Az érzelmek kifejezésének segítése

Az érzelmek kifejezésének segítése

Az érzelmi intelligencia feltétele az is, hogy legyenek szavaink az érzésekre, melyekkel akár saját érzelmeinket ki tudjuk fejezni, akár társas-csoportos helyzetben visszajelzéseket tudunk tenni.

Az érzelmi intelligencia (EQ) a hétköznapokban való boldogulás alapköve, hatással van arra, hogy a gyermek mennyire sikeres a nevelési-oktatási intézmények világában, majd később a munkahelyén, továbbá a kapcsolatainak minőségét is meghatározza. Egy kutatásban, ahol ennek a pontos arányait próbálták feltérképezni, azt az eredményt kapták, hogy az iskolában megtanult tananyag 18 százalékban határozza meg a helytállást, a maradék 82 százalék az érzelmi intelligencia függvénye. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a kognitív fejlesztés mellett már óvodáskorban odafigyeljünk az érzelmi intelligencia fejlesztésére is – írta az ovonok.hu.

A mai divatos online világban népszerűek a változatos, vicces emotikonok, de hogy mit is szeretnénk üzenni egy-egy jellel, még felnőttként is nehéz precízen megfogalmazni. Iskolások, de már óvodások is előszeretettel használnak tabletet, okostelefont, számítógépet, smiley-kat. Azonban arra a kérdésre például, hogy Hogy érzed magad? jellemzően a jól, rosszul szavakkal válaszolunk, a mitől meghatározása pedig gyakran nehéz. Jó hangulatban, pozitív töltetű érzésekkel könnyebb lehet válaszolni, azonban személyes kommunikáció esetén az érzelmek kifejezése, a negatív érzésekkel járó esetleges gyengeségek kimutatása még nehezebb, a társadalom által is kevésbé támogatott feladat.

Ezért fontos, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztését megalapozzuk egy ún. nulladik területtel, vagyis azzal, hogy az érzelmi szókincs bővítésére, a változatos érzelmek kifejezésére használt szavak „tanítására” is hangsúlyt helyezünk.

A verbális megfogalmazást például úgy segíthetjük, ha beszélgetünk a gyerekekkel az érzelmeik okáról („Miért vagy szomorú?”), az érzések visszatükrözését pedig hasonló mondatok fejezik ki: „Úgy látom, hogy ma vidám vagy, hiszen nagyon sokat nevetsz.” „Látod, ettől Pisti nagyon megijedt/fél/elszomorodott.”

Ez minél korábbi életkorban, biztonságot adó személyek jelenlétében, biztonságos környezetben nagyon hatékony, hiszen akár a pozitív, akár a negatív érzésvilág.

A cikk folytatása és a Macikártyák használata az ovonok.hu oldalon olvasható.

 

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.