeinél rosszabb jegyekben jelentkezik ennek hátránya. Rosszabb esetekben a tanulása annyira szétesik, hogy úgy érzi, hogy nem képes semmit megtanulni.
A koncentráció hiánya nagymértékben rombolni fogja a saját önbizalmát az elszenvedett kudarcok miatt. Ennek oldására keres megoldást a boldog-gyermek.hu írása.
Mi a figyelem?
Azon folyamatok összessége, amelyek révén a szervezet a környezetnek azokat a mozzanatait dolgozza fel, amelyek az éppen folyó viselkedés vagy egy új viselkedés megindítása szempontjából lényegesek.
Milyen egy jól koncentrált állapot?
Ezt Csíkszentmihályi Mihály pszichológus írta le a legjobban. Ezt az állapotot nevezte Flow (áramlás) állapotának. Mely a következő: olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas: sz ember úgy érzi, hogy megszűnnek a mindennapi problémák, a gondok háttérbe szorulnak, az időérzékelés is megváltozik.
Mi a jó ebben az állapotban?
Ekkor a tanulás egy olyan magas fokát éli meg a gyermeke, mely lehetővé teszi számára, hogy hatékony legyen, nincsenek az eltékozolt percek, órák, csak a tanulás élvezete létezik, semmi más!
Könnyű mondani, nehéz csinálni!
Igen. Életkori sajátossága a gyerekeknek, hogy a figyelmüket nem képesek hosszabb ideig koncentrált állapotban tartani. Egy felnőtt sem képes 40 percnél több koncentrált figyelemre. Egy alsó tagozatra járó gyermek esetén maximum 10-15 perc, egy felső tagozatos esetében 20-25 perc koncentrált figyelem várható el.
De minden gyermek szeret önfeledten játszani, amikor szintén megszűnik tér, és idő, ez például egy olyan állapot, amikor a gyermeke flow állapotba kerül. Ugyanez az állapot létrejöhet olyan helyzetekben is, ahol a gyermek érzelmileg pozitívan kötődik az általa végzett tevékenységhez.
Tehát irreális elvárás lenne, hogy a gyerek a nyelvtan szóelemzéseknél tudjon a legjobb koncentrált állapotba lépni, mert érzelmileg nem kötődik hozzá pozitívan.
Hogyan fejlesszük gyermekünk figyelmét, ha nehezen tud figyelni, koncentrálni?
- Addig ne kezdjünk bele vele való beszélgetésbe, míg ő nem fordít ránk teljes figyelmet. Amikor megszűnik a figyelme a beszélgetés során, csak azután folytassuk a beszélgetést, mikor ismét ránk figyel.
- Egyszerű rövid mondatokban kommunikáljunk.
- Ha figyelemzavaros, akár a legenyhébb formában is, ne betegségként, vagy megfordíthatatlan tényként kezeljük az ő állapotát.
- Tanulás előtt legyen rend az asztalán, és a környezete lehetőleg legyen minél nyugodtabb, hogy a feladatairól kevésbé tudjon elterelődni a figyelme.
- A tanulást nem kell egyben lehúzni. 15-20 perc tanulás, és 5 perc szünet, majd ismét tanulás üteme pontosan elegendő, és hatékonyabb.
- Tanítsa meg a gyermekét beleélni abba az állapotba, hogy milyen jó érzés, amikor tud valamit, és sikere van, mindenkinek van konkrét esete, amikor ez sikerült. Emlékezzen rá.
- Tanítsuk meg a gyermekünket rendszerezni a feladatait. A kialakult rendszerhez ragaszkodjunk, mert ez ad számára biztonságot.
- Ha elfelejt valamit, ne cipeljük utána az iskolába, az ő életéért neki kell felvállalni a felelősséget.
- Legyen egy ellenőrző listája, ha be kell pakolni, a tanszereit tantárgyanként rendezze külön mappába.
- És ami még ennél is hasznosabb, hogy a gyermekeink érzelmi állapotát hozzuk olyan helyzetbe, melynek segítségével a koncentrációja automatikusan javul. Mert csak olyan pozitív érzelmi állapotban lehetséges jól tanulni, figyelni, melyben a gyermek jó érzi magát.
Mikor mondhatjuk azt, hogy egy gyermek figyelmetlen? Mikor gyanakodjunk figyelemzavarra? Hogyan segíthetünk neki a fenti tanácsokon kívül? A teljes cikk a boldog-gyermek.hu oldalon olvasható.