Milyen szerepet játszon a szülő és a pedagógus a gyermekek online médiahasználatában?

gyerek médiahasználat

Milyen szerepet játszon a szülő és a pedagógus a gyermekek online médiahasználatában?

A gyerekek hétköznapi életében legfontosabb szerepet játszó felnőtteknek, a szülőknek, pedagógusoknak segíteniük, támogatniuk kell őket abban, hogy a digitális technológia lehetőségeit biztonságosan használhassák, előnyeiből részesülhessenek, és kockázatai a lehető legkevésbé érintsék őket.

Fontos, hogy a felnőttek kiegyensúlyozott, semleges módon közelítsenek az online világhoz – amely önmagában nem jó és nem rossz – és a kockázatok mellett ismerjék fel az internethasználat számos előnyét is. Amikor az online jelenlét gyermekekre gyakorolt pozitív szerepéről beszélünk, általában a készségfejlesztést, illetve az oktatási célú tartalmakat emeljük ki, de fontosak a szociális előnyök is: a játék, és a személyes érdeklődés felismerése az online médiahasználat legfőbb motiválói.

 

Mit tehetnek tehát a felnőttek?

 

  • Ismerkedjenek meg a gyermekekre leselkedő online kockázatokkal és azzal, hogyan lehet ezeket csökkenteni. Fontos megismerni a kockázatokat, amelyeknek a gyermekek ki vannak téve online, és nem elfelejteni, hogy nem minden kockázat jelent valódi veszélyt, sérelmet. Az óvodás korosztály esetében az életkornak nem megfelelő tartalmak elkerülése, a képernyőidő szabályozása a túlhasználat elkerülése érdekében és a magánszféra védelme a legfontosabb területek.

 

  • Ismerjék meg azokat a felületeket, platformokat, tartalmakat, amelyeket a gyermekek használnak. Az óvodás korosztály esetében mindig a felnőtt irányítja a médiahasználatot (természetesen a gyermek megkérdezésével); önállóan legfeljebb egy biztonságos felületen navigálhatnak, de minden esetben felnőtt felügyelet mellett. A felületek, tartalmak megismerése segíthet abban, hogy megértsük a gyermek érdeklődését, ízlését, és annak megfelelő minőségi, színvonalas tartalmakat ajánljunk; ezenkívül mintát adunk a gyermeknek azzal, ahogyan a „képernyőzés” -ről beszélünk, illetve döntéseket hozunk – így ez később, az önálló médiahasználat idején is segíteni fog.

 

  • Ismerjék a megbízható, színvonalas, biztonságos és gyermekbarát platformokat, honlapokat, alkalmazásokat. Legyen kifejezetten a korosztály számára alkalmas, tartalmazzon szülőknek szóló tájékoztatót, és figyeljen a gyermekek biztonságára. A biztonságos platformválasztásról itt lehet részletesebben olvasni.

 

  • Beszélgessenek a gyermekekkel médiahasználati élményeiről, tapasztalatairól. Ennek a korosztálynak az esetében az élményfeldolgozás különféle eszközökkel (rajz, mese, szerepjáték) is elképzelhető, az odafigyelés, beszélgetés segíthet tudatosítani a médiahasználat számukra is releváns kockázatait (miért nem töltünk le olyan játékot, amelyikben sok a mikrotranzakció; mi a különbség a reklám és a rajzfilm között; miért Zuma a kedvenc kutyusod a Mancs Őrjáratból?) Ezzel a későbbi szabályokat is bevezethetjük, és biztosíthatjuk, hogy ha nagyobb lesz, a közösségi médiából származó élményeit (kedvenceit, esetleg idegenekkel való beszélgetéseket is) elmondja majd nekünk.

 

  • Alakítsanak ki egészséges média-étrendet, alkossanak szabályokat a médiahasználattal kapcsolatban. Ezek rugalmasan, a gyermek életkorával, érdeklődésével párhuzamosan változhatnak. Az óvodás korosztály számára szükséges az időbeli korlát meghatározása, a tartalmakat, alkalmazásokat is a szülő választja ki, a gyerekkel együtt.

 

  • Érjék el, hogy a gyermek kérjen segítséget, ha problémába ütközik, vagy nem megfelelő, esetleg ijesztő tartalomba botlik. Ilyenkor az odafigyelés, megbeszélés és a technikai segítség, problémamegoldás működik. Semmiképp se szidjuk, büntessük a gyermeket ilyen esetben, akkor sem, ha ő kattintott oda, ahová nem kellett volna, ne büntessük képernyő-megvonással. Így őrizhetjük meg a bizalmát.

 

Amennyiben szeretne többet tudni arról, mit tehet szülőként különböző életkorú gyerekek biztonságos online jelenlétéért, nézze meg a Gyerekkel a digitális világban című, ingyenes online képzést!

 

 

digitális kihívások és megoldások pedagógusoknak

 

Digitális kihívások és megoldások pedagógusoknak – milyen a „jó” digi óvódapedagógus, tanító, tanár?

 

2023. FEBRUÁR 28., KEDD, 18:00

Pedagógus Power – ELTE TÓK és a Felelős Szülők Iskolája előadássorozat óvodapedagógusok és tanítók részére
A szakértőink 20-20 perces előadás keretében adnak szemléletet, pedagógiai tapasztalatokat, a digitális tér feltérképezéséről szóló kutatásokat és jó gyakorlatokat az edukációs videó keretében, elsősorban szakmai érdeklődök számára.
Előadóink:
Fegyverneki Gergő, tanár, digitális tartalomfejlesztő, Bűvösvölgy
– Digitális Tanári Felelősség – mikortól, mire használjuk pedagógusként az internetet? Keretek, szabályok, jógyakorlatok
Vörös Zsuzsa, www.kideaweb.com alapítója
– Az intézmények közösségi média használatáról, a fotómegosztási gyakorlatokról
dr. Gaskóné Nagy Erika, digitális gyermekvédelmi szakértő, Digitális Gyermekvédelmi Stratégia
Óvoda és Digitalizáció – „DigiMini” óvodakutatás-sorozat az óvodások média használatáról

 

További információk és regisztráció az eseménynél.

 

szerző: Timár Borbála, pedagógiai szakértő, szaktanácsadó

a kutatás forrása: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini2

 

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.