Hatalmas sikere volt a DEMÓ 6 – Digitális Edukációs Múzeumi Órák rendezvénynek
Közel 450 regisztrált tanár, 26 múzeum, több, mint 50 interaktív tartalom, 16 000 résztvevő diák
Többezer diák vett részt március 13-án az általános és középiskolások számára létrehozott online múzeumi órákon. Az Örökség Kultúrpolitikai Intézet és a Felelős Szülők Iskolája közös szervezésében a digitális térben kalandozhattak a résztvevők virtuális séták, online kvízek, edukációs videók, digitális fejtörők és kreatív játékok sokaságával. 26 múzeum kínált ezen a napon ingyenes programot a hazai iskolákban tanuló diákok és tanáraik számára. Az online múzeumpedagógiai feladatokat a virtualismozaikmuzeumtura.hu weboldalon adtuk közre.
A nagysikerű program tematikája most a reformkor és a 1848-49-es forradalom és szabadságharc volt, így az iskolákban ezzel is hangolódhattak a március 15-ei ünnepre.
A számok tükrében
2023. március 13-án a felhasználók száma 1300 volt a virtualismozaikmuzeumtura.hu weboldalon, a múzeumok aloldalainak megtekintési száma pedig meghaladta a 6700-at, sokan ugyanis az egész osztállyal és/vagy kisebb csoportokra bontva, közösen oldották meg az egyes feladatokat. A kattintások száma a DEMÓ 6 program publikálását követően folyamatosan emelkedik, a digitális tartalmak mindenki számára ingyenesen hozzáférhetők és elérhetők lesznek az elkövetkezendő időszakban is.
Országhatárokon átívelve
A DEMÓ 6 – Reformkor és szabadságharc program határon túli résztvevőket is fogadott, a legtöbben az Amerikai Egyesült Államokból, Romániából, Szlovákiából és Franciaországból követték az eseményeket, de voltak Indonéziából és Braziliából is érdeklődőink.
Sokrétű felhasználhatóság
A szervezők nem titkolt célja, hogy a tanárokat arra bíztassák, a hétköznapi óráik során is bátran válogassanak a hazai múzeumok online tartalmaiból, ezzel is színesítve a tanórákat, elmélyítve az átadott tananyagot, amely a tankönyvből kiemelve így életre kel a játékok segítségével pedig könnyebbé teszi a tanulást.
Az ingyenes program alapvető célkitűzése volt, hogy az iskolákban korábban már megtanult információkat a múzeumi játékok során különleges és lebilincselő módon újabb tudásanyaggal árnyalják, és ezzel felkeltsék a diákok figyelmét a múzeumok iránt, amelyek napjainkban már a korosztályoknak megfelelő interaktív módon tudják kiegészíteni az iskolai oktatást.
A szervezők számára fontos volt a tantárgyi ismeretek projekt alapú tematikus összegzését kínálni és a témában való elmélyülést támogatni múzeumi tartalmak élményszerű felhasználásával XXI. századi digitális eszközökkel. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy ezt a kezdeményezést a diákok élvezik, a pedagógusok pedig örömmel veszik és építik be a napi munkájukba.
A tanárok a programot megelőző ingyenes regisztráció után néhány nappal az esemény előtt már áttekinthették a vidéki és fővárosi múzeumok által kínált interaktív tartalmakat, így március 13-án diákjaik számára már összeválogathatták és megtervezhették múzeumi tanóráikat. Ebben a szervezők úgy is támogatták az iskolai munkát, hogy három korcsoportra bontották a tartalmakat és melléjük tantárgyi javaslatot is adtak, bár a téma túlmutat a tantárgyi kereteken.
A DEMÓ 6 tartalmai a későbbiek folyamán is bárki számára szabadon használhatóak oktatási célból ezen az oldalon.
Tanári visszajelzés a DEMÓ 6-ról
,,A gyerekek örömmel vesznek részt olyan munkafolyamatokban, amelyek különlegesek, nem megszokottak. Egy ilyen online múzeumi nap egyben egy online kirándulás is, amikor a tanult témák megelevenednek, lehet könnyen és játékosan tanulni, kalandozni. Nagyon izgalmas válogatni a sok lehetőség közül és roppant könnyű differenciálni tanulócsoportokra szabni a tartalmakat.”