Legó – játék és oktatási segédeszköz
Azt mondják, a legózás lényegében félúton van a játék és a munka között. Munka, hiszen valamilyen eredmény elérése, létrehozása a célja. Természetesen játék is, hiszen elengedhetetlen hozzá képzelet, a fantázia és tagadhatatlanul szórakoztató is. Nem véletlen tehát hogy a Lego-építőkockákat hamar elkezdték oktatási segédeszköz formájában is használni.
A legó – más építőjátékokhoz hasonlóan – a konstruáló játékok csoportjába tartozik. Ez lényegében azt jelenti, hogy a legózó gyerekek a környezet tárgyainak, eszközeinek kombinatív felhasználásával, megmunkálásával alkotnak. Éppen ezért először a gyerekekben rejlő alkotóerő és problémamegoldó képesség fejlesztésére kerültek be a Lego-építőkockák a tantermekbe. A későbbiekben szerencsére számos egyéb, jól hasznosítható tulajdonságukra is fény derült. A Modern Iskola cikke bemutatja a legót játék és oktatási segédeszköz szerepben is.
Finommotorika, koncentráció – így segíti a legó
Lego-építőkockák nagyon fontos segítséget nyújtanak például a finommotorika, sőt a koncentráció fejlesztésében. A legó – mint az építőjátékoknak általában – mindig is nagy segítséget nyújtott az érzékelés, sőt a valóság leképezésével kapcsolatos képessségek fejlesztésében is. (Ez utóbbi segít például abban, hogy modellről rajzoljunk – vagy éppenséggel értelmezzük a térkép vagy a GPS jeleit.)
A szabálykövetés oktatási segédje
Talán nem gondolnánk, de a legó és a hozzá hasonló játékok a szabálykövetés képességének fejlesztésében is hatékonyak: különösebb tiltás vagy fegyelmezés nélkül tanulják meg, hogy vannak megkerülhetetlen szabályok a gravitációtál kezdve a formák által korlátozott lehetőségekig. A Lego-építkockákkal kiválóan gyakoroltatható formaállandóság észlelése segít például abban, hogy a gyerekek észrevegyék, hogy a szögletes kocka nem fog a kerek lyukba férni.
Ha te is szívesen használod a legót képességfejlesztésre, nézd meg, milyen játékokat ajánl ehhez a moderniskola.hu cikke!