Digitális oktatási lehetőségek Jocó bácsi szemével
Az előző félévben, ahogy az országot, úgy a diákokat, pedagógusokat is hatalmas feladat elé állította a világjárvány, olyan dolog történt, ami még nem: hónapokra bezártak az iskolák, az oktatás pedig digitális formában folytatódott. Egy hétvége alatt kellett átállni a hagyományos oktatásról az online oktatásra, ami a technikai, módszertani hiányosságok miatt nem ment zökkenőmentesen, sőt.
Az első időben eluralkodott a káosz, mindenki kétségbeesetten próbálta megoldani ezt a rendkívüli helyzetet. Most mindenkinek ki kellett lépnie a komfortzónájából: hisz nem csak tanítani kellett otthonról, egy laptop előtt, hanem az életünket is a lakásba zárva kellett élnünk, teljes bizonytalanságban. Szerintem nincs olyan az országban, aki azt állítja, hogy könnyen megoldotta ezt a helyzetet. Mert egyáltalán nem volt könnyű, sőt.
Új platformok felfedezése
Napokig platformokat teszteltünk, különböző felületeket ismertünk meg, és most tényleg igaz volt az, hogy csak egy lépéssel jártunk a diákok előtt. Nem elég, hogy nekünk meg kellett tanulni ezeket a számunkra sokszor teljesen ismeretlen oldalakat kezelni, még a diákoknak is meg kellett tanítani közben ezek használatát, szülőket és kollégákat kellett edukálni ezek működéséről. Ez azt okozta, hogy az első pár hétben nem volt ritka, hogy napi 16-18 órát dolgoztam, néhány perc alatt több száz kétségbeesett üzenetet kaptam. Akkor azt éreztem, hogy ha ez nem oldódik meg, akkor ezt senki sem fogja ép ésszel kibírni. Aztán végül megoldódott.
Közös tanulás a diákok és tanárok részéről egyaránt
A diákokkal közösen megtanultuk kezelni a felületeket, mindenki megtanult feladatokat beküldeni, online tesztet írni, élő órát nézni és hallgatni. Ugyan kényszerből, de több éves digitális fejlődésen mentek keresztül a pedagógusok és a diákok néhány hét leforgása alatt. Mindig felfedeztünk egy-egy új dolgot, egy-egy új funkciót, és ezzel bővült a repertoárunk is. Nagyon nehéz volt emellett lelkileg megélni azt, hogy állandósult a bizonytalanság, a félelem a gyerekek és a mi életünkben is, fogalmunk sem volt, hogyan fogunk kijönni ebből a helyzetből. És talán még most sem látjuk a végét…
Beépíteni és felhasználni a megszerzett tudást, tapasztalatokat
Azt gondolom, ezeket a tapasztalatokat érdemes összegezni, érdemes átmenteni a tanult dolgokból olyanokat, amik a hétköznapi tanítási folyamatba is beilleszthetőek: gondolok itt például a számtalan online feladatkészítő, tesztprogramokra, csoportos feladatok kiadására alkalmas applikációkra. Olyan tudás birtokába kerültünk, amit egy képzés sem tudott volna ennyire gyakorlatiasan átadni nekünk.
Digitális Edukációs Múzeumi Órák, mint jó gyakorlat
A Mozaik Múzeumtúra házigazdájaként évek óta vártam azokat a napokat, amikor egy kicsit belecsöppenhetek más iskolák életébe úgy, hogy közben fantasztikus múzeumpedagógusok segítségével élményt és észrevétlen tanulást adhatunk a gyerekeknek, akik megtapasztalhatják közben azt, hogy tanulni lehet játékosan, élvezettel is.
Sokat agyaltunk rajta, hogyan lehetne mindent az online térben megoldani, átültetni. Őszinte leszek, az elején nagyon szkeptikus voltam, azt gondoltam, ezt nem lehet megoldani. Aztán persze az élet, és a Felelős Szülők Iskolájának zseniális csapata rácáfolt erre. Ahogy alakult a program, egyre jobban kezdtem benne hinni, egyre inkább éreztem azt, hogy ez működőképes, sőt, élmény is lehet. Így jött létre tavasszal a Digitális Edukációs Múzeumi Órák sorozat, azaz a DEMÓ. A múzeumok gyártották az érdekesebbnél érdekesebb videókat, készültek a tankockák, online kvízek. Az első alkalommal a tanáraik segítségével otthonról közel 10.000 diák vett részt ezen a napon, a visszajelzések alapján pedig nagyon élvezték ezt a napot.
A korábbi digitális feladatok oktatási célból mindenki számára elérhetőek
Ennek sikerén felbuzdulva még két ilyen napot tartottunk, egyet júniusban, a nemzeti összetartozás napjának apropóján, valamint egyet nyáron, a négy nagy tavunkat feldolgozó tematikával.
DIGITÁLIS EDUKÁCIÓS MÚZEUMI ÓRÁK 1. – MÚZEUMOK NEMZETKÖZI NAPJA – FELADATOK
DIGITÁLIS EDUKÁCIÓS MÚZEUMI ÓRÁK 2. – NEMZETI ÖSSZETARTOZÁS NAPJA – FELADATOK
VAKÁCIÓZZUNK A MÚZEUMOKKAL 4 NAGY TAVUNK KÖRÜL – FELADATOK
A készítési folyamatot és az online jelenlétet is nagyon élveztem ezeken a napokon. És szuper hír, hogy a videók, tartalmak továbbra is elérhetőek az oldalon, így bárki megnézheti őket. Sőt, javaslom is a kollégáknak, hogy szemezgessenek belőle, használják a feladatokat, mert könnyen beilleszthetők a hagyományos oktatás kereteibe, szorosan illeszkednek a tanmenethez is. Nézzetek körül bátran!
Digitális Iskolai Múzeumtúrák
Az szeptember-októberi hetek egy kis könnyebbséget hoztak nekünk, hisz a gyerekek most teljes valójukban jelen voltak/vannak az iskolában, még ha szabályok között is, de ott vannak, és együtt lehetnek. Így egy nagyon érdekes, hibrid formában tudtuk megvalósítani a Digitális Iskolai Múzeumtúrákat. Az aradi vértanúk emléknapjához kapcsolódóan a szabadságharc korszakát jártuk körbe szuper múzeumpedagógusokkal. A gyerekek élőben voltak jelen az osztálytermükben, mi pedig online jelentkeztünk be hozzájuk, tartottunk nekik érdekes foglalkozásokat. Én például az aradi vértanúkról ismertettem meg őket érdekességekkel, a történelmi eseménnyel. Azt gondolom, a nehézségek ellenére sikeresen megoldottuk a feladatot, a célkitűzésünket – miszerint élményt adjunk a gyerekeknek, miközben tanulnak is – teljes mértékben megvalósítottuk.
És jó hír, hogy nem állunk meg, újabb DEMÓ-ra készülünk nektek! Hogy mire pontosan?
DEMÓ 3 – Híres magyarok – Virtuális múzeumpedagógiai játékok a 3-12. évfolyam számára
A november 9-i Feltalálók Napja és a november 10-i Tudomány Világnapja apropóján érkezik a Mozaik Múzeumtúra és a Felelős Szülők Iskolája újabb közös rendezvénye, a DEMÓ 3, vagyis a Digitális Edukációs Múzeumi Órák 3. online eseménye, Híres magyarok tematikával. Ezúttal 4 külön korosztály (3-4. évfolyam, 5-6. évfolyam, 7-8. évfolyam, 9-12. évfolyam) számára összeállított ingyenesen elérhető, játékos virtuális múzeumpedagógiai feladatokkal érkeznek a szervezők november 23-án az országosan és határon túlról csatlakozó diákok és pedagógusok számára.
Osztályszintű tantermi oktatásra és egyéni digitális oktatásra is felhasználható
Az összegyűjtött és rendszerezett online múzeumpedagógiai tartalmak nagy előnye, hogy sokrétű a felhasználhatóságuk, legyen szó akár tantermi oktatásról, ahol – projektoros kivetítéssel, digitális tábla segítségével – egy egész osztály egyszerre vagy akár csoportosan tanulhat és játszhat, vagy éppen egyéni otthoni feladatmegoldásokról. A DEMÓ 3 online tartalmai kiváló játékos edukációs lehetőséget biztosítanak a hagyományos oktatásban lévő általános iskolai tanulók és a múlthét szerdától digitális oktatásban lévő középiskolai tanulók számára egyaránt.
Közel 40 múzeum feladatait és játékait gyűjtjük csokorba és hozzuk el november 23-án. Többféle feladattípussal készülünk, legyen szó edukációs videókról, kisfilmekről, online fejtörőkről, illetve hozunk LearningApps tankocka feladatokat, Redmenta kvízeket és virtuális múzeumi sétákat is.
Hogy mi a teendő?
Azok a tanárok, akik november 19-én estig regisztrálnak, az esemény előtt minden tartalomhoz hozzáférést kapnak, így előre megtervezhetik és megszervezhetik a november 23-i Digitális Edukációs Múzeumi Órákat a saját diákjaik számára, bárhol is tanítanak határon innen vagy túl.
Tehát nincs más teendő, csak regisztrálni ITT november 19, csütörtökön 20:00 óráig és november 20-án, előre megkapjátok a DEMÓ 3 digitális tananyagait, ami alapján november 23-án követhetitek az eseményt a diákjaiddal.
Olvassátok el a DEMÓ 3-ról készített sajtóanyagot ITT.
Nézzétek meg az eseményről szóló kedvcsináló kisfilmünket!