Mit tenne ma Széchenyi vagy Petőfi reformkori influencerként?
Projektmódszer élő történelem órával, történelmi sétával és sok érdekességgel Jocó bácsival a Mozaik Múzeumtúra keretében.
Recept:
- Fogjunk egy ízig vérig megszállott történelemtanárt – Balatoni József, alias Jocó bácsit -, aki átfogóan és az izgalmas érdekességeket kiemelve végigjárja velünk a március 15-i forradalom meghatározó helyszíneit.
- Vegyünk egy újságírót, kérdezőt, aki él-hal a történelemért és szeretné lefordítani a mai gyerekek nyelvére és ismeri az élménypedagógia nyelvét.
- Írjunk össze olyan izgalmas dolgokat, amiket ritkán hallottunk a Reformkor és a szabadságharc ikonikus alakjairól, taníttatásukról, családjukról, szokásaikról, szerelmeikről.
- Látogassuk meg a Nemzeti Múzeumot, kívül és belül, ott is a híres lépcsőt, ahol az anekdotákkal ellentétben NEM szavalt Petőfi, hogy miért, azt is elmeséljük. Egy kiváló múzeumpedagógus kolléga – dr. Berta Erika – segítségével megismerkedünk a kor stílusirányzatával, a társasági élet szabályaival, aki nem mellesleg csodásan szép korhű ruhában fogadott minket.
- Állítsuk fel a Pilvax ismert képét, falait és idézzük meg a múltat.
- Készítsünk mindezekből kisfilmet, ahol bemutatjuk a téma helyszíneit, kérdezzünk olyat, amit talán még soha és utána beszélgessünk a gyerekekkel a hallottakról.
A rendhagyó történelem óra keretében a Pilvax megidézett falai között derül fény arra, hogy miért is volt olyan népszerű hely pont ez a kávézó és, hogy a kor nagy írói néha irományukkal is fizettek az ellátásért.
Természetesen sorra vesszük a reformkor meghatározó eseményeit, a reformkori országgyűlésen történteket, Széchenyi magyar nyelvű felszólalását, ami akkor igen bátor és nemes dolog volt, ami a magyar nyelvre tett fókuszt.
Elsétálunk a Roosevelt térre, hogy a meséljünk a legnagyobb magyar, Széchenyi István munkásságáról, innovációiról, a Lánchíd építéséről és azt sem rejtjük véka alá, hogy komoly nagy riválisa, maga Kossuth Lajos volt.
A filmből a következőket is megtudhatjátok:
Igaz-e, hogy Petőfit azért rúgták ki a vándorszíni társulatból, mert nem volt elég erős az orgánuma?
Ki nevezte Széchenyit a „legnagyobb magyar”-nak, annak ellenére, hogy komoly vita volt köztük?
Milyen társadalmi élet volt a reformkorban?
Igaz-e, hogy a Pilvax azért volt a kor egyik legnépszerűbb kávéháza, mert a péksüteményt ingyen adták a kávé mellé?
Miért nem történt semmi 1848. március 15-én dél körül?
Hogyan találtak rá Táncsicsra a börtönben?
Mikortól datáljuk a reformkort és miért?
Milyen gazdasági és tudományos innovációk jelentek meg a reformkorban?
…és még sok érdekességet.
Aki kíváncsi a filmre, itt tekintheti meg:
Aki pedig szeretne hasonlóan újszerű, innovatív múzeumpedagógiai feladatokat, játékokat megismerni és felhasználni a tanításhoz, ITT érdemes keresni!
Aki pedig szeretné a projektmódszert megtanulni, regisztráljon az ingyenes Felelős Szülők Iskolája Tanár Klubunkba, a Pedagógus Powerbe, ITT.