 
							
	Tanulj meg tanulni! – Két pedagógus, két generáció a hatékony tanulásról a Kamaszokkal Suttogóban
Miért van az, hogy valaki könnyen tanul, más pedig szenved vele?
Lehet, hogy nem a „képességekben”, hanem a módszerben rejlik a különbség?
Ebben az epizódban két pedagógus – két különböző generációból – beszélget arról, hogyan tanuljunk hatékonyabban a 21. században.
Vendégeim: Balatoni József, alias Jocó bácsi történelemtanár, pályaorientációs konzulens, tréner, író, a Jocó bácsi világa alapítója, a Felelős Szülők Iskolája szakértője. Meskó Dóri, ELTE tanár szakos hallgatója, aki saját maga is tanít már középiskolában. Szerkesztő-műsorvezető: Tibenszky Móni Lisa.

Amiről szó lesz:
– Személyiségtípusokról és tanulási stílusokról,
– Digitális és analóg tanulási eszközök egyensúlyáról,
– Az időzítés és pihenés szerepéről,
– Önreflexióról és az ismétlés tudatos beépítéséről a tanulásba,
– Valamint arról, hogy miért kulcsfontosságú, ha valaki ismeri a saját tanulási „térképét”.
Egy őszinte, gondolatébresztő beszélgetés arról, hogy a tanulás nem csak a diákok dolga – hanem élethosszig tartó önismereti kaland.
– Hogyan változott a tanuláshoz való viszony az elmúlt 20–30 évben?
– Mit hozott a digitalizáció és a mesterséges intelligencia?
– Miért vált központi témává a tanulásmódszertan?
– Személyiségtípusok és tanulási stílusok
– Kinesztetikus (mozgásos) / vizuális /auditív …
Introvertált / extrovertált / reflektív / intuitív tanulók – Hogyan ismerhetjük fel, melyik típusba tartozunk?
Hogy tanulsz jobban, ha állandóan mozgásban vagy – kinesztetikus, ha állandóan jegyzetelsz, színezel, rajzolsz – vizuális, vagy épp hallás után, ha valaki felmondja Neked vagy Te neki vagy podcastból – auditív.

– A tanár szerepe a tanuló stílusának felismerésében.
– Tanulási módszerek – digitális vs. analóg
– Digitális eszközök előnyei (interaktivitás, elérhetőség, multimédia).
– Analóg módszerek ereje (írás, rajz, jegyzetelés, memória kapcsolatok).
– Mi működik jobban? Vagy a keverék a kulcs?
– Tervezés, időzítés és pihenés – a figyelem biológiája.
– Mikor tanuljunk? (napközbeni figyelmi ciklusok, kronotípusok)
– A pihenés, alvás és mozgás hatása a tanulásra.
– A „Pomodoro” technika és társai – működnek?
Az önreflexió szerepe.
– Hogyan figyeljük meg magunkat tanulás közben?
– Naplózás, meta-tanulás, visszacsatolás fontossága.
– Miért nem elég „megtanulni” – újra és újra át kell gondolni.
– Az ismétlés, mint tudásalap – módszerek, technikák, Jocó bácsi és a Voovo applikációja.
– Miért felejtünk el dolgokat? (Ebbinghaus-görbe)
– Hogyan ismételjünk tudatosan?
– Miért jobb a „visszahívás”, mint az újraolvasás?
Ajánljuk szeretettel Jocó bácsi töri tanulós applikációját, ami már általános iskola felső tagozatosoknak és érettségire készülőknek is elérhető és a fenti módszerrel hatékony beépülést kínál.
További izgalmas cikkek kamaszokkal kapcsolatban elérhetőek a Kamaszokkal Suttogó weboldalon oldalon, vagy a Kamaszokkal Suttogó Facebook felületen.
 
 			  
 			 
 
		 
	        



