TSMT-torna a leendő kisiskolásoknak

plüssmackó ül egy csúszda tetején

TSMT-torna a leendő kisiskolásoknak

Gondok vannak a gyermek egyensúlyérzékével? Ügyetlenebb az ovis társainál, de azt mondják, majd kinövi? Néhány célirányos TSMT-gyakorlatsor segíthet!

Nagycsoport elején minden óvodában elvégzik az iskolaérettség megállapításához szükséges vizsgálatokat. Sok esetben csak ilyenkor válik nyilvánvalóvá a szülő számára, hogy a gyermek sete-sutasága mögött olyan idegrendszeri probléma áll, ami az iskolában tanulási nehézségeket okozhat számára. A csalad.hu Szendrői Zsófia TSMT terapeutát arról kérdezte, hogyan segíthet a TSMT az ilyen helyzetekben.

– A TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) a szenzoros integrációs terápiák egyike, melynek feladatai, gyakorlatai az idegrendszert érlelik – kezdi Zsófia. – A TSMT a képességek aktuális szintjére épít, a hiányosságokat célirányosan pótolja. Fontos sajátossága a tervezettsége, ami azt jelenti, hogy az egyénre szabott mozgásos feladatai meghatározott rendszerben vannak felépítve a hatékonyság elérése érdekében. Ezeket a gyakorlatokat a szülők is el tudják végezni a gyermekeikkel, de létezik csoportos fejlesztés is.

Felmérés eredménye dönt a terápiáról, ezen feltérképezik a gyermek iskolai beváláshoz szükséges képességeit. A felmérés nagyon átfogó, több fontos területet ölel át, konkrétan tetőtől talpig megvizsgálják a gyermekeket.

Időben kifejezve egy 5-6 éves esetében ez másfél-két órát is jelenthet. Az eredmény egyértelműen megmutatja, hogy mely területen vagy területeken van elmaradás, ezeket célirányosan lehet fejleszteni.

Egyszerű gyakorlatok a nyári szünetre

– Amennyiben nagyon enyhe a lemaradás, akkor azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy a nyári szünetben sokat hintázzon, csúszdázzon a gyermek. Nagyon jók a kerti trambulinok, melyek kiváló fejlesztő hatásúak. Bukfencezzen sokat a kisgyermek! Számos sportág szintén remekül fejleszti az idegrendszert. Ilyen például az úszás, a lovaglás és a legtöbb önvédelmi sport is.

Ne legyintsünk az ügyetlenségre!

Óvodás és iskolás korban figyelmi, viselkedési, grafomotorikai, finommotorikai, egyensúlyi gondok utalhatnak arra, hogy a kisgyermek fejlesztésre, például TSMT-tornára szorul. Intő jel lehet, ha mozgása ügyetlenebb kortársaiénál:

  • óvodás testnevelés alkalmával a felfordított tornapadon nem mer átmenni, még segítséggel sem
  • mindennek nekimegy, vagy épp sokszor elesik
  • nem mer leugrani magasabb helyekről, mászókáról
  • későn vagy nehezen tanul meg biciklizni
  • ha 5 éves elmúlt, de nem tud, nem szeret rajzolni
  • a figyelme könnyen elterelhető: kérdezünk tőle valamit, de nem a kérdésre válaszol, hanem teljesen másról kezd el beszélni (itt akár hallásproblémára is lehet következtetni, de beszédértéssel kapcsolatos gond is állhat a háttérben).

A teljes cikk további témákkal (a felmérés részleteivel, további gyakorlatokkal, a “rosszaságra” való kitéréssel és a kiskori tünetekkel) a csalad.hu oldalon olvasható.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.