A gyermekkori szorongás ismert és kevésbé ismert tünetei
A nyugati társadalmakban a gyermekkori szorongás kórképeinek előfordulási gyakorisága mintegy 5–20 százalék a gyermek- és serdülőkorú populációban, mely alapján ezeket a leggyakoribb gyermekpszichiátriai betegségek közt tartjuk számon.
A lányok érintettsége másfél–kétszerese a fiúkénak, a nemi arányban tükröződő különbség nagyon korán, már az 5 évesek közt megjelenik – hívta fel a figyelmet cikkében az ovonok.hu.
A szorongásos zavar egyike a legkorábban jelentkező és legstabilabb kórlélektani zavaroknak, kevés a spontán, segítség vagy kezelés híján is megjelenő tünetcsökkenés.
Ismertek azok az összefüggések is, hogy a gyermekkori szorongásos zavarok kockázati tényezőként szerepelnek a fiatal felnőttkorban diagnosztizált szorongásos és hangulatzavarok, szerhasználat kialakulásában, és sok esetben az iskolai teljesítményromlás hátterében is oki szerepűek.
A szorongás evolúciós értelemben létfontosságú, adaptív funkciójú készenléti állapot. A túlélés fontos eszköze, hiszen jelzi a veszélyt, és ezáltal menekülésre késztet, vagy felkészíti a szervezetet a küzdelemre.
Mikor kóros mértékű a gyermekkori szorongás?
Kóros szorongásról, szorongásos zavarról csak abban az esetben beszélünk:
- ha a menekülési reakció túlzó, funkciórontó (és nem az életkornak megfelelő);
 - ha indokolatlan (jelentéktelen inger is kiváltja).
 
A pedagógusok számos esetben könnyen felismerik tüneteit, vannak azonban kevésbé egyértelmű jelei is a szorongásnak, melyek könnyen megtéveszthetők lehetnek, nem csak az oktatók számára.
A szorongás gyakran a szülők előtt is hosszan rejtve marad, csak a gyermek éli meg annak szenvedésnyomását.
Az ilyen, internalizációs zavarban a szorongáshoz kapcsolódó jelenségek és tünetek sokszor csak a gyerek érzelmi életében mutatkoznak meg, és számára, nem pedig a környezete számára jelentenek nehézségeket, ezért fennállásának kérdését különösen fontos megfelelő körültekintéssel megközelíteni.
Az általánosan ismert tünetek közé tartoznak a következők:
- a gyermek számonkérés során, teljesítményhelyzetben izgul: izzad a tenyere, kipirul vagy elsápad, nem kap levegőt, elakad a hangja, elsírja magát, rágja a körmét,
 - keveset és/vagy halkan beszél, spontán kevéssé kezdeményez,
 - baráti kapcsolatai számukat tekintve elmaradnak a kortársaiétól,
 - visszahúzódó, bátortalan, félénk.
 
Kevésbé ismert tünetek lehetnek:
Testi tünetek: ezekkel általában a gyermekorvos, de sok esetben a pedagógus is találkozik.
Leggyakrabban többek között
- fejfájásról,
 - hasfájásról,
 - hányingerről,
 - szédülésről számolnak be a gyermekek.
 - Kérdésre gyakran szapora szívverésérzést, remegést, zsibbadást, fáradékonyságot, alvási nehézséget is panaszolnak.
 
Viselkedésben tetten érhető tünetek:
- a szülőtől való elválás nehézségei, rituálék,
 - indulati kitörések, halogatás,
 - szemkontaktus elkerülése,
 - váratlan eseményekre adott túlzónak tűnő reakció, figyelmetlenség,
 - koncentrációs nehézség, lobbanékonyság,
 - önbizalomhiány,
 - irracionális félelmek, negatív gondolatok,
 - közös feladatokban, közösségi programokban való részvétel kerülése.
 
A teljes cikk és számos más hasznos információ az ovonok.hu oldalán olvasható!
 			 
 			 




