Ennyire számít, hogy mikor megy aludni gyermeke!
A legújabb kutatások szerint a gyerekek fejlődése szempontjából nem csak az számít, hogy mennyit alszanak, hanem az is, hogy mikor mennek lefeküdni és hogy ebben van-e rendszeresség, vagyis minden nap nagyjából ugyanakkor van-e a lámpaoltás.
Brit kutatók 11 ezer gyerek adatait vizsgálták, akiknek családjait arról kérdezték, hogy a gyerekeknek mikor kellett lefeküdniük 3, 5, illetve 7 éves korukban. Végül aztán 7 évesen tesztelték is a résztvevő gyerekeket: olvasási, matematikai és a térérzékeléssel kapcsolatos képességeiket vizsgálták. Azok a 7 évesek, akiknek meghatározott elalvási idejük volt, sokkal jobban teljesítettek mindhárom kognitív teszten, mint azon társaik, akik mindig máskor kerültek ágyba.
A tanulmány szerint annak, ha a gyerekek nem követnek egy meghatározott napirendet, különböző hosszú távú hatásai is lehetnek. Azok a gyerekek, akik változó időben kerültek ágyba 3 éves korukban, sokkal rosszabbul teljesítettek 7 éves korukban az olvasási és a matematikai teszteken is. Sőt, azok a gyerekek, akiknek több életszakaszban is kicsapongó alvási szokásai voltak, még náluk is rosszabb eredményeket értek el.
A kulcsszavak: rendszer és megfelelő alvásmennyiség
A kutatók nem biztosak abban, hogy mi a hangsúlyosabb a hatás szempontjából: a következetes lámpaoltás, vagy az alvással töltött órák száma. Az azonban tény, hogy a kettő elválaszthatatlanul összefügg.
Persze lehet, hogy a rendszertelen napirend mögött egyéb problémák – például zavaros családi háttér, a szülők rendszertelen munkabeosztása – állnak, amelyek önmagukban is visszavetik az érintett gyerekek fejlődését és teljesítményét. Az viszont egyértelműen kiderül a vizsgálatok eredményeiből, hogy a későn (este 9 óra után), vagy mindig máskor lefekvő gyerekek nagyobb eséllyel hagyják ki a reggeli étkezést, vagy többször van tévé a szobájukban, ezeknek pedig mind a tanulási képességikre, mind pedig a fejlődésükre negatív hatásuk lehet.
A teljes cikk a sleepwell.hu oldalán olvasható, a folytatásért kattints IDE.