Ha rajtam múlna, ezek a könyvek is kötelező olvasmányok lennének általános iskolában

Ha rajtam múlna, ezek a könyvek is kötelező olvasmányok lennének általános iskolában

Nincs semmi baj a jelenlegi kötelező olvasmányokkal, egyértelmű, hogy az Egri csillagokat és a Toldit – meg az összes többit – ismerniük kell a gyerekeknek. El kell olvasniuk, mert ezeken a könyveken keresztül a magyar kultúra és szépirodalom rendkívül fontos szeletét teszik magukévá. De azért kicsit más szempontok szerint bővíteném a kötelezőket. Szigorúan szubjektív lista következik.

Azért bővíteném, mert fájdalmas látni a saját gyerekeim iskolás kora óta, mennyire hiányzik a kötelezők közül az igazi ifjúsági irodalom, amivel esetleg még tudnának is a gyerekek azonosulni. Olyan könyveket lenne jó a listán látni, amiknek sokkal több köze van a jelenlegi élethez, társadalomhoz, mint a 60 éve listán lévőknek. Élőbbé, vibrálóbbá, szerethetőbbé tehetnénk ezekkel a könyvekkel az olvasást, nem pedig egy letudandó feladat lenne csak, amit nagy duzzogva megcsinálnak a gyerekek, mert nem akarnak egyest kapni.

Szerencsére leginkább az alsó tagozaton azt lehet látni több iskolában is, hogy a tanítók tényleg az olvasás szeretetére szeretnék nevelni a gyerekeket, és a kezükbe adnak mai, friss, érthető és izgalmas könyveket, persze a tanterven kívül, saját választásból. Milyen remek lenne pedig, ha haladnánk a korral, és olyan könyveket mutatnánk a gyerekeknek, amiket meg is tudnak emészteni és amiktől kedvet kapnának az olvasáshoz. Persze megtesszük, szülőként odaadjuk a kezükbe a nekik való könyveket, és maximum álmodunk arról, hogy egyszer majd az iskola is felveszi a ritmust, és újít egy nagyot a kötelező olvasmányokon.

Az én szubjektív kötelező olvasmányos listám:

1. osztály: Czigány Zoltán: Csoda és Kósza

Már oviban is gurulnak a gyerekek a nevetéstől Csoda és Kósza, a két ló kalandjain. Ha másért nem, hát a humoráért mindenképp elolvastatnám a kisiskolásokkal. A humor mellett azért van mélyebb mondanivaló is, amit érdemes lenne átadni a gyerekeknek: nyitottságról, egymás iránti tiszteletről, családon belüli feltétlen szeretetről és az összetartozás erejéről szól. Mindarról, amire minden egyes gyereknek szüksége lenne.

2. osztály: Sempé – Goscinny: A kis Nicolas

Nem mai könyv, de időtlen értéket hordoz, tanít elfogadásról, emberi sokféleségről, a társadalmi szabályok közötti eligazodásról. A kis Nicolas iskolai kalandjaival könnyen tudnak azonosulni a gyerekek, magukra ismernek, miközben jókat nevethetnek a csetlés-botláson. Önismeretről és a környezettel való kapcsolódásról mesél nekik a könyv.

3. osztály: Berg Judit: Rumini

A Rumini-sorozat minden kötete mehetne kötelezőnek, de hogy ne legyek elfogult, inkább csak az első könyvet teszem ide a harmadikosoknak. Azért nekik, mert ehhez már kell azért, hogy tudjanak olvasni a kicsik, mert ezt a kalandregényt csak a nagyon elszánt szülők bírják hangos felolvasással. Tökéletes könyv ahhoz, hogy megszeresse a gyermek az olvasást, kislányok és kisfiúk is izgulnak az árva kisegér kalandjain, baráti kapcsolataiból pedig rengeteget tanulhatnak az emberi kapcsolatokról.

5. osztály: Nyulász Péter: Helka

A magyar legendákkal ismerkedhetnek meg a gyerekek a könyvből, ötödikben már bőven fogékonyak a mítoszokra, úgyhogy pont a kezükbe való lenne ebben az életkorban. Úgy ismerik meg a saját nemzetük legendáit, hogy az egy kicsit sem tananyag-szagú, sokkal inkább érdekes, izgalmas és kalandos, mintha egy fantasy filmet néznének.

 

Az írás forrása az NL Café oldalon, a teljes cikkért kattints IDE.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.