Képességfejlesztés LEGO-val
Manapság pedagógusként, szülőként is tisztában kell lennünk azzal, hogy az egyes játékok miként hatnak a gyerekek fejlődő személyiségére, gondolva itt mind a negatív, mind a pozitív hozadékokra, és azzal is érdemes foglalkozni, hogy ezek milyen képességek kialakulásához, fejlődéséhez járulnak hozzá. Miért olyan jó és hasznos játék a LEGO?
Karácsony Krisztinának, az Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusának írását olvastuk az osztalyfonok.hu-n.
Természetesen számos olyan játéktípus létezik, amely lehetővé teszi a széleskörű képességfejlesztést és elősegítik a kognitív képességek fejlődését, ha már csak példának okáért a logikai játékokat említem, ez máris nyilvánvalóvá válik számunkra.
Ilyen a LEGO is, ami talán az egyik legnépszerűbb építőjáték, sikere évtizedekre óta töretlen, így megkérdőjelezhetetlenül a gyermekkultúra fontos része. Kapcsolata a vizualitással egyértelmű, egyfajta szobrászatként is értelmezhető, hiszen a gyerekek a létrehozott térformát elképzelik, majd megépítik, miközben nagyban hagyatkoznak fantáziájukra, logikájukra és kézügyességükre is.
Azonban a vele való játék nem kell, hogy itt megálljon, hiszen a térbeli alkotás könnyen összekapcsoltatható a vizuális leképezéssel, képalkotással és általában véve a vizuális neveléssel. Segítségével különböző feladattípusok és fejlesztési célok mentén tehetjük gyermek közelibbé az ismeretek elsajátítását.
A konstruálóképesség fejlesztése plusz a térbeli kapcsolódások és a LEGO
A LEGO, mint építőjáték sajátosságai közé tartozik, hogy az egyes elemek lineárisan kapcsolódnak egymáshoz.
Az ide kapcsolódó feladatban a gyerekek egy falat építenek időre, ami adott magasságú, a cél pedig az, hogy minél hosszabb legyen. Ezzel egy versenyhelyzetet teremtve egyben tesztelve a figyelemkoncentrációt ismerkedhetnek meg az alapvető szabályokkal. Az is kiütközik, hogy ki az aki korábban már találkozott a játékkal és ki az, aki nem. Számukra nagyobb kihívást jelentett a feladat.
A térben létrehozott alakzatokat, illetve azok struktúráját síkban leképezve segíthetjük az ismeretek bevésődését. Ennek során színes papírcsíkok felhasználásával kell egy házat kirakni egy papírlapra, ügyelve arra, hogy az elemek, lineárisan épüljenek egymásra és egyben leképezzék a LEGO kockák térbeli elhelyezkedését. Ez által nem csak a konstruáló képesség, hanem a gondolkodási képességek is nagymértékben fejlődnek, megtörténik az ismeretek összekapcsolása.
Felületképzési játékok, szabálykövetés, szabálytartás
A LEGO készletekben különböző méretű, és most már formájú építőelemek találhatóak. Ezek felülete, struktúrája kiválóan alkalmas olyan nyomhagyó feladatokra, amelyek során az elemeket, mint nyomóformát felhasználva hozunk létre különféle dekoratív felületeket, oldhatunk meg felületkitöltéshez kapcsolódó feladatokat. Ebben a gyakorlatban a LEGO nem, mint konstrukciós játék jelenik meg, hanem a vizuális kifejezés, képalkotás egy eszköze. Ugyanakkor az egyszerű nyomhagyás mellett a feladatot szabályokkal kiegészítve komplex képességfejlesztést valósítunk meg.
A feladathoz a LEGO készletekben található 4 pöttyös és 8 pöttyös egyszerű elemeket használjuk. Minden gyerek kap egy négyzet és egy téglalap alakú kockát, amelyeket variálva kell elvégezniük a felületkitöltést soronként, különböző szabályok mentén. A szabályok tetszőlegesen variálhatóak. A nyomhagyás tetszőleges színű tempera segítségével történik fehér műszaki rajzlapra, addig míg a lap teljesen be nem telik. A gyerekeket rendkívüli mértékben motiválja a szokatlan eszközhasználat, a szabályok beiktatásával pedig jól mérhető a figyelem koncentráció szintje. Az így létrehozott dekoratív felületek pedig alapul szolgálnak az egyéni alkotáshoz. A motiváció a gyakorlat végéig, a lapra készült önálló alkotás elkészítéséig fennmaradt a téma felszínen tartásának köszönhetően.
Az osztalyfonok.hu-n ajánljuk olvasásra a teljes írást!