Óvodapszichológus: sok kárt okoz a túlzásba vitt “képernyőzés”

tabletozó kisgyerek

Óvodapszichológus: sok kárt okoz a túlzásba vitt “képernyőzés”

Már kicsi gyerekeknél is megjelenik az elektronikusképernyő-szindróma: a túlzásba vitt kütyüzés számos bajt okozhat és akár az agyat is károsíthatja.

A gyerekek fejlődését, ezzel együtt az iskolaérettségüket az is nagyban meghatározza, hogy a szülők hogyan kezelik a telefon- vagy tablethasználatot, és az sem mindegy, hogy mennyit mesélnek, beszélgetnek velük – mondta az Eduline-nak Kovácsné Kelemen Anikó óvodapszichológus. Azt tapasztalja, hogy az oviba érkező gyermekek jó része aktívan használ, kisebb része már birtokol is tabletet vagy érintőképernyős telefont. Ezek lekötik őket, de

ha a használatuk nincs korlátozva, és mellette nincs megfelelő mennyiségű és minőségű külső inger, akkor az idegsejtek közötti kapcsolódások nem fejlődnek ki teljesen, ami az érintett agyi területen funkcióromláshoz vezet

– mondta Kovácsné Kelemen Anikó, hozzátéve: ilyenek lehetnek például a beszédfejlődési zavarok, a mozgásfejlődésbeli elmaradások, a figyelemzavar vagy az empátiahiány.

Kicsiknél is megjelenik az elektronikusképernyő-szindróma

Amikor a családrajzon a gyerek nem a szüleit, hanem kedvenc mesefiguráját rajzolja maga mellé, akkor érdemes elgondolkodni – véli az óvodapszichológus.

A túlzásba vitt kütyüzés nemcsak megfosztja a gyerekeket a valódi élményektől, kapcsolatoktól, de túlingerli az idegrendszerüket is. Az érzékelési túlterhelés alváshiányt, hangulatingadozást, fokozott ingerkeresést is okozhat (elektronikusképernyő-szindróma),

szélsőséges esetben szövetsorvadás jöhet létre az agy szürkeállományában – mondta Kovácsné Kelemen Anikó.

Mi az a külső inger, amiből minél több kell? Elsősorban az aktív mozgás és beszélgetés a gyerekekkel, a ringatás, a testi érintés, a törődés és a szeretet – sorolta a pszichológus, hozzátéve: szerencsére sok szülő tudatos, észszerű keretek között, fokozatosan engedik be gyerekük életébe a technikát. Az ő gyerekeik számára a képernyőzés nem magányos, hiánypótló tevékenység, hanem közös, örömteli élmény.

A teljes cikk az Eduline oldalán olvasható.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.